Χίος, Δευτέρα 1 Ιουνίου

"Φάρος" για φίλημα και χειροκρότημα

Με ''αστρικό κέντρο'' την Πόλη και ''Με τους ανέμους των καιρών'' τα Χορευτικά του ''Φάρου'' Βαρβασίου περιήγησαν το κοινό του Ομηρείου στις Λα'ι'κές και Πολιτιστικές Παραδόσεις του Ελληνικού χώρου ανά τους αιώνες!
Δείτε το ΒίντεοΔείτε τις Φωτογραφίες
Δευ, 06/05/2019 - 06:46

Με ''αστρικό κέντρο'' την Κωνσταντινούπολη και μια αίσθηση ότι γυρίσαμε πίσω στο χρόνο στη Βασιλεύουσα και τ' αντικρινά χωριά, ξεκίνησε και διεξήχθη, η χορευτική περιδιάβαση στην Ελληνική Λαϊκή Παράδοση με το Φάρο Βαρβασίου, ''Με τους ανέμους των καιρών'', στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο, την Κυριακή του Θωμά,5 Μαϊου 2019 στις 7.30μ.μ.

Από το ''Γιαρούμπι'' που χόρεψαν στην αρχή με την Πολίτικη Φορεσιά, μπροστά σ' ένα καταπληκτικό σκηνικό που λειτούργησε σαν ''μηχανή του χρόνου'' μαζί μ' όλα τα υπόλοιπα, το κανονάκι τις στολές, τα χαμόγελα και τα σάλτα μικρών και μεγάλων χορευτών καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης και σ' όλες της ενότητες του χορού, Πάρος , Νάξος, Κίμωλος, Κάλυμνος, Μακεδονία, Δράμα, Βέροια, Πεντάλοφος, θράκη και Έβρος...μέχρι το ''Αλατσατιανέ μου αέρα'' που έκλεισε τη γιορτή με την παρουσίαση των τμημάτων, το κατάμεστο Ομήρειο έζησε και χειροκρότησε με την καρδιά του, μια μουσικοχορευτική βραδιά και μια πολιτιστική εκδήλωση (προβλήθηκε κι ένα μικρό βίντεο με παλιές φωτογραφίες από την Πόλη, αλλά κι απ' όλο τον Ελλαδικό χώρο με αναφορές και στην Αρχαιότητα) που χάρισε κέφι, όμορφες σκέψεις και πλούσια συναισθήματα στο κοινό.

             Όλες οι Παραδοσιακές φορεσιές του τόπου μας, τα γνώριμα μουσικά ακούσματα των νησιών του Αιγαίου και της Στερεάς Ελλάδας, Αρχαίοι Χοροί που επέζησαν και χορεύονται μέχρι σήμερα στα πανηγύρια μας (όπως ο Αγέρανος της Πάρου που μιμείται τα πετάγματα των γερανών), πολυαγαπημένα και χιλιοτραγουδισμένα κομμάτια της Λαϊκής μας παράδοσης, αλλά και επιλεγμένα, ''νόστιμα'' τραγούδια που λίγοι θα τα 'χουν ξανακούσει(όπως η Ρίμα του Μελά), έδωσαν στη βραδιά μια πληρότητα αίσθησης των Ελληνικών Παραδόσεων στο χώρο και στο χρόνο. Τα στοχαστικά κείμενα που ανέγνωσαν τα κορίτσια του ''Φάρου''(ανάμεσα στις θεματικές ενότητες του χορού)εστίασαν σε γεγονότα και ιδέες που συμπλήρωσαν και τόνισαν την εκδήλωση.

              Στην όμορφη αυτή Μουσικοχορευτική βραδιά που διοργάνωσε και πραγματοποίησε ο Μορφωτικός Σύνδεσμος Βαρβασίου Χίου Βιβλιοθήκη ο ''Φάρος'', παραβρέθηκαν μαζί με τον πολύ κόσμο που γέμισε το Ομήρειο, εκπρόσωπος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Χίου, Ψαρών και Οινουσσών κ. Μάρκου, ο Βουλευτής Χίου Ανδρέας Μιχαηλίδης, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας(Στρατός, Λιμενικό, Αστυνομία, Πυροσβεστικήκ.λ.π.), ο Αντιπεριφερειάρχης Σταμάτης Κάρμαντζης και ο Πρόεδρος του Ομηρείου Πνευματικού Κέντρου Ηλίας Σμυρνιούδης από το Δήμο Χίου που η Πρόεδρος του ''Φάρου'' Γεωργία Χούλη τους κάλεσε στο βήμα για έναν μικρό χαιρετισμό με την έναρξη του προγράμματος. Ο Αντιπεριφερειάρχης Σταμάτης Κάρμαντζης τόνισε ότι ο ''Φάρος'' καθημερινά μας εκπλήσσει με το αγωνιστικό παρόν που δίνει για τη διατήρηση της Λα'ι'κής μας παράδοσης και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και πρόσθεσε ότι η στήριξη και ενίσχυση όλων των Πολιτιστικών Σωματείων του νησιού μας που είναι πολύτιμα για τον τόπο υπήρξε πάντα στο κέντρο των σκέψεων και των δράσεων του ως Αντιπεριφερειάρχης και πάντα θα τα στηρίζει. Ο Ηλίας Σμυρνιούδης είπε ότι από μικρό παιδί είχε συνειδητοποιήσει, ότι ο ''Φάρος'' είναι ένας πολύ ξεχωριστός Σύλλογος, γιατί χαρακτηρίζεται από το τρίπτυχο-Άγιος Χαράλαμπος, Βαρβάσι, ''Φάρος''-είναι δηλαδή ένας Ελληνικός Σύλλογος όπως οι τόσοι και τόσοι σε όλο τον κόσμο, που η Κοινότητα που τους συνθέτει, στηρίζεται και συσπειρώνεται γύρω από την Εκκλησία και το Σύλλογο, για να διατηρήσει την Παράδοσή της.

           Με την ολοκλήρωση της εκδήλωσης και του προγράμματος η κ. Καίτη Χούλη εξέφρασε τις ευχαριστίες του Συλλόγου, στην Πρόεδρο του ''Φάρου'', στους Χορευτές και τις Εφόρους των τμημάτων, στους υπέροχους μουσικούς που συνόδευσαν την εκδήλωση (Μαυρίκης Αργύρης Βιολί, Πιπίδης Σάκης Κλαρίνο-Φλογέρα, Κοντός Δημήτρης Λαούτο, Βούκουνας Γιάννης Κρουστά, Τραγούδι Σούτη Λουλούδη και Σπανούδη Τζένη, Κουτσαγγελίδης Μάνος Κανονάκι-Τραγούδι, Μπάκος Δημήτρης Γκάιντα-Τσαμπούνα), την Ιματιοθήκη του ''Φάρου'' και τους υπεύθυνους των Παραδοσιακών Ενδυμασιών, όλους όσους εργάστηκαν για τις μικροφωνικές εγκαταστάσεις και το οπτικοακουστικό υλικό της εκδήλωσης, το Μπάμπη Κοιλιάρη για το υπέροχο Σκηνικό, το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο για την άψογη συνεργασία του και επειδή στηρίζει πάντα όλα τα Πολιτιστικά Σωματεία του νησιού μας επιτελώντας έτσι ωφέλιμο κοινωνικό έργο...και τέλος ευχαρίστησε θερμά την Περιφέρεια Βορείου Αγαίου, την Περιφερειακή Ενότητα Χίου και το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο που συμμετείχαν στη συνδιοργάνωση της εκδήλωσης, τα τοπικά ΜΜΕ για την τηλεοπτική και γενική κάλυψη της βραδιάς και ιδιαίτερα ''την Αλήθεια και τον Μικρασιάτη Διευθυντή της Γιάννη Τζούμα που ήταν ο Χορηγός Επικοινωνίας της διοργάνωσης''. 

           Και φυσικά τα πολλά συγχαρητήρια, τα πολλά λουλούδια και οι πολλές ευχαριστίες δόθηκαν δίκαια κι απ' όλους στον άξιο Χοροδιδάσκαλο του ''Φάρου'' Κώστα Σιταρά, που είχε την Καλιτεχνική Διεύθυνση της Εκδήλωσης και ήταν για μια ακόμη φορά...η ψυχή της βραδιάς!

Σχετικά Άρθρα

Παρ, 29/05/2020 - 17:21

 

 Στη μετά κορονωϊό εποχή με μία φωτογράφηση προ της πανδημίας, η περιπλάνηση του Συλλόγου «ΑΡΤΙΟΝ» στο παρελθόν, με το φακό του αρχιτέκτονα και ερασιτέχνη φωτογράφου Κωνσταντίνου Ανδρεάδη συνεχίζεται. Σειρά έχουν μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Μ.Ε.Ο.Θ Θυμιανών, με παραδοσιακές φορεσιές, των οποίων τις λεπτομέρειες μας δίνουν και εγγράφως και σας επισυνάπτουμε.

 Το αποτέλεσμα, προϊόν της τέχνης και τεχνικής του φωτογράφου, δικαιώνει, ακόμα μια φορά, το χαρακτηρισμό της δράσης του «ΑΡΤΙΟΝ»: ''ΟΙ ΧΙΩΤΙΚΕΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ ΣΑΝ ΧΑΡΑΚΤΙΚΑ''.

Την επιμέλεια και σκηνική σύνθεση της φωτογράφησης είχε η Βάσω Κριτάκη, Πρόεδρος του Συλλόγου.

 Ευχαριστούμε για τη συνεχή υποστήριξή σας στις δράσεις μας.

Επικοινωνία: Βάσω Κριτάκη, Πρόεδρος «ΑΡΤΙΟΝ»,

            Τηλ. 6937214208

            E-mail  artion.chios.2013@gmail.com

 

 

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ ΧΙΩΤΙΣΣΑΣ ΑΣΤΗΣ

   Δημιουργία της αείμνηστης εικαστικού Μαρίας Γεράρδη – Πασσαλή.

Η φορεσιά περιλαμβάνει:

  Άσπρο, βαμβακερό, μακρύ μεσοφούστανο με φαρδιά μανίκια και δαντέλα στα μανίκια και στο τελείωμα του μπούστου.

  Φουρό που δένει στη μέση.

  Φόρεμα σε διαφορετικά χρώματα, ροζ ή γαλάζιο, από σατέν ύφασμα. Τα μανίκια δεν είναι ραμμένα πάνω στο φόρεμα, αλλά δένονται στο ύψος του ώμου με σατέν ή μεταξωτές κορδέλες σε διάφορους φιόγκους, ώστε να μπορούν οι γυναίκες να τα βγάζουν ή να τα αλλάζουν. Στο κάτω μέρος τους έχουν ένα γύρισμα (μανσέτα) και πάνω σ’ αυτό κεντήματα με μεταξωτές ή χρυσές κλωστές και λουλούδια. Ο μπούστος είναι χαμηλός και η ραφή που τον ενώνει με τη φούστα είναι κάτω από το στήθος και τις μασχάλες με αποτέλεσμα η μέση να φαίνεται ακριβώς κάτω από το στήθος τους. Το κάτω μέρος του φορέματος είναι άνετο, με πιέτες και στολισμένο στο τελείωμά του.

  Άσπρο καλσόν (παλιότερα φορούσαν άσπρες κάλτσες, χειροποίητες, βαμβακερές ή μεταξωτές, τεντωμένες όχι χαλαρές) και μαύρα παπούτσια (κάποτε τα πόδια στόλιζαν τα πασούμια τους, άσπρα ή μονόχρωμα, ανάλογα με το χρώμα του φορέματος, βελούδινα, κομψά και καλοφτιαγμένα).

  Η εμπροσθοποδιά δένεται από το λαιμό και στη μέση. Κρέμεται από το ύψος του μπούστου για να το καλύπτει, περίτεχνη, με τρία φύλλα και εξαίρετα κεντήματα. Στο κάτω μέρος της έχει μεταξωτά κρόσσια και διακοσμητικά.

  Απαραίτητο αξεσουάρ το τσαντάκι-πουγκί φτιαγμένο από ίδια υφάσματα και με αντίστοιχα στολίδια. Μέσα του θα βρει κανείς σίγουρα ένα λευκό, τετράγωνο, κεντητό μαντίλι που είναι απαραίτητο και για τους χορούς, αφού απ’ τη μία βοηθά στην κίνηση (στροφές) κι απ’ την άλλη με το μαντίλι στο χέρι δεν ακουμπά το χέρι του καβαλιέρου αυτό της ντάμας.

  Το γιλέκο –σακάκι με μανίκια είναι κοντό, σταματάει πάνω από τη μέση, εμπριμέ από ακριβά υφάσματα, στολισμένο με χρυσά σιρίτια.

  Ελκυστικός και περίτεχνος ο κεφαλόδεσμος, ένα είδος άσπρης σκούφιας, ύψους περίπου τριάντα εκατοστών, που στενεύει στην κορυφή, σατέν, στολισμένος με κοσμήματα, χρυσά κεντήματα, πούλιες, μεταξωτές φούντες και λουλούδια. Πίσω του κρέμονται κορδέλες με πέρλες και χρυσά στολίδια, ίδιες μ’ αυτές που δένουν τα μανίκια.

  Πάνω από τον κεφαλόδεσμο και γύρω απ’ αυτόν φορούν μια πλατιά κορδέλα σατέν, καλυμμένη με πούλιες, χρυσά στολίδια, μικρές φούντες και χρυσό κέντημα, που σφίγγει και δένει πίσω, αφήνοντας τις άκρες που καταλήγουν σε κρόσσια να κρέμονται πίσω.

  Τέλος, φορούν χρυσά κοσμήματα, μαργαριτάρια ή πολύτιμους λίθους, ανάλογα με την οικονομική και κοινωνική κατάσταση της κάθε μιας.

 

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΑΝΔΡΙΚΗ ΦΟΡΕΣΙΑ ΧΙΟΥ «Βρακάς»

Η ανδρική φορεσιά αποτελείται από:

  Τη βράκα, χαρακτηριστική ενός νησιώτη, με ανοίγματα στο κάτω μέρος για τα πόδια, που δένει κάτω από τα γόνατα και στη μέση με λάστιχο ή κορδόνι, για να προσαρμόζεται στο σώμα όποιου τη φορά. Είναι ραμμένη από περίπου τέσσερα μέτρα χοντρό ή λεπτό μαύρο ύφασμα (ανάλογα με την εποχή), φαρδιά και άνετη, για να τον διευκολύνει στις κινήσεις του και, εκτός από το κορδόνι, συγκρατείται στη μέση από υφαντό ζωνάρι μήκους τεσσεράμισι ή έξι μέτρων και πλάτους τριάντα εκατοστών που καταλήγει σε κρόσια και κρέμεται ελαφρώς στα αριστερά.

  Το λευκό πουκάμισο, τότε φοριόταν στις γιορτές το πουκάμισο και τις καθημερινές η λευκή, μάλλινη το χειμώνα και βαμβακερή το καλοκαίρι, μπλούζα.

  Το αμάνικο γιλέκο από μαλακό μαύρο βελούδο στο μπροστινό μέρος που σταύρωνε και κούμπωνε λοξά προς τα δεξιά και βυσσινί βελούδο ίδιας ποιότητας στο πίσω μέρος (παλιότερα ήταν και από μαύρη τσόχα, αν η οικονομική δυνατότητα του βρακά δεν του επέτρεπε την αγορά ακριβού βελούδου). Ιδιαίτερο το άνοιγμα στην πλάτη, με μαύρα κορδόνια που δένουν χιαστί για να τα χαλαρώνει ή να τα σφίγγει στο σώμα του όσο θέλει ο βρακάς. Όλο το γιλέκο είναι στολισμένο με μαύρα σιρίτια που σχηματίζουν περίτεχνα σχέδια. Στο εσωτερικό του είναι επενδυμένο με μαύρη φόδρα.

  Μαύρο καλσόν (παλιότερα φορούσαν μάλλινες ή βαμβακερές κάλτσες, ανάλογα με την εποχή).

  Το ντύσιμο συμπληρώνουν μαύρα παπούτσια και στο κεφάλι ο μαύρος κούκος από γούνα ή τσόχα.