Πάνω από 10 δισ. δολ. επένδυσαν οι έλληνες εφοπλιστές το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου του 2018, για παραγγελίες νεότευκτων και αγορές second hand πλοίων. Για μια ακόμη χρονιά ήταν πρωταγωνιστές των εξελίξεων, αν και διαφοροποιήθηκαν ελαφρώς στην στρατηγική τους σε σύγκριση με πέρυσι. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι φέτος έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, στις νέες παραγγελίες και όχι στα bulkers, αξιοποιώντας το γεγονός ότι ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων πιέσθηκε σημαντικά.
Στα LNG Carriers, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης για πλοία στα επόμενα χρόνια και οι έλληνες δεν έχασαν την ευκαιρία να τοποθετηθούν. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, πάνω από 6,07 δισ. δολ. επένδυσαν το δεκάμηνο του 2018, για νέες ναυπηγήσεις πλοίων οι έλληνες εφοπλιστές. Συνολικά η παγκόσμια ναυτιλία επένδυσε πάνω από 30 δισ. δολ., ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι για έναν πολύ μεγάλο αριθμό συμφωνιών, δεν έγιναν γνωστές οι αξίες των επενδύσεων.
Σε αριθμό πλοίων κατεγράφησαν 43% περισσότερες νέες παραγγελίες το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν οι συνολικές παραγγελίες ανήλθαν στα 677 πλοία. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι πρόκειται για προκαταρκτικά στοιχεία, καθώς ορισμένες εξ αυτών των παραγγελιών μπορεί τελικά να μην πραγματοποιηθούν.
Οι έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για 121 πλοία, αριθμός αυξημένος κατά 32% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα (92 πλοία), ενώ οι κινέζοι ανταγωνιστές τους για 203 πλοία (+83%).
Διεθνώς κατεγράφη από έτος σε έτος μια αύξηση στον αριθμό των υπό παραγγελία bulkers, στα containerships και τα πλοία μεταφοράς αερίων, ενώ στα δεξαμενόπλοια παρατηρήθηκε μια σταθερότητα.
Από ελληνικής πλευράς το ενδιαφέρον για νέες ναυπηγήσεις εντοπίσθηκε στα δεξαμενόπλοια (54 παραγγελίες, έναντι 46 έναν χρόνο πριν) και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (27, έναντι κανενός πέρυσι), αντιθέτως στα bulkers από 41 πέρυσι φέτος τοποθετήθηκαν παραγγελίες μόνο για 29 πλοία.
Σε ό,τι αφορά τις αγοραπωλησίες πλοίων το πρώτο δεκάμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, άλλαξαν χέρια διεθνώς 1.230 πλοία συνολικής αξίας 15,76 δισ. δολ.
Εξ αυτών 495 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αξίας 6,47 δισ. δολ., τα 328 ήταν δεξαμενόπλοια αξίας 4,46 δισ. δολ., τα 175 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 1,85 δισ. δολ. και τα 44 πλοία μεταφοράς αερίων αξίας 1,39 δισ. δολ.
Πρωταγωνιστές στις αγορές πλοίων οι έλληνες εφοπλιστές που απέκτησαν συνολικά 252 πλοία επενδύοντας 3,87 δισ. δολ., εκ των οποίων 153 bulkers επενδύοντας 2,02 δισ. δολ, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 1,32 δισ. δολ., 25 containerships αξίας 384 εκατ. δολ. και πέντε πλοία μεταφοράς αερίων αξίας 126 εκατ. δολ.
Ακολουθούν σε αριθμό πλοίων οι κινέζοι που αγόρασαν 185 πλοία αξίας 1,63 δισ. δολ., ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι βρετανοί και νορβηγοί εφοπλιστές βρέθηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση σε αγορές πλοίων, με βάση την αξία αυτών (1,67 δισ. δολ. και 1,64 δισ. δολ.), λόγω του ότι απέκτησαν μεγαλύτερης αξίας πλοία από ό,τι οι κινέζοι.
Από την πλευρά των πωλητών οι έλληνες πούλησαν 152 πλοία αξίας 2,89 δισ. δολ., και ακολουθούν οι ιαπωνέζοι με 149 πλοία αξίας 2,24 δισ. δολ και οι γερμανοί με 123 πλοία αξίας 1,09 δισ. δολ.
Θετικό ισοζύγιο
Το ισοζύγιο (αγορές- πωλήσεις) για τους έλληνες είναι θετικό αφού αγόρασαν 252 και πούλησαν 152 (+100 πλοία), ενώ για τους ιάπωνες και τους γερμανούς είναι αρνητικό αφού οι μεν πρώτοι πούλησαν 149 πλοία και αγόρασαν 26 (-123 πλοία), ενώ οι δεύτεροι πούλησαν 123 και αγόρασαν 64 (-59 πλοία).
Οι κινέζοι έχουν επίσης θετικό ισοζύγιο, καθώς αγόρασαν 185 πλοία και πούλησαν ελάχιστα, αφού δεν εμφανίζονται μέσα στην πρώτη δεκάδα των πωλητών.
Του Λάμπρου Καραγεώργου από την Ναυτεμπορική.