Χίος, Πέμπτη 24 Ιανουαρίου

Μειώθηκαν τα δρομολόγια αλλά όχι οι επιβάτες

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΧΙΟΥ
Τρί, 14/08/2018 - 18:44
Με εξαίρεση το 2016, από το 2012 μέχρι σήμερα η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει μικρές αυξομειώσεις

Στα επίπεδα των 185 – 190 χιλιάδων επιβατών τείνει να σταθεροποιηθεί τα τελευταία 5 χρόνια η ακτοπλοϊκή κίνηση στο νησί, όσον αφορά τους αφιχθέντες με τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές εσωτερικού, με προορισμό το λιμάνι της Χίου.

Αν εξαιρέσει κανείς τους αφιχθέντες του 2016, που ήταν κατά 10.000 λιγότεροι, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε και παρουσίασε στην «Α» η Κεντρική Λιμενάρχης Χίου, Ειρήνη Αργύρη, τα υπόλοιπα χρόνια η κίνηση των αφιχθέντων κυμάνθηκε στον αριθμό που προαναφέρθηκε με εξαίρεση τα έτη 2009 και 2010 που είχαμε τη χειρότερη χρονιά της δεκαετίας (149.918 επιβάτες) και την καλύτερη χρονιά (213.478 επιβάτες), αντίστοιχα.

Όπως εκτιμά η κα Αργύρη, κρίνοντας από τα δεδομένα της ακτοπλοϊκής κίνησης το πρώτο επτάμηνο του 2018 που καταγράφει 102.822 αφιχθέντες, φέτος, εκτός απροόπτου, ο αριθμός των αφιχθέντων θα κλείσει στα ίδια με πέρσι επίπεδα.

 

Στα επίπεδα του 2015 επιστρέφουν τα δρομολόγια που εκτελούνται στις γραμμές εσωτερικού από και προς το λιμάνι της Χίου

 

Κι έρχεται για τη συνέχεια  της επεξεργασίας των δεδομένων το ερώτημα: τελικά τα δρομολόγια που μειώθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του επιβατικού κοινού, ή η μείωση των επιβατών οδήγησε στη μείωση των δρομολογίων, με τις εταιρείες να βάζουν περισσότερα το καλοκαίρι και να περιορίζουν τους πλόες την υπόλοιπη περίοδο;

Μένοντας μόνο στην αλήθεια των αριθμών και επικεντρώνοντας στο 1ο εξάμηνο των ετών από το 2015 έως το 2018 εκείνο που διαπιστώνουμε είναι ότι τα δρομολόγια των πλοίων φέτος έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2015, είναι μειωμένα -μέχρι και 12,9%- σε σχέση με το 2016 και 2017, όμως δεν παρατηρείται ανάλογη μείωση επιβατών και μάλιστα σε σχέση με το 2016 το ’18 υπάρχει αύξηση κατά 1,2% (στα όρια του στατιστικού λάθους) στους αποβιβασθέντες.

Το «ακτοπλοϊκό τσουνάμι» των προσφύγων – μεταναστών

Η αναφορά στα στοιχεία επικεντρώθηκε κυρίως στους αφιχθέντες και όχι σε εκείνους που επιβιβάστηκαν στα πλοία της γραμμής από το λιμάνι της Χίου, με δεδομένο ότι για το 2015 και το 2017 δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1ο εξάμηνο του 2016 έφυγαν 87.774 επιβάτες, αλλά το ίδιο διάστημα οι μετανάστες που αναχώρησαν από τη Χίο έφτασαν στον αριθμό των 34.966, ενώ και το 2015 μέσα στους 82.774 επιβάτες που έφυγαν από Χίο ήταν και 12.826 πρόσφυγες – μετανάστες! Αν αφαιρεθούν λοιπόν από το επιβατικό κοινό οι μεταφορές των προσφύγων, τότε, κατ’ εκτίμηση, όπως φαίνεται στα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Ειρήνη Αργύρη, το 2018 έχουμε μείωση επιβιβασθέντων κατά 2,2% σε σχέση με το ’17, κατά 6,3% σε σχέση με το 2015, και αύξηση 24% συγκριτικά με το 2016!

Αποτυπώνεται με τη μορφή της εικόνας το πόσο διαφοροποιήθηκε η ακτοπλοϊκή κίνησης στις αναχωρήσεις και αφίξεις, λόγω της σημαντικής παραμέτρου της μετακίνησης των χιλιάδων προσφύγων – μεταναστών, εκείνης της περιόδου από το νησί μας.

 

Το ίδιο ισχύει και για τα στοιχεία του Ιουνίου του 2015 μιας και σε σύνολο 21.641 επιβιβασθέντων στα πλοία της γραμμής από το λιμάνι της Χίου 5.548 ήταν μετανάστες και τον Ιούλιο του 2015 σε σύνολο 28.792 οι 7.973 ήταν μετανάστες.

Η βουτιά του Ιουνίου κι ο Ιούλιος που έκλεισε την «ψαλίδα»

Εάν εστιάσουμε στα δεδομένα των δύο πρώτων καλοκαιρινών μηνών, όπως είπε και στην «Α» η Λιμενάρχης, Ειρήνη Αργύρη, συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2017 έχουμε μια πολύ μεγάλη μείωση που αγγίζει τόσο στην αποβίβαση, όσο και στην επιβίβαση το 31,6% και αντίστοιχη μείωση (27,5 %) και στα ΙΧ.

 

Παραμένει κατιούσα η πορεία των δύο πρώτων μηνών του καλοκαιριού, αν και τ’ αποτελέσματα του Ιούλη, μίκρυναν στο ήμισυ και πλέον την ψαλίδα

 

Τη «βουτιά» του Ιούνη, που σε αριθμούς πλησίασε τους 5.000 επιβάτες και σε ποσοστιαία βάση έφτασε στο 37,9% (!) σε σχέση με το 2016 και στο 31% συγκριτικά με πέρσι, ήρθε να καλύψει ο Ιούλιος , κάτι που η κα Αργύρη θεωρεί λογικό, μιας και ξεκίνησε το κύμα των θερινών διακοπών, με αποτέλεσμα οι αποβιβασθέντες στο λιμάνι της Χίου να είναι λιγότεροι κατά 5,4% σε σχέση με το ’17 και περισσότεροι κατά 6,1% σε σχέση με το 2015, ενώ υπάρχει και κατά 3,9% μείωση στα ΙΧ.

Σε επίπεδο διμήνου (Ιούνης και Ιούλης), αν συγκρίνουμε με τους αντίστοιχους δύο πρώτους μήνες των προηγούμενων καλοκαιριών, θα δούμε ότι έχουμε μια διαφορά στις αποβιβάσεις επιβατών που καταγράφεται στο -14,3% συγκριτικά με το 2017, -13,7% σε σχέση με το 2016 και 10,9% με το 2015.

Στις επιβιβάσεις το 2015 με τις αναχωρήσεις των μεταναστών – προσφύγων (13.521 άτομα) το συγκεκριμένο δίμηνο έφυγαν με τα πλοία της γραμμής 50.433 επιβάτες, το ’16 το ίδιο διάστημα 35.417, το ’17 35.472 και το ’18 28.981 (δηλ. σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια χάσαμε τον 1 στους 5 επιβάτες!)

Τα πρώτα δείγματα γραφής του Αυγούστου ήταν θετικά μιας και τις πρώτες 5 ημέρες του μήνα αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Χίου 6.000 περίπου άτομα (5.000 προερχόμενοι από το λιμάνι του Πειραιά) και 1.400 ΙΧ, λογικό και πρόκειται για το προτελευταίο κύμα των εκδρομέων.

Καλούμενη να σχολιάσει την κάμψη που παρατηρείται στην ακτοπλοϊκή κίνηση των πρώτων καλοκαιρινών μηνών η κα Αργύρη την απέδωσε σε ένα κράμα λόγων, όπως η οικονομική δυσχέρεια, η μείωση των δρομολογίων, η προτίμηση που ίσως έχουν οι πολίτες σε άλλα μεταφορικά μέσα, σε συνάρτηση, ενδεχόμενα, και με οικονομικές ευκολίες που παρέχονται.

 

 

 

Από το 2015 μέχρι και το 2018 (συγκριτικά 1ου εξαμήνου) αυξήθηκαν κατά 1.236 τα φορτηγά που αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Χίου και κατά 1.676 τα Ι.Χ. ενώ επιβιβάστηκαν περισσότερα 887 φορτηγά και 1.451 Ι.Χ.

 

Από το ’15 αύξηση στην κίνηση Ι.Χ. και Φ/Γ

Κι ενώ η επιβατική κίνηση (στις αφίξεις, γιατί στις αναχωρήσεις, τουλάχιστον για το 2015 και το 2016 υπάρχει η παράμετρος των χιλιάδων μεταναστών – προσφύγων που πέρασαν στην Ελλάδα, μέσω Χίου, και έφευγαν σχεδόν αυθημερόν από το νησί μέχρι την εφαρμογή της «συμφωνίας Ε.Ε-. Τουρκίας») έχει μικρά σκαμπανεβάσματα, εκείνο που χρήζει περεταίρω διερεύνησης είναι η αύξηση που παρατηρείται τα τελευταία 3 χρόνια στις αποβιβάσεις και επιβιβάσεις Ι.Χ. και φορτηγών, η οποία με βάση τα στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2018 φτάνει μέχρι και το 34,9% στα αποβιβασθέντα φ/γ (από 3.615 το ’15 στα 4.878 το ’18) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του ’15 και στο 25,1% στα ΙΧ.

 Το γεγονός αυτό ενδεχόμενα να σχετίζεται με τις αλλαγές στην αγορά της Χίου (π.χ. δραστηριοποίηση μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ), σε ενδεχόμενες αλλαγές στην κίνηση Φ/Γ στο λιμάνι των Μεστών, κάτι όμως που δεν τεκμηριώνεται, προς το παρόν, βάσει συγκεκριμένων στοιχείων, με την κεντρική Λιμενάρχη να περιορίζεται στην παράθεση των στοιχείων, με παραπομπή σε περεταίρω διερεύνηση από μέρους της του ζητήματος στο άμεσο μέλλον.

 

 

Ενδιαφέρον πάντως έχει ότι η «βουτιά» στην ακτοπλοϊκή κίνηση Ιουνίου – Ιουλίου 2018 δεν αποτυπώνεται μόνο στο επιβατικό κοινό, όπου βέβαια είναι μεγαλύτερη, αλλά όπως μπορούμε να δούμε και στα σχετικά γραφήματα καταγράφεται και στη μεταφορά Ι.Χ. και Φ/Γ.
 

• Τα στατιστικά στοιχεία του Λιμεναρχείου Χίου αποτυπώθηκαν σε γραφήματα από την TruthWebMedia, την οποία και ευχαριστούμε.

Σχετικά Άρθρα

Συνέντευξη στο Ράδιο "Α" του Προέδρου της ΕΜΧ, που απαντά και για τη... μαστίχα Αγρινίου!
Τετ, 23/01/2019 - 14:29

Μαστιχόδεντρα υπάρχουν κι αλλού, μαστίχα Χίου, κατοχυρωμένη ως Προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης είναι μόνο μία, διευκρινίζει ο Πρόεδρος της Ε.Μ.Χ., Γιώργος Τούμπος, με αφορμή τα δημοσιεύματα για… μαστίχα Αγρινίου.

 «Ο οποιοσδήποτε  μπορεί να εφαρμόζει όποια τεχνογνωσία θέλει στο φυτικό του κεφάλαιο. Εμείς δεν έχουμε να φοβηθούμε κάτι, αν είμαστε αντάξιοι των συνθηκών που διαμορφώνονται», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Τούμπος και επικέντρωσε στις προσπάθειες της ΕΜΧ λέγοντας ότι επιτέλους ξεκόλλησε η κατασκευή του Κέντρου Έρευνας Μαστίχας (υπήρχε εμπλοκή λόγω δασικών χαρτών) και επίκεινται τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.

«Ηδη γκρεμίσαμε το παλιό κτήριο και προσεχώς θα ξεκινήσει η κατασκευή του νέου στην Καλλιμασιά, δίπλα στα γραφεία της Mediterra, σε ιδιόκτητο οικόπεδο της Ε.Μ.Χ.», ανέφερε και εκτίμησε ότι σε 24 μήνες το κέντρο θα είναι έτοιμο. Θυμίζουμε ότι το ποσό που απαιτείται για την κατασκευή του είναι 2,5 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 1,25 εκ. ευρώ είναι εξασφαλισμένα  από το ΕΣΠΑ Βορείου Αιγαίου).

Ο κ. Τούμπος, δεν απέκλεισε το γεγονός όσο η μαστίχα αποκτά προστιθέμενη αξία μέσω της χρήσης της στην φαρμακευτική ή μέσω άλλων εφαρμογών που προκρίνει η Ένωση κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας ή γειτονικές χώρες να προσπαθήσουν να πάρουν μερίδιο αυτών των κερδών.

«Το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς», τόνισε  και πρόσθεσε ότι «για  τη μαστίχα Χίου έχουν επενδυθεί πολύς χρόνος και πάρα πολλά χρήματα για να κατοχυρώσουμε και να αποδείξουμε το τι κάνει» και η προσπάθεια συνεχίζεται και θα διευρυνθεί μέσω του Κέντρου Έρευνας.

«Το μαστιχόδεντρο φύεται σε όλη τη Μεσόγειο, δεν είναι μυστικό. Το θέμα είναι ότι τα παραγωγικά μαστιχόδεντρα έχει ένα πλεονέκτημα η Χίος και φύεται μόνο εδώ.

Εμείς εδώ έχουμε μια παράδοση 1.000 και πλέον ετών πάνω στην καλλιέργεια του μαστιχόδεντρου, κι αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα ότι έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που μπορούμε να έχουμε καταρχήν την τεχνογνωσία της καλλιέργειας, να έχουμε αναπτύξει ένα φυτικό κεφάλαιο το οποίο είναι απόλυτα συμβατό στις καιρικές συνθήκες και ταυτόχρονα τα τελευταία χρόνια έχουμε πιστοποιήσει και έχουμε εκμεταλλευτεί εμπορικά αυτό το προϊόν.»

Ωστόσο ο κ. Τούμπος απευθυνόμενος στους παραγωγούς τόνισε ότι και εκείνοι πρέπει να σκέφτονται πιο επαγγελματικά.

« Δεν  μπορούν να φεύγουν φυτά και μοσχεύματα από τη Χίο για διάφορες περιοχές της Ελλάδας, έτσι χωρίς λόγο», σχολίασε, λέγοντας ότι η ΕΜΧ εκείνο που κάνει και θα συνεχίσει να κάνει είναι να εφαρμόζει  το νόμο, θυμίζοντας ότι υπάρχουν συγκεκριμένες διατάξεις για το τι μπορεί να φεύγει από το νησί και τι όχι.