
Με αφορμή δημοσιεύματα για την πιθανότητα επιβολής πλαφόν στις τιμές των καυσίμων συγκεκριμένων νησιωτικών περιοχών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) εξηγεί σε ανακοίνωσή της γιατί οι τιμές είναι υψηλότερες στα νησιά, ενώ επισημαίνει ότι το μικτό περιθώριο κέρδους δεν υπερβαίνει το 8%.
Στη Χίο, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, παρουσιάζεται απόκλιση από τη μέση τιμή πανελλαδικά κατά 5,5 λεπτά του ευρώ π.χ. στην αμόλυβδη 95 οκτ. . Συγκεκριμένη με μέση τιμή πανελλαδικά ανά λίτρο τα 1,643 ευρώ, στη Χίο η τιμή είναι 1,698 ευρώ (1,64 η χαμηλότερη και 1,76 η υψηλότερη, ενώ στα Ψαρά που υπάρχει ένα μόνο πρατήριο, πουλάει με 1,88 ευρώ/λίτρο). Στη γειτονική Λέσβο η μ.τ. είναι 1,702 (σχεδόν στα επίπεδα της Χίου) και στην Σάμο στα 1,796 ευρώ/ λίτρο!
Αναλυτικά η Ομοσπονδία Πρατηριούχων επισημαίνει ότι «Αν η Κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης θα συμβεί ότι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι δε γνωστό ότι οι εταιρείες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια.
Η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλοί υπέρογκοι ειδικοί φόροι κατανάλωσης , οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές".
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία «ο μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα με υπολογίσιμες καταναλώσεις καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, σε πολλές περιπτώσεις και αθέμιτο, συμπιέζοντας τα ποσοστά των μικτών κερδών τους μεταξύ 3- 6%. Αντιθέτως στα νησιά ο μικρός αριθμός εταιρειών και πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωση τους σε μικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5-8%». «Είναι αθέμιτο και παράλογο;» αναρωτιέται.
Σημειώνει δε ότι για την εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων θα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη ότι η σημερινή τιμή του Διυλιστηρίου Αμόλυβδης 95 oct (προϊόν + φόροι) είναι 1,210 + 24% ΦΠΑ = 1,500, όταν η μέση τιμή λιανικής στην Ελλάδα είναι σήμερα 1,650.
Στην διαφορά που προκύπτει μεταξύ τιμής Διυλιστηρίου και λιανικής, εμπεριέχονται το κέρδος της Εταιρείας Εμπορίας, το μεταφορικό κόστος και το κέρδος του Πρατηρίου.
"Αν τελικά η ΡΑΕ εισηγηθεί την επιβολή πλαφόν σε κάποιες περιοχές και το κάνει αποδεκτό η Κυβέρνηση τότε θα πρέπει να το επιβάλει σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στο τελικό στάδιο που είναι τα πρατήρια. ΕΝΙΑΙΑ ΤΙΜΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ, ΤΟΥΣ ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΕΣ, ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ, ΤΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ", καταλήγει η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας.







































