Χίος, Πέμπτη 25 Απριλίου

Μειώθηκαν τα δρομολόγια αλλά όχι οι επιβάτες

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΧΙΟΥ
Τρί, 14/08/2018 - 18:44
Με εξαίρεση το 2016, από το 2012 μέχρι σήμερα η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει μικρές αυξομειώσεις

Στα επίπεδα των 185 – 190 χιλιάδων επιβατών τείνει να σταθεροποιηθεί τα τελευταία 5 χρόνια η ακτοπλοϊκή κίνηση στο νησί, όσον αφορά τους αφιχθέντες με τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές εσωτερικού, με προορισμό το λιμάνι της Χίου.

Αν εξαιρέσει κανείς τους αφιχθέντες του 2016, που ήταν κατά 10.000 λιγότεροι, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε και παρουσίασε στην «Α» η Κεντρική Λιμενάρχης Χίου, Ειρήνη Αργύρη, τα υπόλοιπα χρόνια η κίνηση των αφιχθέντων κυμάνθηκε στον αριθμό που προαναφέρθηκε με εξαίρεση τα έτη 2009 και 2010 που είχαμε τη χειρότερη χρονιά της δεκαετίας (149.918 επιβάτες) και την καλύτερη χρονιά (213.478 επιβάτες), αντίστοιχα.

Όπως εκτιμά η κα Αργύρη, κρίνοντας από τα δεδομένα της ακτοπλοϊκής κίνησης το πρώτο επτάμηνο του 2018 που καταγράφει 102.822 αφιχθέντες, φέτος, εκτός απροόπτου, ο αριθμός των αφιχθέντων θα κλείσει στα ίδια με πέρσι επίπεδα.

 

Στα επίπεδα του 2015 επιστρέφουν τα δρομολόγια που εκτελούνται στις γραμμές εσωτερικού από και προς το λιμάνι της Χίου

 

Κι έρχεται για τη συνέχεια  της επεξεργασίας των δεδομένων το ερώτημα: τελικά τα δρομολόγια που μειώθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του επιβατικού κοινού, ή η μείωση των επιβατών οδήγησε στη μείωση των δρομολογίων, με τις εταιρείες να βάζουν περισσότερα το καλοκαίρι και να περιορίζουν τους πλόες την υπόλοιπη περίοδο;

Μένοντας μόνο στην αλήθεια των αριθμών και επικεντρώνοντας στο 1ο εξάμηνο των ετών από το 2015 έως το 2018 εκείνο που διαπιστώνουμε είναι ότι τα δρομολόγια των πλοίων φέτος έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2015, είναι μειωμένα -μέχρι και 12,9%- σε σχέση με το 2016 και 2017, όμως δεν παρατηρείται ανάλογη μείωση επιβατών και μάλιστα σε σχέση με το 2016 το ’18 υπάρχει αύξηση κατά 1,2% (στα όρια του στατιστικού λάθους) στους αποβιβασθέντες.

Το «ακτοπλοϊκό τσουνάμι» των προσφύγων – μεταναστών

Η αναφορά στα στοιχεία επικεντρώθηκε κυρίως στους αφιχθέντες και όχι σε εκείνους που επιβιβάστηκαν στα πλοία της γραμμής από το λιμάνι της Χίου, με δεδομένο ότι για το 2015 και το 2017 δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1ο εξάμηνο του 2016 έφυγαν 87.774 επιβάτες, αλλά το ίδιο διάστημα οι μετανάστες που αναχώρησαν από τη Χίο έφτασαν στον αριθμό των 34.966, ενώ και το 2015 μέσα στους 82.774 επιβάτες που έφυγαν από Χίο ήταν και 12.826 πρόσφυγες – μετανάστες! Αν αφαιρεθούν λοιπόν από το επιβατικό κοινό οι μεταφορές των προσφύγων, τότε, κατ’ εκτίμηση, όπως φαίνεται στα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Ειρήνη Αργύρη, το 2018 έχουμε μείωση επιβιβασθέντων κατά 2,2% σε σχέση με το ’17, κατά 6,3% σε σχέση με το 2015, και αύξηση 24% συγκριτικά με το 2016!

Αποτυπώνεται με τη μορφή της εικόνας το πόσο διαφοροποιήθηκε η ακτοπλοϊκή κίνησης στις αναχωρήσεις και αφίξεις, λόγω της σημαντικής παραμέτρου της μετακίνησης των χιλιάδων προσφύγων – μεταναστών, εκείνης της περιόδου από το νησί μας.

 

Το ίδιο ισχύει και για τα στοιχεία του Ιουνίου του 2015 μιας και σε σύνολο 21.641 επιβιβασθέντων στα πλοία της γραμμής από το λιμάνι της Χίου 5.548 ήταν μετανάστες και τον Ιούλιο του 2015 σε σύνολο 28.792 οι 7.973 ήταν μετανάστες.

Η βουτιά του Ιουνίου κι ο Ιούλιος που έκλεισε την «ψαλίδα»

Εάν εστιάσουμε στα δεδομένα των δύο πρώτων καλοκαιρινών μηνών, όπως είπε και στην «Α» η Λιμενάρχης, Ειρήνη Αργύρη, συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2017 έχουμε μια πολύ μεγάλη μείωση που αγγίζει τόσο στην αποβίβαση, όσο και στην επιβίβαση το 31,6% και αντίστοιχη μείωση (27,5 %) και στα ΙΧ.

 

Παραμένει κατιούσα η πορεία των δύο πρώτων μηνών του καλοκαιριού, αν και τ’ αποτελέσματα του Ιούλη, μίκρυναν στο ήμισυ και πλέον την ψαλίδα

 

Τη «βουτιά» του Ιούνη, που σε αριθμούς πλησίασε τους 5.000 επιβάτες και σε ποσοστιαία βάση έφτασε στο 37,9% (!) σε σχέση με το 2016 και στο 31% συγκριτικά με πέρσι, ήρθε να καλύψει ο Ιούλιος , κάτι που η κα Αργύρη θεωρεί λογικό, μιας και ξεκίνησε το κύμα των θερινών διακοπών, με αποτέλεσμα οι αποβιβασθέντες στο λιμάνι της Χίου να είναι λιγότεροι κατά 5,4% σε σχέση με το ’17 και περισσότεροι κατά 6,1% σε σχέση με το 2015, ενώ υπάρχει και κατά 3,9% μείωση στα ΙΧ.

Σε επίπεδο διμήνου (Ιούνης και Ιούλης), αν συγκρίνουμε με τους αντίστοιχους δύο πρώτους μήνες των προηγούμενων καλοκαιριών, θα δούμε ότι έχουμε μια διαφορά στις αποβιβάσεις επιβατών που καταγράφεται στο -14,3% συγκριτικά με το 2017, -13,7% σε σχέση με το 2016 και 10,9% με το 2015.

Στις επιβιβάσεις το 2015 με τις αναχωρήσεις των μεταναστών – προσφύγων (13.521 άτομα) το συγκεκριμένο δίμηνο έφυγαν με τα πλοία της γραμμής 50.433 επιβάτες, το ’16 το ίδιο διάστημα 35.417, το ’17 35.472 και το ’18 28.981 (δηλ. σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια χάσαμε τον 1 στους 5 επιβάτες!)

Τα πρώτα δείγματα γραφής του Αυγούστου ήταν θετικά μιας και τις πρώτες 5 ημέρες του μήνα αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Χίου 6.000 περίπου άτομα (5.000 προερχόμενοι από το λιμάνι του Πειραιά) και 1.400 ΙΧ, λογικό και πρόκειται για το προτελευταίο κύμα των εκδρομέων.

Καλούμενη να σχολιάσει την κάμψη που παρατηρείται στην ακτοπλοϊκή κίνηση των πρώτων καλοκαιρινών μηνών η κα Αργύρη την απέδωσε σε ένα κράμα λόγων, όπως η οικονομική δυσχέρεια, η μείωση των δρομολογίων, η προτίμηση που ίσως έχουν οι πολίτες σε άλλα μεταφορικά μέσα, σε συνάρτηση, ενδεχόμενα, και με οικονομικές ευκολίες που παρέχονται.

 

 

 

Από το 2015 μέχρι και το 2018 (συγκριτικά 1ου εξαμήνου) αυξήθηκαν κατά 1.236 τα φορτηγά που αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Χίου και κατά 1.676 τα Ι.Χ. ενώ επιβιβάστηκαν περισσότερα 887 φορτηγά και 1.451 Ι.Χ.

 

Από το ’15 αύξηση στην κίνηση Ι.Χ. και Φ/Γ

Κι ενώ η επιβατική κίνηση (στις αφίξεις, γιατί στις αναχωρήσεις, τουλάχιστον για το 2015 και το 2016 υπάρχει η παράμετρος των χιλιάδων μεταναστών – προσφύγων που πέρασαν στην Ελλάδα, μέσω Χίου, και έφευγαν σχεδόν αυθημερόν από το νησί μέχρι την εφαρμογή της «συμφωνίας Ε.Ε-. Τουρκίας») έχει μικρά σκαμπανεβάσματα, εκείνο που χρήζει περεταίρω διερεύνησης είναι η αύξηση που παρατηρείται τα τελευταία 3 χρόνια στις αποβιβάσεις και επιβιβάσεις Ι.Χ. και φορτηγών, η οποία με βάση τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2018 φτάνει μέχρι και το 34,9% στα αποβιβασθέντα φ/γ (από 3.615 το ’15 στα 4.878 το ’18) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του ’15 και στο 25,1% στα ΙΧ.

 Το γεγονός αυτό ενδεχόμενα να σχετίζεται με τις αλλαγές στην αγορά της Χίου (π.χ. δραστηριοποίηση μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ), σε ενδεχόμενες αλλαγές στην κίνηση Φ/Γ στο λιμάνι των Μεστών, κάτι όμως που δεν τεκμηριώνεται, προς το παρόν, βάσει συγκεκριμένων στοιχείων, με την κεντρική Λιμενάρχη να περιορίζεται στην παράθεση των στοιχείων, με παραπομπή σε περεταίρω διερεύνηση από μέρους της του ζητήματος στο άμεσο μέλλον.

 

 

Ενδιαφέρον πάντως έχει ότι η «βουτιά» στην ακτοπλοϊκή κίνηση Ιουνίου – Ιουλίου 2018 δεν αποτυπώνεται μόνο στο επιβατικό κοινό, όπου βέβαια είναι μεγαλύτερη, αλλά όπως μπορούμε να δούμε και στα σχετικά γραφήματα καταγράφεται και στη μεταφορά Ι.Χ. και Φ/Γ.
 

• Τα στατιστικά στοιχεία του Λιμεναρχείου Χίου αποτυπώθηκαν σε γραφήματα από την TruthWebMedia, την οποία και ευχαριστούμε.

Σχετικά Άρθρα

Τετ, 24/04/2019 - 19:14
Γιάννης Καντώρος, διευθύνων σύμβουλος της INTERAMERICAN

Με χορηγό την INTERAMERICAN οργανώθηκε και φέτος το ετήσιο, 3ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, στις 18 Απριλίου στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, που μαζί με το Πανεπιστήμιο Πειραιά έθεσαν υπό την αιγίδα τους την εκδήλωση.

 

Ομιλητές ήταν ο Γιάννης Καντώρος, διευθύνων σύμβουλος της INTERAMERICAN, η Όλγα Κεφαλογιάννη, βουλευτής Αθηνών, ο Φώτης Κουρμούσης,  ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ), ο Παναγιώτης Ανδρέου, επίκουρος καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Κύπρου, η Βάσια Τζώρα, διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πειραιά και επιστημονική συνεργάτις του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, ο Γιώργος Πάνος, καθηγητής Χρηματοοικονομικής στη Σχολή Διοίκησης AdamSmith του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης και ο Νικόλαος Φίλιππας, πρόεδρος του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού - καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιά, οι οποίοι  ανέπτυξαν  ενδιαφέρουσες εισηγήσεις. Μεταξύ άλλων, οι ομιλίες ήταν εστιασμένες στις αναγκαίες δράσεις για την αντιμετώπιση της ανεπάρκειας χρηματοοικονομικών γνώσεων, που είναι αναγνωρίσιμη σε όλο το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας και αντανακλάται στην υπερχρέωση των νοικοκυριών. Σημαντικές ήταν οι αναφορές στη μείωση του gender gap μέσω συγκεκριμένων χρηματοοικονομικών δράσεων, στην αναγκαιότητα του αλφαβητισμού ασφάλισης υγείας, καθώς και στην άγνοια των εφήβων, τις εθνικές στρατηγικές για τη χρηματοοικονομική εκπαίδευση και τις αναγκαίες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ξεκινώντας από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Χαιρετισμό απηύθηναν οι Σωκράτης Λαζαρίδης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών και Άγγελος Κόττιος, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πειραιά.

 

Χαρακτηριστικά, ο κ. Φίλιππας παρουσίασε τα ευρήματα της πρωτότυπης μελέτης του σχετικά με την σχέση του Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού με τα Κρυπτονομίσματα και τη Χρηματοοικονομική Τεχνολογία και ακόμη, τις δράσεις του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού κατά την τελευταία διετία, που παρακολούθησαν, συνολικά, περισσότεροι από 1.000 μαθητές από 15 σχολεία και 1.500 φοιτητές από 5 πανεπιστήμια, σε ολόκληρη τη χώρα. Επίσης, περιέγραψε τους στόχους του Ινστιτούτου για το 2019, με απώτερο σκοπό την δημιουργία μιάς γενιάς χρηματοοικονομικά ενημερωμένων και υπευθύνων πολιτών.

 

Ιδιαίτερης βαρύτητας ήταν το θέμα για τον αλφαβητισμό της ασφάλισης υγείας, που ανέπτυξε ο Γιάννης Καντώρος. Η INTERAMERICAN περιλαμβάνει τον τομέα της υγείας, άλλωστε, στον κορμό των κυρίων δραστηριοτήτων της και είναι πρωτοπόρος στον ασφαλιστικό κλάδο, έχοντας ανοίξει δρόμο με τα πρώτα προγράμματα ασφάλισης υγείας πριν τρεις δεκαετίες και με το πρώτο, ολοκληρωμένο σύστημα υγείας από το 1998. Επισημαίνεται πως και σήμερα, η εταιρεία ενισχύει τη δυναμική της ηγετικής παρουσίας της στον κλάδο με το καινοτόμο και απεριόριστα ευέλικτο σύστημα υγείας “bewell”, που συμπληρώνεται από ιδιόκτητες υποδομές στις οποίες επενδύει (κλινική, πολυιατρεία πρωτοβάθμιας φροντίδας, άμεση ιατρική βοήθεια), δίκτυο ιατρών, διαγνωστικών κέντρων και κλινικών πανελλαδικά, καθώς και με άνοιγμα σε υπηρεσίες για καλή υγεία και ευζωία.

 

Ειδικότερα, ο Γιάννης Καντώρος ανέπτυξε με στοιχεία μελετών τη σημαντικότητα του αλφαβητισμού ασφάλισης υγείας, σε πλαίσιο ευρύτερου Ασφαλιστικού Αλφαβητισμού, τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Όπως τόνισε, η δυσκολία χρηματοδότησης του συστήματος υγείας αποτελεί κύρια αιτία ανησυχίας για το μέλλον, λόγω της πίεσης στις δημόσιες δαπάνες, της μειούμενης βάσης εσόδων του συστήματος ασφάλισης υγείας και του ήδη υψηλού ποσοστού ιδιωτικών δαπανών. «Η ανησυχία αυτή κορυφώνεται αν αναλογιστούμε τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες από την αύξηση του προσδόκιμου ζωής παράλληλα με την διαρκή γήρανση του ελληνικού πληθυσμού και τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων» παρατήρησε ο ομιλητής.

 

Ο επικεφαλής της INTERAMERICAN αναφέρθηκε στα αποτελέσματα της έρευνας του «Interamerican Research Center» για την ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα (2017), σύμφωνα με τα στοιχεία της οποίας:

  • 83,5% δήλωσαν ότι θα προτιμούσαν με τα ίδια χρήματα, που πληρώνουν σήμερα σε εισφορές, να πληρώνουν μια ιδιωτική ασφάλιση
  • 83%, ότι ΔΕΝ είναι ικανοποιημένοι με τον δημόσιο ασφαλιστικό φορέα
  • 54%, ότι προτιμούν να καλυφθούν ιατρικά κατά τη διάρκεια της τρίτης ηλικίας, συνδυαστικά από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, ενώ 29% δήλωσαν ότι προτιμούν να καλυφθούν ιατρικά κατά την διάρκεια της τρίτης ηλικίας αποκλειστικά από τον ιδιωτικό τομέα
  • 24%, ότι κατέχουν μια ιδιωτική ασφάλιση (εκτός κλάδου κατά Ζημιών).

 

Ο κ. Καντώρος τόνισε ότι είναι επιτακτική η ανάγκη της ενδυνάμωσης του ιδιωτικού τομέα ασφάλισης και, κυρίως, η εμπέδωση της γνώσης για την αξία και τη σημαντικότητα της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας. Κατά τον ομιλητή, η ασφάλιση υγείας αποτελεί ένα από τα πιο σύνθετα αλλά και τα πιο σημαντικά χρηματοοικονομικά προϊόντα. Οι υγιείς ενήλικοι, τα άτομα με χρόνιες παθήσεις ή/και αναπηρίες, τα μονομελή νοικοκυριά και οι πολυμελείς οικογένειες, έχουν διαφορετικές ανάγκες, ικανότητες κατανόησης και εμπειρίες σχετικά με την ασφάλιση υγείας, καθώς και διαφορετικές ευκαιρίες για την αγορά της.

 

Ο διευθύνων σύμβουλος της INTERAMERICAN επεσήμανε πως «ενώ οι περισσότεροι καταναλωτές συνειδητοποιούν ότι η επιλογή ενός προγράμματος ασφάλισης υγείας είναι σημαντική, δεν πραγματοποιούν τις βέλτιστες γι’ αυτούς επιλογές ασφάλισης υγείας για διάφορους λόγους, όπως το χαμηλό επίπεδο αλφαβητισμού ασφάλισης υγείας, η έλλειψη πληροφόρησης, η παραπληροφόρηση, η αδυναμία σύγκρισης και επιλογής μεταξύ μεγάλου αριθμού εναλλακτικών επιλογών, καθώς και η επιλογή βάσει του κόστους του ασφαλίστρου και όχι βάσει μιας εκτίμησης για την ενδεχόμενη συνολική ιδιωτική δαπάνη τους για τις διάφορες υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Έτσι, η έλλειψη σωστής πληροφόρησης ή κατανόησης του τρόπου χρήσης των πληροφοριών συχνά οδηγεί σε αναντιστοιχία της ασφάλισης προς τις ανάγκες τους». Καταλήγοντας, ο ομιλητής υπογράμμισε ότι ο αλφαβητισμός ασφάλισης υγείας μετρά το πόσο καλά μπορεί ένα άτομο να κατανοήσει και -ενδεχομένως- να χρησιμοποιήσει πληροφορίες σχετικά με την ασφάλισης υγείας.

 

Επισημαίνεται ότι η INTERAMERICAN έχει αναλάβει οργανωμένα πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του Χρηματοοικονομικού και Ασφαλιστικού Αναλφαβητισμού, τόσο στον τομέα της έρευνας με το «Interamerican Research Center» όσο και στον τομέα της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού και τον οργανισμό «The Tipping Point».