Χίος, Κυριακή 18 Αυγούστου

Τον Ιούνη το «πλεόνασμα» στους μαστιχοπαραγωγούς

Γ. Τούμπος: To 20% της μαστίχας εξάγεται σε Ν.Κορέα και ΗΠΑ, σε μορφή σκόνης και για φαρμακευτική χρήση!
Δευ, 06/05/2019 - 13:12

Με κέρδη έκλεισε ο ισολογισμός και του 2018 για την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου και μέσα στον Ιούνιο αναμένονται οι ανακοινώσεις για τη διανομή «πλεονάσματος» στους μαστιχοπαραγωγούς, το οποίο – όπως εκτιμά ο Πρόεδρος του Συνεταιρισμού, Γιώργος Τούμπος - θα υπερβαίνει τα 6 ευρώ ανά κιλό.

«Πέρσι δώσαμε 5,76 ευρώ/ κιλό, φέτος θα ξεπεράσουμε τα 6 ευρώ», ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο Ράδιο «Αλήθεια», με αφορμή τις πρόσφατες ανακοινώσεις για την αύξηση της εξαγωγής μαστίχας σε σκόνη, στην αγορά της Κορέας.

Μάλιστα η Νότια Κορέα μαζί με τις ΗΠΑ εξελίσσονται σε κύριες αγορές για την ΕΜΧ παραλαμβάνονταςμαστίχα σε σκόνη που είναι και από τα ακριβότερα παραγόμενα προϊόντα του συνεταιρισμού.

Σε ένα σύνολο παραγωγής 152 τόνων μαστίχας τόσο στην Κορέα όσο και στις ΗΠΑ -δύο αγορές που η αξιοποιείται η φαρμακευτική χρήση του προϊόντος - θα διατεθούν από 15 τόνοι, δηλαδή το 20% του συνόλου παραγωγής.

Κατά μέσο όρο φέτος, σύμφωνα με τον κο Τούμπο, ανάλογα με τον τύπο μαστίχας, αυξήθηκε και τιμή του προς πώληση προϊόντος κατά 6 με 10 ευρώ / κιλό, χωρίς αυτό – όπως σχολίασε- να επηρεάσει τις πωλήσεις, αντίθετα η ζήτηση αυξάνεται, με τον Πρόεδρο της ΕΜΧ να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι Κορεάτες θα μπορούσαν να απορροφήσουν ακόμη και 30 τόνους, αν μπορούσε να τους διαθέσει η Ένωση.

Σχετικά Άρθρα

Έλληνες και Κινέζοι παραμένουν κυρίαρχοι, αλλά με μειωμένες παραγγελίες
Σάβ, 17/08/2019 - 09:45

«Κράτει» στις νέες παραγγελίες πλοίων έκαναν κατά τη διάρκεια του Ιουλίου οι Έλληνες και οι Κινέζοι εφοπλιστές. Τα δύο κράτη συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να κυριαρχούν στις νέες ναυπηγήσεις, ωστόσο τον προηγούμενο μήνα οι συνολικές τους παραγγελίες έφτασαν το 12% του συνόλου. 

Συνολικά πάντως η εικόνα των νέων παραγγελιών τον Ιούλιο ακολούθησε τους ρυθμούς των προηγούμενων μηνών, αποτυπώνοντας την απροθυμία των ναυτιλιακών εταιρειών να προσεγγίσουν τα ναυπηγεία. 

Ειδικότερα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, αναφέρει η Golden Destiny στο μηνιαίο report της, οι συνολικές νέες παραγγελίες έφτασαν τις 66. Αριθμός που μπορεί να είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του Ιουνίου (53), αλλά είναι μειωμένες σε ποσοστό 33% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα (98). 

Όσον αφορά τη δραστηριότητα των Ελλήνων, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου αφορούσε την παραγγελία τεσσάρων δεξαμενόπλοιων συνολικής χωρητικότητας 546.000 τόνων και αξίας 224,2 εκατ. δολαρίων. Ένα μήνα πριν είχαν καταθέσει 12 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 αφορούσαν δεξαμενόπλοια, ενώ ένα χρόνο πριν είχαν κατατεθεί 18 παραγγελίες, εκ των οποίων οι 11 ήταν για LNG carriers αξίας περίπου 2 δισ. δολαρίων. 

Σε χαμηλό τέμπο όμως κινούνται και οι Κινέζοι, αφού ναυτιλιακές εταιρείες από τη χώρα του μεταξιού κατέθεσαν επίσης παραγγελίες για τέσσερα δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 638.000 τόνων και αξίας (τα δύο εξ αυτών) 170 εκατ. δολαρίων. 

Πέρυσι τέτοια περίοδο είχαν «βάλει» εφτά παραγγελίες, ενώ τον προηγούμενο μήνα είχαν φτάσει τις οκτώ.

Η συνολική εικόνα
Τον έβδομο μήνα του έτους η συνολική εικόνα για τις νέες παραγγελίες, σύμφωνα με την Golden Destiny, διαμορφώθηκε στις 66, συνολικής χωρητικότητας 6,8 εκατ. τόνων και αξίας 3,6 δισ. δολαρίων. Ένα χρόνο πριν οι παραγγελίες για νέα πλοία που είχαν κατατεθεί έφταναν τις 98, ενώ κατά τη διάρκεια του περασμένου Ιουνίου τις 53.

Όσον αφορά τα ναυπηγεία, κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, τα κινεζικά κέρδισαν τη ναυμαχία προσέλκυσης νέων συμβολαίων, με 29, συνολικής χωρητικότητας 4,36 εκατ. dwt και μερίδιο 44%. Ακολούθησαν οι Νοτιοκορεάτες με 18 και μερίδιο 27%, ενώ οι ιαπωνικές κλίνες κέρδισαν 16 συμβόλαια, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 24%.

Στο εξάμηνο
Με πτώση έκλεισε ο τομέας των νέων παραγγελιών πλοίων και στο εξάμηνο του 2019. Όπως έχει αναφέρει η Vessels Value, στα bulk carriers οι νέες ναυπηγήσεις είναι κατά 73% κάτω σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018. Αντίστοιχα και στα δεξαμενόπλοια η εικόνα είναι αρνητική, καταγράφοντας πτώση σε ποσοστό 47% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα σούπερ τάνκερ των VLCC οι νέες παραγγελίες είναι κατά 60% λιγότερες σε σχέση με πέρυσι.

Ανάλογη είναι η πτώση και στα containerships, κατά 49% κάτω σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2018, ενώ ακόμα και στα LNG carriers, παρά τη ζήτηση που έχει αναπτυχθεί, οι νέες παραγγελίες είναι μειωμένες κατά 39% συγκριτικά με πέρυσι.

Η ελληνική παρουσία
Σε ανάλογο ρυθμό βρίσκονται και οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών. Συνολικά οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κλείσει το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2019 33 νέα συμβόλαια, έναντι 95 κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018.

Από τις 33 νέες παραγγελίες, οι 21 αφορούν δεξαμενόπλοια, οι 10 πλοία LNG και μία μόνο φορτηγό πλοίο, ενώ δεν έχει καταγραφεί καμία παραγγελία για containerships.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα LNG carriers τους τελευταίας 18 μήνες έχουν κατατεθεί συνολικά 100 νέες παραγγελίες για LNG carriers, από παλιούς αλλά και από νέους παίκτες, ενώ μόνο το 2018 οι παραγγελίες που κατατέθηκαν τελικά έφτασαν τις 77. Τα πλοία αυτά θα κοστίσουν σύμφωνα με την αναφορά των Clarksons 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Όπως επισημαίνεται από τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο, η κατακόρυφη άνοδος στις νέες παραγγελίες οφείλεται στο μεταβαλλόμενο παγκόσμιο ενεργειακό μίγμα και τις θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές για τον τομέα ΥΦΑ.

Στο παιχνίδι των νέων ναυπηγήσεων οι Έλληνες φαίνεται να είναι οι κυρίαρχοι. Μπορεί στον εν ενεργεία στόλο οι Ιάπωνες να ελέγχουν το 20% και οι Έλληνες το 16%, αλλά στο βιβλίο παραγγελιών το 42% αφορά ελληνικές παραγγελίες.  

 

Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr