Χίος, Πέμπτη 16 Ιουλίου

Επενδύσεις 10 δισ. δολ. για νέα πλοία

Τι έδωσαν οι Έλληνες εφοπλιστές στο δεκάμηνο για νεότευκτα και second hand
Δευ, 12/11/2018 - 21:40

Πάνω από 10 δισ. δολ. επένδυσαν οι έλληνες εφοπλιστές το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου του 2018, για παραγγελίες νεότευκτων και αγορές second hand πλοίων. Για μια ακόμη χρονιά ήταν πρωταγωνιστές των εξελίξεων, αν και διαφοροποιήθηκαν ελαφρώς στην στρατηγική τους σε σύγκριση με πέρυσι. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι φέτος έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, στις νέες παραγγελίες και όχι στα bulkers, αξιοποιώντας το γεγονός ότι ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων πιέσθηκε σημαντικά.

Στα LNG Carriers, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης για πλοία στα επόμενα χρόνια και οι έλληνες δεν έχασαν την ευκαιρία να τοποθετηθούν. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny, πάνω από 6,07 δισ. δολ. επένδυσαν το δεκάμηνο του 2018, για νέες ναυπηγήσεις πλοίων οι έλληνες εφοπλιστές. Συνολικά η παγκόσμια ναυτιλία επένδυσε πάνω από 30 δισ. δολ., ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι για έναν πολύ μεγάλο αριθμό συμφωνιών, δεν έγιναν γνωστές οι αξίες των επενδύσεων.

Σε αριθμό πλοίων κατεγράφησαν 43% περισσότερες νέες παραγγελίες το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν οι συνολικές παραγγελίες ανήλθαν στα 677 πλοία. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι πρόκειται για προκαταρκτικά στοιχεία, καθώς ορισμένες εξ αυτών των παραγγελιών μπορεί τελικά να μην πραγματοποιηθούν.

Οι έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για 121 πλοία, αριθμός αυξημένος κατά 32% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα (92 πλοία), ενώ οι κινέζοι ανταγωνιστές τους για 203 πλοία (+83%).
Διεθνώς κατεγράφη από έτος σε έτος μια αύξηση στον αριθμό των υπό παραγγελία bulkers, στα containerships και τα πλοία μεταφοράς αερίων, ενώ στα δεξαμενόπλοια παρατηρήθηκε μια σταθερότητα.

Από ελληνικής πλευράς το ενδιαφέρον για νέες ναυπηγήσεις εντοπίσθηκε στα δεξαμενόπλοια (54 παραγγελίες, έναντι 46 έναν χρόνο πριν) και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (27, έναντι κανενός πέρυσι), αντιθέτως στα bulkers από 41 πέρυσι φέτος τοποθετήθηκαν παραγγελίες μόνο για 29 πλοία.

Σε ό,τι αφορά τις αγοραπωλησίες πλοίων το πρώτο δεκάμηνο του 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, άλλαξαν χέρια διεθνώς 1.230 πλοία συνολικής αξίας 15,76 δισ. δολ. 
Εξ αυτών 495 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αξίας 6,47 δισ. δολ., τα 328 ήταν δεξαμενόπλοια αξίας 4,46 δισ. δολ., τα 175 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 1,85 δισ. δολ. και τα 44 πλοία μεταφοράς αερίων αξίας 1,39 δισ. δολ.

Πρωταγωνιστές στις αγορές πλοίων οι έλληνες εφοπλιστές που απέκτησαν συνολικά 252 πλοία επενδύοντας 3,87 δισ. δολ., εκ των οποίων 153 bulkers επενδύοντας 2,02 δισ. δολ, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 1,32 δισ. δολ., 25 containerships αξίας 384 εκατ. δολ. και πέντε πλοία μεταφοράς αερίων αξίας 126 εκατ. δολ.

Ακολουθούν σε αριθμό πλοίων οι κινέζοι που αγόρασαν 185 πλοία αξίας 1,63 δισ. δολ., ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι βρετανοί και νορβηγοί εφοπλιστές βρέθηκαν στη δεύτερη και τρίτη θέση σε αγορές πλοίων, με βάση την αξία αυτών (1,67 δισ. δολ. και 1,64 δισ. δολ.), λόγω του ότι απέκτησαν μεγαλύτερης αξίας πλοία από ό,τι οι κινέζοι.

Από την πλευρά των πωλητών οι έλληνες πούλησαν 152 πλοία αξίας 2,89 δισ. δολ., και ακολουθούν οι ιαπωνέζοι με 149 πλοία αξίας 2,24 δισ. δολ και οι γερμανοί με 123 πλοία αξίας 1,09 δισ. δολ.

Θετικό ισοζύγιο

Το ισοζύγιο (αγορές- πωλήσεις) για τους έλληνες είναι θετικό αφού αγόρασαν 252 και πούλησαν 152 (+100 πλοία), ενώ για τους ιάπωνες και τους γερμανούς είναι αρνητικό αφού οι μεν πρώτοι πούλησαν 149 πλοία και αγόρασαν 26 (-123 πλοία), ενώ οι δεύτεροι πούλησαν 123 και αγόρασαν 64 (-59 πλοία).

Οι κινέζοι έχουν επίσης θετικό ισοζύγιο, καθώς αγόρασαν 185 πλοία και πούλησαν ελάχιστα, αφού δεν εμφανίζονται μέσα στην πρώτη δεκάδα των πωλητών.  

Του Λάμπρου Καραγεώργου από την Ναυτεμπορική.

Σχετικά Άρθρα

Γ. Πλακωτάρης: Πρέπει να συμβασιοποιηθούν έργα μέχρι τέλος του χρόνου
Πέμ, 16/07/2020 - 15:08

 

Η συμβασιοποίηση των μεγάλων έργων του επιχειρησιακού προγράμματος Βορείου Αιγαίου, αποτελεί την μοναδική διαδρομή για την επιτυχία της ολοκλήρωσης του, μιας και σήμερα μπορεί να έχει 128% ενταγμένα έργα, αλλά αυτά που έχουν συμβασιοποιηθεί είναι τα 6 στα 10 και αυτά που έχουν εκτελεστεί (υπό την έννοια των πληρωμών που έχουν γίνει) είναι τα 3 στ α 10, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιεί σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Περιφέρεια.

Μάλιστα σύμφωνα μ' αυτά το Β. Αιγαίο είναι στην 9η θέση σε επίπεδο συμβάσεων, ανάμεσα σε 13 περιφερειακά προγράμματα και στη 10η σε επίπεδο πληρωμών, ενώ καταλαμβάνει  καλύτερη θέση - την 4η- στις εντάξεις.

Σχολιάζοντας τα αριθμητικά δεδομένα στην πορεία υλοποίησης του προγράμματος ο Προϊστάμενος της Διαχειριστικής Αρχής, Γιώργος Πλακωτάρης σε παρέμβασή του στο Ράδιο «Α» επανέλαβε αυτό που είχε πει και σε πρόσφατη συνέντευξή του  ότι στο τρέχον πρόγραμμα, με ορίζοντα υλοποίησης των έργων την τριετία, μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθούν οι εντάξεις.

Για εκείνους που απορούν πως είναι δυνατόν σε μια δεξαμενή που χωράει εκατό να εντάσσονται 128 (ποσοστά ένταξης) η απάντηση του Γ. Πλακωτάρη είναι απλή: Αν είναι ώριμα και υλοποιούνται βάσει του χρονοδιαγράμματος,  με τις εκπτώσεις που δίνονται ενδέχεται να χωρούν κι άλλα.

Στα αξιοσημείωτα της αναφοράς του ότι ο Δήμος Χίου είναι ο φορέας υλοποίησης που μέχρι τώρα έχει καλύτερα ποσοστά απορρόφησης στην περιφέρεια, σε σχέση με τον αριθμό των έργων και του προϋπολογισμού τους (37,7 εκατομμύρια ευρώ), που καλείται να φέρει σε πέρας, έχοντας φτάσει στο 28%, ενώ σε χαμηλά ποσοστά κινείται η περιφέρεια, η οποία  έχει την μερίδα του λέοντος σε ενταγμένα έργα, για πολλά από τα οποία όμως το πράσινο φως ένταξης άναψε αυτό τον χρόνο (π.χ. παράκαμψη Χαλκειούς, παραλιακός δρόμος αεροδρομίου).

Στους φορείς υλοποίησης με υψηλά ποσοστά απορρόφησης είναι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου με 83%, όμως το οικονομικό αντικείμενό των έργων που υλοποιεί  είναι σχετικά μικρό (2,8 εκατομμύρια ευρώ), σε σχέση με άλλους δικαιούχους.

Ακολουθεί αναλυτικά το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Β. Αιγαίου για την πορεία Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων ΕΣΠΑ αρμοδιότητας της ΕΥΔ Β. Αιγαίου.

" Το Ε.Π. Βόρειο Αιγαίο 2014-2020 βρίσκεται στην κρίσιμη φάση εφαρμογής του 3,5 χρόνια πριν την ολοκλήρωση του. Τα βασικά στοιχεία της υλοποίησης του είναι τα εξής:

-          Εντάξεις σε ποσοστό 128%

-          Συμβάσεις σε ποσοστό 61%

-          Πληρωμές σε ποσοστό 30%

-          Αριθμός ενταγμένων έργων 378

Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίο σε επίπεδο κατάταξης μεταξύ των Περιφερειακών προγραμμάτων βρίσκεται:

-          στην 4η θέση σε επίπεδο εντάξεων,

-          στην 9η θέση σε επίπεδο συμβάσεων

-          στην 10η θέση σε επίπεδο πληρωμών

Επιπλέον στοιχεία για την αξιολόγηση της μελλοντικής πορείας του προγράμματος:

-          οι ενεργές προσκλήσεις είναι 25 σε αριθμό και ξεπερνούν τα 95 εκ σε επίπεδο προϋπολογισμού

-          τα έργα προς αξιολόγηση και ένταξη φτάνουν τα 5 εκ, ενώ έως το τέλος του έτους θα ξεπεράσουν τα 70 εκ

-          ο μεγαλύτερος δικαιούχος του προγράμματος είναι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με 30 έργα π/υ 104,2 εκ και ακολουθεί ο Δήμος Χίου, Δήμος Μυτιλήνης, ενώ το ΕΠΑΝΕΚ επίσης αποτελεί «σημαντικό παίκτη» του προγράμματος.

Συμπερασματικά πρέπει να ειπωθεί ότι:

-          η συμβασιοποίηση των μεγάλων έργων του προγράμματος αποτελεί την μοναδική διαδρομή για την επιτυχία της ολοκλήρωσης του προγράμματος

-          οι 7 μεγάλοι δικαιούχοι (σε σύνολο 24) κατέχουν τα 2/3 του π/υ του προγράμματος (με κυρίαρχο την ΠΒΑ που κατέχει το 1/3) και η επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων θα οδηγήσει σε επιτυχή ολοκλήρωση του ΠΕΠ

-          οι δικαιούχοι του προγράμματος θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για συμβασιοποίηση και πληρωμή των έργων δεδομένου ότι οι απαιτήσεις σε δαπάνες είναι πολύ απαιτητικές

-          στο πλαίσιο της τακτοποίησης των έργων θα γίνουν ενέργειες μεταφοράς έργων στο ΕΣΠΑ 21/27 ώστε να αποφευχθεί η απένταξη όσων εξ αυτών δεν προλάβουν να υλοποιηθούν έως τέλος 2023 και εφόσον είναι επιλέξιμα.

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης προετοιμάζει τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό για το ΕΣΠΑ 21/27 και έχει ήδη:

-          συντάξει και αποστείλει το πρώτο Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος

-          αποστείλει ερωτηματολόγια για την συλλογή απόψεων των φορέων

-          προετοιμάζει σχετικές ενέργειες σε θεματικά αντικείμενα και πλατφόρμα διαβούλευσης με στόχο να οδηγηθεί η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε ένα αναπτυξιακό συνέδριο στο τέλος του έτους."