Χίος, Τρίτη 15 Οκτωβρίου

Σε ρηχά νερά βρίσκονται οι νέες ναυπηγήσεις το 2019

Έλληνες και Κινέζοι παραμένουν κυρίαρχοι, αλλά με μειωμένες παραγγελίες
Σάβ, 17/08/2019 - 09:42

«Κράτει» στις νέες παραγγελίες πλοίων έκαναν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου οι Έλληνες και οι Κινέζοι εφοπλιστές. Τα δύο κράτη συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να κυριαρχούν στις νέες ναυπηγήσεις, ωστόσο τον προηγούμενο μήνα οι συνολικές τους παραγγελίες έφτασαν το 12% του συνόλου. 

Συνολικά πάντως η εικόνα των νέων παραγγελιών τον Ιούλιο ακολούθησε τους ρυθμούς των προηγούμενων μηνών, αποτυπώνοντας την απροθυμία των ναυτιλιακών εταιρειών να προσεγγίσουν τα ναυπηγεία. 

Ειδικότερα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, αναφέρει η Golden Destiny στο μηνιαίο report της, οι συνολικές νέες παραγγελίες έφτασαν τις 66. Αριθμός που μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του Ιουνίου (53), αλλά είναι μειωμένες σε ποσοστό 33% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (98). 

Όσον αφορά τη δραστηριότητα των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου αφορούσε την παραγγελία τεσσάρων δεξαμενόπλοιων συνολικής χωρητικότητας 546.000 τόνων και αξίας 224,2 εκατ. δολαρίων. Ένα μήνα πριν είχαν καταθέσει 12 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 αφορούσαν δεξαμενόπλοια, ενώ ένα χρόνο πριν είχαν κατατεθεί 18 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 ήταν για LNG carriers αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων. 

Σε χαμηλό τέμπο όμως κινούνται και οι Κινέζοι, αφού ναυτιλιακές εταιρείες από τη χώρα του μεταξιού κατέθεσαν επίσης παραγγελίες για τέσσερα δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 638.000 τόνων και αξίας (τα δύο εξ αυτών) 170 εκατ. δολαρίων. 

Πέρυσι τέτοια περίοδο είχαν «βάλει» εφτά παραγγελίες, ενώ τον προηγούμενο μήνα είχαν φτάσει τις οκτώ.

Η συνολική εικόνα
Τον έβδομο μήνα του έτους η συνολική εικόνα για τις νέες παραγγελίες, σύμφωνα με την Golden Destiny, διαμορφώθηκε στις 66, συνολικής χωρητικότητας 6,8 εκατ. τόνων και αξίας 3,6 δισ. δολαρίων. Ένα χρόνο πριν οι παραγγελίες για νέα πλοία που είχαν κατατεθεί έφταναν τις 98, ενώ κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουνίου τις 53.

Όσον αφορά τα ναυπηγεία, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, τα κινεζικά κέρδισαν τη ναυμαχία προσέλκυσης νέων συμβολαίων, με 29, συνολικής χωρητικότητας 4,36 εκατ. dwt και μερίδιο 44%. Ακολούθησαν οι Νοτιοκορεάτες με 18 και μερίδιο 27%, ενώ οι ιαπωνικές κλίνες κέρδισαν 16 συμβόλαια, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 24%.

Στο εξάμηνο
Με πτώση έκλεισε ο τομέας των νέων παραγγελιών πλοίων και στο εξάμηνο του 2019. Όπως έχει αναφέρει η Vessels Value, στα bulk carriers οι νέες ναυπηγήσεις είναι κατά 73% κάτω σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Αντίστοιχα και στα δεξαμενόπλοια η εικόνα είναι αρνητική, καταγράφοντας πτώση σε ποσοστό 47% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα σούπερ τάνκερ των VLCC οι νέες παραγγελίες είναι κατά 60% λιγότερες σε σχέση με πέρυσι.

Ανάλογη είναι η πτώση και στα containerships, κατά 49% κάτω σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2018, ενώ ακόμα και στα LNG carriers, παρά τη ζήτηση που έχει αναπτυχθεί, οι νέες παραγγελίες είναι μειωμένες κατά 39% συγκριτικά με πέρυσι.

Η ελληνική παρουσία
Σε ανάλογο ρυθμό βρίσκονται και οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών. Συνολικά οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κλείσει το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2019 33 νέα συμβόλαια, έναντι 95 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Από τις 33 νέες παραγγελίες, οι 21 αφορούν δεξαμενόπλοια, οι 10 πλοία LNG και μία μόνο φορτηγό πλοίο, ενώ δεν έχει καταγραφεί καμία παραγγελία για containerships.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα LNG carriers τους τελευταίας 18 μήνες έχουν κατατεθεί συνολικά 100 νέες παραγγελίες για LNG carriers, από παλιούς αλλά και από νέους παίκτες, ενώ μόνο το 2018 οι παραγγελίες που κατατέθηκαν τελικά έφτασαν τις 77. Τα πλοία αυτά θα κοστίσουν σύμφωνα με την αναφορά των Clarksons 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Όπως επισημαίνεται από τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο, η κατακόρυφη άνοδος στις νέες παραγγελίες οφείλεται στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα και τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα ΥΦΑ.

Στο παιχνίδι των νέων ναυπηγήσεων οι Έλληνες φαίνεται να είναι οι κυρίαρχοι. Μπορεί στον εν ενεργεία στόλο οι Ιάπωνες να ελέγχουν το 20% και οι Έλληνες το 16%, αλλά στο βιβλίο παραγγελιών το 42% αφορά ελληνικές παραγγελίες.  

 

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

Σχετικά Άρθρα

Τρί, 15/10/2019 - 06:47

Συνάντηση εργασίας είχε ο υφυπουργός Τουρισμού, Μάνος Κόνσολας και o Γενικός Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Κωνσταντίνος Λούλης, με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη. Ο υφυπουργός Τουρισμού και ο Γενικός Γραμματέας, έθεσαν το ζήτημα του επανασχεδιασμού του χάρτη των άγονων γραμμών με βάση τις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ήδη προχωρήσει στην αύξηση του προϋπολογισμού για τις άγονες γραμμές από τα 90 εκ. ευρώ στα 130 εκ. ευρώ.

Το γεγονός αυτό θα συμβάλλει στο να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες εξυπηρέτησης για τους πολίτες και για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των μικρών νησιών.

Επίσης συζητήθηκε η δυνατότητα ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Καρπάθου και της Κάσου με την Κρήτη, καθώς τέθηκε και η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα.

Η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού συζήτησε με τον κ. Πλακιωτάκη και τα ζητήματα που συνδέονται με την κρουαζιέρα. Κοινή πεποίθηση και των δύο πλευρών είναι η υλοποίηση της προγραμματικής δέσμευσης της Νέας Δημοκρατίας για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών για την κρουαζιέρα. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα προχωρήσει σε διορθωτικές παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο για την παραχώρηση λιμενικών εγκαταστάσεων σε εταιρείες διαχείρισης κρουαζιέρας στα μεγάλα λιμάνια που αποτελούν προορισμούς και έχουν προοπτικές λειτουργίας ως home port.

Ο Μάνος Κόνσολας έθεσε, επίσης, το ζήτημα της αναβάθμισης της Σχολής Δυτών Καλύμνου. Επισήμανε ότι με το νέο νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό, δημιουργούνται νέες προοπτικές και η αναβάθμιση της Σχολής Δυτών είναι μονόδρομος αφού θα πρέπει να αλλάξει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και να δημιουργηθούν νέες ειδικότητες  σε τομείς, όπως:
- Λιμενικά Έργα.
- Καταδύσεις στις Πλατφόρμες Πετρελαίου.
- Αρχαιολογική ανεύρεση και ανέλκυση.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ