«Ζητούνται»

Δείτε τις Φωτογραφίες
Τετ, 27/03/2024 - 11:08
Ζητούνται πληρώματα

Μια φορά κι έναν καιρό, όχι και τόσο μακρινό, η επιγραφή ζητούνται ήταν κολλημένη σε πολλές προσόψεις γραφείων που είχαν θέα προς το δρόμο. Και δεν αφορούσε ό,τι λάχει αλλά συγκεκριμένες αναζητήσεις ανθρώπων που είχαν σχέση με τη θάλασσα. Δεκάδες αυτού του είδους αναρτήσεις προσ(κ)αλούσαν ναυτικούς που γύρευαν αμάν, αμάν δουλειά. Ήταν η εποχή, μετά τη μεγάλη ανεργία των δεκαετιών ‘ 50 και μέσα του ’60, όταν οι εφοπλιστές είχαν πάρει τα «πάνω» τους και άρχιζαν να χτίζουν αβέρτα κουβέρτα βαπόρια. Και το ναυτικό επάγγελμα είχε γίνει περιζήτητο.

Έτσι είχαν ιδρύσει γραφεία σε πολλά νησιά κυρίως και στη Χίο βέβαια, προκειμένου να τους εφοδιάζουν με πληρώματα κάθε τάξης. Από καπεταναίους μέχρι τζόβενα. Και εδώ στο νησί είχαμε πολλά παρόμοια γραφεία, εκ των οποίων άλλα είχαν πρόσοψη στο δρόμο και άλλα φιλοξενούνταν σε διώροφα κτήρια. Μειονέκτημα αυτών των τελευταίων ότι δεν είχαν τη δυνατότητα να «διαφημίσουν» την πραμάτεια τους. Πολλοί, λοιπόν, είχαν γίνει ναυτιλιακοί πράκτορες τότε και είχαν εξασφαλίσει την προτίμηση ναυτικών εταιρειών. Οι περισσότερες, για να μην πω όλες, χιακών συμφερόντων που είχαν ανοιχτή γραμμή από τα κεντρικά του Πειραιά με τα «υποκαταστήματά» τους στη Χίο.

Τα θυμήθηκα όλα αυτά τις προάλλες που είδα σε μια βιτρίνα του Καμίνη το «ζητούνται» που βλέπετε στη φωτό. Και είχα αρκετά χρόνια να δω μια τέτοια αγγελία γιατί προφανώς τα γραφεία της Χίου είχαν εξασφαλίσει τα πληρώματα που χρειάζονταν και απλά μεσολαβούσαν με την ενημέρωση των ναυτικών.

Και όπως έγραψα και παραπάνω είχαμε πολλά τέτοια γραφεία τις δεκαετίες του ’70, του ‘80, του ’90. Που το καθένα από αυτά έγραψε τη δική του ιστορία. Και επικεφαλής σε αυτά και πράκτορες που άφησαν εποχή. Ποιον να θυμηθείς και ποιον να ξεχάσεις; Πράκτορες με τους οποίους η συνεννόηση ήταν άψογη, πράκτορες που ενδιαφέρονταν και για τις οικογένειες των ναυτικών, πράκτορες που είχαν φιλική σχέση με τους ναυτικούς.

Από τους παλιούς θυμάμαι τον Οικονομίδη που είχε γραφείο εκεί που είναι σήμερα το φαρμακείο Χατζηδάκι και είχε πρόβλημα στη φωνή του και μιλούσε με ένα μηχανάκι. Ήταν εκείνος που με έστειλε στο πρώτο βαπόρι μου το «GOOD HOPE» του Φράγκου. Στη συνέχεια ο ασυρματιστής Παναγιώτης Θεοδοσίου που με μπάρκαρε στο «Παναγιώτης Λ» της CERES και τελευταίος, ο πιο αγαπητός και ωραίος, ο Παντελής Περρής που έγραψε μοναδική ιστορία με τα «ISLAND», την «Αταλάντη», τον «Αρχάγγελο» της SCIO.

Του Δημήτρη Φρεζούλη

dimfre@yahoo.gr

Υ.Γ.: Και οι παρακάτω από τον Δημήτρη Τσεσμετζή με τη φοβερή μνήμη: Τριπολίτης: πληρώματα Βενιάμη (Golden union). Ηλίας Μπαχάς: Πληρώματα Σταύρου Λιβανού. Στρατής Ματσέλος: Έκανε πληρώματα του Φαφαλιού μαζί με τον Πυθή! Ο Πυθής είχε διαδεχθεί τον Υψηλάντη ο οποίος είχε το κουρείο και το γραφεία του στη βίλα του Φαφαλιού, που ήταν στην οδό Νεοφύτου Βάμβα. Ο Υψηλάντης είχε το κουρείο και το γραφείο για πληρώματα από το ‘60 έως το ‘85 περίπου και τον διαδέχθηκε ο Πυθής... Ο Γιωργαντής, απέναντι από τά παλιά μανάβικα, που έκανε πληρώματα του Πατέρα. Επίσης ο Σωτήρης Σαραντής, επί της προκυμαίας, κοντά στους τωρινούς "κουλουράδες" έκανε του Χανδρή.

Το πλοίο Αταλάντη
To «Αρχάγγελος» της SCIO

Σχετικά Άρθρα