Από το Davos στα Καρδάμυλα και την Βολισσο!

Παρ, 26/01/2024 - 13:13

Ο Ιανουάριος του 2024 μας βρίσκει στην αρχή μίας νέας περιόδου, η οποία κατακλύζεται από πολλές παραμέτρους, κάποιες φορές σχεδόν αντιφατικές.

Η οικονομία της χώρας μας εμφανίζεται στο Davos ως μία από τις σταθερά ανερχόμενες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρά τους ανασταλτικούς παράγοντες που εδράζονται στην γεωπολιτική αστάθεια της ευρύτερης γειτονιάς.

Μία τέτοιου είδους διαπίστωση, η οποία μάλιστα έρχεται σε συνέχεια της αναγνώρισης της ελληνικής οικονομίας από το economist ως αυτής που τα πήγε καλύτερα το 2023 (https://www.economist.com/.../which-economy-did-best-in-2023 ) προετοιμάζει το δεύτερο μεγαλύτερο πυλώνα συναλλάγματος, τον τουρισμό, (ο πρώτος είναι η ναυτιλία) να υποδεχθεί επισκέπτες που θέλουν, ποιότητα, σταθερότητα, ήλιο και θάλασσα.

Θα αναρωτιέται ευλόγως κάποιος πως η αναφορά στο Davos μπορεί να συνδεθεί με την Χίο, τα Καρδάμυλα και την Βολισσό.

Παρακολουθώ με μεγάλη προσοχή, τις τοποθετήσεις, αναδημοσιεύσεις, κοινοποιήσεις, σχολιασμούς αλλά και δημοσιογραφικές απορίες σχετικά με την καταλληλότητα ή μη του νέου λιμένα Καρδαμύλων.

Στην δημόσια διαβούλευση των ΜΚΔ (Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης) αποφανθήκαμε ότι άλλο ένα λιμενικό έργο, αυτό των Καρδαμύλων είναι μη κατάλληλο, ερχόμενο να κάνει παρέα σε αυτό της Βολισσού και στο μακρινό ξαδερφάκι τους στο Λιθί.

Θερμή παράκληση κρατήστε τις παρακάτω πληροφορίες, που ίσως φανούν χρήσιμες στο μέλλον.

Η Χίος έχει 27 λιμενικά έργα στην περίμετρο της, μακράν περισσότερα από τον δεύτερο Δήμο της χώρας ενώ έχει 5 περισσότερα από το σύνολο της περιφέρειας Αττικής.

Απο τα 27 λιμενικά έργα:

• Τα 2 υποδέχονται ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα με τρόπο που στο Αιγαίο, η Κρήτη και η Λέσβος, μπορούν να το κάνουν.

• 6 μπορούν να φιλοξενήσουν τουριστικά σκάφη έως και 25μ

• 2 μπορούν να φιλοξενήσουν mega yachts

• 22 εξυπηρετούν βάρκες και ταχύπλοα

• 6 εξυπηρετούν επαγγελματικά αλιευτικά.

Να μιλήσουμε για τα βάθη;

Σε όλες τις λιμενικές υποδομές του νησιού που μπορούν να εξυπηρετήσουν θαλάσσιο τουρισμό και επαγγελματικά αλιευτικά τα λειτουργικά βάθη είναι από 3,5 έως 4,0μ. Τα ΜΚΔ και οι αρμόδιοι αποφάνθηκαν μέσω διαβούλευσης ότι δεν είναι αρκετό. Παραλίγο να τους πιστέψω, αλλά λίγο πριν είπα να δω τα λειτουργικά βάθη κάποιων άλλων λιμένων της χώρας που αντικειμενικά οι άνθρωποι πέριξ αυτών είναι χαρούμενοι και περήφανοι.

• Μαρίνα Ζέας λειτουργικά βάθη 3,5 μ

• Μαρίνα Φλοίσβου 5,5 μ

• Λιμένας Μυκόνου 3 μ

• Σκάλα Επανομής (Αλιευτικά επαγγελματικά) 2,5μ

• Μαρίνα Μικρολίμανου 3μ

Δεν συνεχίζω για να μη σας κουράσω η για να μην απογοητευτούμε ακόμη περισσότερο…

Πολύ σωστά κάνουμε και συζητάμε για λειτουργικά βάθη, το λάθος είναι ότι δεν πρέπει να μιλάμε για βάθος εγκαταστάσεων αλλά για βάθος διαχείρισης.

Όσα λιμάνια και να προσθέσουμε σε αυτό το νησί, όσο βαθιά και να τα κάνουμε, όσα masterplan και εάν διαβουλευτούμε το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο αν δεν αρχίσουμε να συζητάμε πως θα τα αξιοποιήσουμε, πως θα μάθουν οι χρήστες (users) του θαλάσσιου τουρισμού (yachting),ότι υπάρχουν….

Ας τους δείξουμε τι έχουμε και τότε θα εκπλαγούμε από την έκπληξη τους και το βάθος του συγκριτικού πλεονεκτήματος που διαθέτουμε.

Το ερώτημα είναι ένα, θέλουμε αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα να γίνει ανταγωνιστικό;

• Εάν ναι τότε πρέπει ο φορέας διαχείρισης να αφήσει τις εγκαταστάσεις στην ησυχία τους και να βγει στις αγορές να φέρει πελάτες.

• Εάν ναι, τότε το πανεπιστήμιο μαζί με τα μαθήματα μαγειρικής να εθίσει τους Χιώτες και στην αλμυρή γεύση του θαλασσίου τουρισμού.

• Εάν ναι οι εκπρόσωποι του νησιού στην κεντρική πολιτική σκηνή να σταματήσουν να ψάχνουν εκατομμύρια ευρώ για άλλες υποδομές και να εστιάσουν στην προβολή και χρήση αυτών που διαθέτουμε.

• Και τέλος εάν ναι, όλοι εμείς πριν ζητήσουμε να μάθουμε, να μάθουμε αυτό που λέμε ότι είναι στο dna μας… να εξερευνήσουμε τις εκδοχές της θάλασσας.

Υ.Γ.: Εάν τα πληρώματα της Aegean Regatta 2023 διαβάσουν την χιακή επικαιρότητα σχετικά με το Λιμάνι των Καρδαμύλων θα γελάνε…. Θα μας περάσουν για ασχέτους και ακατάλληλους να έχουμε τέτοια λιμενικά έργα στο νησί.

Άλλες απόψεις: Του Μιχάλη Μπελέγρη