Σχεδόν δύο χρόνια μετά την υπογραφή των συμβάσεων για την προμήθεια των τριών φρεγατών FDI (24 Μαρτίου 2022), η πρώτη από τις νέες πλώρες του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκεται στο τελικό στάδιο ναυπήγησης. Την πρόοδο των εργασιών στην «ΚΙΜΩΝ», η οποία έπεσε ήδη στο νερό, αλλά και στις «ΝΕΑΡΧΟΣ» και «ΦΟΡΜΙΩΝ», που βρίσκονται στη ναυπηγική κλίνη της Group Naval στη Λοριάν, επιθεώρησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από τον Νίκο Δένδια και την υφυπουργό Εξωτερικών της Γαλλίας, Χρυσούλα Ζαχαροπούλου.
Η F-601 «ΚΙΜΩΝ» έχει ξεκινήσει τις εν όρμω δοκιμές που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την ενεργοποίηση ορισμένων ηλεκτρονικών συστημάτων αλλά και του ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης SEA FIRE. Για τον λόγο αυτό, εδώ και μερικές εβδομάδες, εκτός από το κλιμάκιο του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού που επιβλέπει τη ναυπήγηση, στη Λοριάν έχουν εγκατασταθεί και οι πρώτοι αξιωματικοί του πληρώματος παραλαβής. Ο πρωθυπουργός συνομίλησε με τον αντιπλοίαρχο Π.Ν. Ιωάννη Κιζάνη, πρώτο κυβερνήτη της «ΚΙΜΩΝ», ενώ παρόντες ήταν ο ύπαρχος, ο πρώτος και ο δεύτερος μηχανικός και οι αξιωματικοί όπλων, οι οποίοι ολοκλήρωσαν τα σχετικά σχολεία στην MBDA, την εταιρεία που κατασκευάζει τους πανίσχυρους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 που εξοπλίζουν τις φρεγάτες FDI.
Κυρ. Μητσοτάκης για Belharra: «Η σημαντικότερη αναβάθμιση του Πολεμικού Ναυτικού τις τελευταίες δεκαετίες»
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η ελληνική αποστολή ενημερώθηκε και για το πρόγραμμα κορβετών GoWind της Group Naval, η οποία έχει καταθέσει επίσημη πρόταση στο Πολεμικό Ναυτικό. Το ενδιαφέρον της Αθήνας για τις κορβέτες αναθερμάνθηκε μετά το «ναυάγιο» με τα αμερικανικά παράκτια περιπολικά LCS και το αδιέξοδο στην εξεύρεση ενδιάμεσης λύσης για την ανανέωση του στόλου επιφανείας. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι ένας νέος γύρος συζητήσεων με τις κατασκευάστριες εταιρείες θα εκκινήσει σύντομα, με στόχο να εξασφαλιστούν οι καλύτεροι δυνατοί όροι ως προς την αποπληρωμή, τις παραδόσεις και τη δυνατότητα ναυπήγησης στην Ελλάδα.
Σε θολά νερά
Την ίδια ώρα, το Πολεμικό Ναυτικό καλείται να λύσει μια δύσκολη εξίσωση καθώς όσο περνά ο χρόνος τόσο φαίνεται να αυξάνεται το κόστος για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ. Η τιμή που ζητά η κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών φαίνεται να ξεφεύγει πάνω από τα 800 εκατ. ευρώ, κόστος που μοιάζει απαγορευτικό για την Αθήνα, καθώς ξεπερνά κατά πολύ το κονδύλι των 500 εκατομμυρίων που είχε αρχικώς προϋπολογισθεί. Σε αυτό πρέπει να υπολογίσει κανείς ότι το τελικό κόστος μπορεί να είναι σημαντικά υψηλότερο, αφού ουδείς γνωρίζει τι θα συναντήσει όταν τα πλοία μπουν στη δεξαμενή.
Ενοπλες Δυνάμεις: Ασκήσεις σε αέρα, ξηρά και θάλασσα
Πηγές του ΓΕΝ τονίζουν στην «Κ» ότι το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει την πολυτέλεια να απαξιώσει ούτε ένα πλοίο, πολλώ δε μάλλον τις ΜΕΚΟ που αποτελούν τις πιο ισχυρές μονάδες που διαθέτει αυτή τη στιγμή. Η αποστολή της φρεγάτας «ΥΔΡΑ» στην Ερυθρά Θάλασσα έδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο ότι οι τέσσερις ΜΕΚΟ είναι τα μοναδικά πλοία του στόλου που μπορούν να αναλάβουν επιχειρήσεις σε «καυτές» ζώνες, αλλά ακόμη και σε αυτές τις αποστολές, δεν μπορούν να συμμετάσχουν χωρίς τροποποιήσεις και περιορισμένες αναβαθμίσεις. Πρόκειται άλλωστε για πλοία 30 ετών, με εκατομμύρια μίλια στις πλώρες τους.
Ενα ακόμη ζήτημα που προβληματίζει έντονα το ναυτικό επιτελείο είναι η εξασφάλιση του προσωπικού που θα κληθεί να υπηρετήσει στα νέα πλοία. Η πλήρωση των FDI θα γίνει σε μεγάλο βαθμό με στελέχη που υπηρετούν σε παλαιότερες μονάδες, όπως οι φρεγάτες S, οι οποίες σταδιακά θα παροπλιστούν. Η εξέλιξη αυτή θα δημιουργήσει κενά στη δύναμη του στόλου αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν με την πρόσκτηση νέων μονάδων αλλά και την αύξηση των σπουδαστών στις παραγωγικές σχολές.
Πηγή: Καθημερινή