
Με σειρά επιχειρημάτων, 83 κάτοικοι του κέντρου της Πόλης, ως εκπρόσωπος τους εμφανίζεται ο Σταμάτης Κουτσοδόντης, κατέθεσαν την διαφωνία τους στα σχεδιαζόμενα έργα ανάπλασης, με το παρακάτω υπόμνημα:
ΑΙΤΗΣΗ
Σταματίου Κουτσοδόντη και
ενδιαφερομένων Δημοτών Χίου
Ταχ/κή Δ/νση: Δημοκρατίας 14
Τηλ.: 6979-328-100
Χίος 29/05/2018
Θέμα: «Μελέτη Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και Ανάπτυξης πόλεως Χίου
και περιχώρων», που αφορούν και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις οδών πέριξ
της κεντρικής πλατείας.
Προς τον:
κ. Ευστράτιο Γδύση Αναπληρωτή Δημάρχου Χίου
Κοινοποίηση:
κ. Δήμαρχο Χίου
κ. Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου Χίου
κ. Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών Δ. Χίου
κ. Γενικό Γραμματέα Δήμου Χίου
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Χίου
Αστυνομική Δ/νση Χίου - κ. Αστυνομικό Διευθυντή
Αστυνομική Δ/νση Χίου - κ. Διοικητή Τμήματος Τροχαίας
Κεντρικό Λιμεναρχείο Χίου - κ. Λιμενάρχη
Κεντρικό Λιμεναρχείο Χίου - κ. Διοικητή Τμήματος Τροχαίας
Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου – κ. Προϊσταμένη
Δημοτικές Παρατάξεις Δήμου Χίου
Επιτροπή Κυκλοφορίας Δήμου Χίου
Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμου Χίου
Επιτροπή Διαβούλευσης Δήμου Χίου
Μ.Μ.Ε.
Κύριε Αναπληρωτή Δήμαρχε,
Επί της με αριθ. πρωτ. 15077/24.5.18 απάντησής σας στο υπ’ αριθ. πρωτ. Δ. Χίου 15077/15.5.18 υποβληθέν αίτημά μας, εντύπωση μας προκάλεσε η αναφερόμενη στην (β) παράγραφο τοποθέτησή σας, ότι δηλαδή η αρχιτεκτονική μελέτη έτυχε ευρείας διαβούλευσης. Ατυχώς «βαπτίσατε» τίς παρουσιάσεις του έργου ως διαβουλεύσεις, δίχως να διαθέσετε προς τούτο τον επαρκή χρόνο, σε κατά το δυνατόν μεγαλύτερη μερίδα των συμπολιτών μας.
Ο εξαντλητικός διάλογος και η διαβούλευση που επαγγέλθηκε ο ίδιος ο κ. Δήμαρχος δεν έγινε ποτέ. Γι’ αυτό και εισπράττει την έντονη αντίθεσή μας και τον σοβαρό προβληματισμό από πολλούς συνδημότες μας.
Γνώμονας μιας τέτοιας ευρείας παρέμβασης όπως την επιχειρείτε θα έπρεπε να είναι το καλώς νοούμενο συμφέρον του τόπου μας και ασφαλώς του συνόλου των δημοτών, πολύ δε περισσότερο των καταστηματαρχών και των μονίμων κατοίκων των περιοχών των υπό έγκριση έργων, καθ’ ότι θα επηρεασθεί αμεσότερα προς το χειρότερο η καθημερινότητά όλων των Χιωτών και κύρια εμάς των θιγομένων.
Προβάλατε κατ’ επανάληψη την ανάγκη εξυπηρέτησης του περιπατητή – τουρίστα της πόλης, ότι πρέπει να κινείται και να ψωνίζει άνετα στα καταστήματα. Αλλά σας διαφεύγει το γεγονός ότι ο τουρίστας είναι εποχικός επισκέπτης στους δύο (2) το πολύ θερινούς μήνες, ότι δεν κινεί μόνον αυτός το εμπόριο όλων των ειδών των καταστημάτων κατά την διάρκεια του έτους. Ποια η μέριμνά σας λοιπόν για την μοίρα των ντόπιου πληθυσμού που δραστηριοποιείται με το εμπόριο και που από αυτό εξασφαλίζει τα προς το ζην;
Επιπλέον δε, και αυτός ο εποχικός περιηγητής, που ως αγορά τον έχουμε ανάγκη, για να μπορέσει να φθάσει ως την καρδιά του κέντρου της πόλης θα πρέπει να διευκολύνεται και κυκλοφοριακά, για να μπορέσει να παρκάρει, να ψωνίσει και να σεργιανίσει.
Επιχειρείτε λοιπόν ένα μέγα τόλμημα στην πόλη μας, χωρίς να εξετάσετε τις σε βάθος χρόνου συνέπειες της επιβίωσης των τοπικών επιχειρήσεων με ό,τι αυτό συνεπάγεται, για επαγγελματίες, απασχολούμενους σ’ αυτές και τις οικογένειές τους. Δεν αντιλαμβάνεσθε ότι θα στρέψετε το αγοραστικό κοινό μακριά από το κέντρο της πόλης και ως εκ τούτου πέρα από τις τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην περιοχή του ιστορικού κέντρου και της ζώνης του λιμανιού;
Αδιαφορείτε για την διαβίωση των μονίμων κατοίκων (ηχορύπανση και ατμοσφαιρική ρύπανση), αφού τον φόρτο της κυκλοφορίας θα επωμισθεί η οδός Δημοκρατίας και η Λεωφ. Αιγαίου. Επιπλέον, εν γνώσει σας υποβαθμίζετε τις περιουσίες μας, κάνοντας απροκάλυπτα λόγο σε μονίμους κατοίκους της οδού Πολυτεχνείου, ότι με αυτή την υλοποίηση της μελέτης θα επέλθει η ποιοτική αναβάθμιση της περιοχής τους και συνεπώς και η αύξηση της εμπορικής αξίας των περιουσιών τους.
Και τούτο είναι αληθές και σαφέστατο αφού η οδός Δημοκρατίας ως διπλής κατεύθυνσης θα δέχεται ανά ώρα τις ώρες αιχμής, επί πλέον τετρακόσια (400) οχήματα, όπως ειπώθηκε από κάποιον εξ’ Αθηνών μελετητή - παρουσιαστή του έργου, στο «Ομήρειο» την 14/2/2018. Συνειδητά λοιπόν, επιλέγετε το μοίρασμα σε ευνοούμενους και μη συμπολίτες σας, των κατοίκων περιφερειακά του δημοτικού κήπου.
Βέβαια η επιμονή σας αυτή, πρόκειται να δυσχεράνει όχι μόνο τους παραπάνω, αλλά όλο τον κυκλοφοριακό φόρτο στο κέντρο της πόλης μας, αφού οι οδοί Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Κανάρη με απόληξη στην Λεωφόρο Αιγαίου θα διασταυρώνονται στο ύψος της Εθνικής τράπεζας. Όσο για την γνωστή Προκυμαία μας, ομοίως και αυτή θα καταστεί μη περιπατητική ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, αφού θα δέχεται μόνιμα, χειμώνα – καλοκαίρι τον διπλάσιο όγκο οχημάτων στα δύο ρεύματά της, δεδομένου ότι η οδός Φιστέλ Ντε Κουλάνς (από την πρώην τράπεζα Πειραιώς προς τα δεξιά) θα καταστεί ήπιας κυκλοφορίας, δεχόμενη μόνο την ροή των οχημάτων της οδού Πολυτεχνείου.
Επίσης δεν λαμβάνετε υπ’ όψιν σας ότι η οδός Πολυτεχνείου που θέλετε να την μετατρέψετε σε ήπιας κυκλοφορίας, πλάτους τρεισήμισι (3,5) μέτρων με φαρδύτερα πεζοδρόμια, εσοχές και έξοχές για φύτευση χαμηλής και μεσαίας βλάστησης, προκειμένου η οδός να μην είναι ευθεία αλλά καμπυλωτή ώστε η διέλευση των οχημάτων να μην είναι ταχεία, ότι η οδός αυτή, η Πολυτεχνείου είναι και θα παραμείνει κατ’ ανάγκη συλλεκτήρια οδός αφού η οδός Ιουστινιάνη (πλάι από την εκκλησία του Αγ. Ιακώβου) θα παραμείνει κάθοδος των οχημάτων δεχόμενη όλη την κίνηση από τον Φραγκομαχαλά και Τρουλωτή προς την Πολυτεχνείου.
Ομοίως και η οδός Αντ. Πατρώνα με απόληξη στην Κυρ. Τρεχάκη και εν συνεχεία στην Πολυτεχνείου ως εξυπηρετούσα τον σχετικά νέο πολυπληθή οικισμό «Τσικούνικα» της οδού Ζαννάρα και των παρόδων της.
Το ίδιο και η οδός Εγκρεμού που και αυτή έχει απόληξη στην Πολυτεχνείου, δεχόμενη τον φόρτο από τις περιοχές Στρατώνων, Φυλακών, Γιαλούρικα, Αγ. Θωμά.
Σας διαφεύγει ακόμη το γεγονός ότι οι κάτοικοι των απόμακρων και ως επί το πλείστο ανηφορικών γειτονιών της πόλης εξυπηρετούνται σχεδόν αποκλειστικά με τα ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητά τους, λόγω μη ύπαρξης τακτικών δρομολογίων το πρωί και ελάχιστων ή και καθόλου το απόγευμα και τις βραδινές ώρες. Μετακινούνται όλοι αυτοί οι συμπολίτες μας, για εμπορικούς λόγους αλλά ιδίως τα απογεύματα για την εξυπηρέτηση των παιδιών τους στην παρακολούθηση ιδιαιτέρων μαθημάτων στα φροντιστήρια και σε διάφορα επιμορφωτικά εργαστήρια.
Αλήθεια ο Δήμος Χίου δημιούργησε πρώτα ικανή υποδομή σε οργανωμένα πάρκινγκ κοντά στην πόλη; Οργάνωσε το συγκοινωνιακό εκείνο πλαίσιο δρομολογίων για την μετακίνηση με μικρά πούλμαν του επιβατικού κοινού από τα πάρκινγκ ως το κέντρο της πόλης και αντίστροφα, σε ωράρια από τις 6 το πρωί ως τα μεσάνυκτα;
Όχι βέβαια. Τίποτα απ’ αυτά δεν συμβαίνει ούτε ως προς τον σχεδιασμό!
Μήπως στ’ αλήθεια η επιδίωξη σας είναι η πόλη να γίνει αδιάβατη, χωρίς περιπατητές, όπως η πρώην οδός Βουπάλου και νυν πεζόδρομος του απώλεσε την εμπορική ζωτικότητά της και έχει κλειστά καταστήματα;
Δεν είμαστε αρνητικοί σε θέματα ανάδειξης, ευπρέπειας, εκσυγχρονισμού και λειτουργικότητας της πόλης μας. Αλλά οι όποιες παρεμβάσεις πρέπει να έχουν όραμα και σκεπτικό την διευκόλυνση των πολιτών κατά το εφικτό και όχι κατά το ιδανικότερο, που είναι η ήπια κυκλοφορία των οχημάτων από την πόλη.
Προς την κατεύθυνση αυτή διατυπώθηκε η πρόταση της δοκιμαστικής εβδομάδας που σας προτείναμε. Δηλαδή να μη μείνετε στα σχέδια και στα χαρτιά, αλλά να πραγματοποιήσετε δοκιμαστικά για μια εβδομάδα το εγχείρημα των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που θέλετε να υλοποιήσετε.
Με τη βοήθεια της Τροχαίας Χίου της Αστυνομικής Διεύθυνσης και του Λιμεναρχείου, κάντε την δοκιμή, τολμήστε την, να γίνει διπλής κατεύθυνσης η Δημοκρατίας με ροή της κυκλοφορίας προς το λιμάνι και ήπιας κυκλοφορίας η Πολυτεχνείου.
Μόνο έτσι θα εξαγάγετε χρήσιμα και πρακτικά συμπεράσματα προτού καταστρέψετε ότι σωστό από πλευράς κυκλοφοριακών μέτρων υπάρχει.
Η παραμελημένη πόλη μας (καθαριότητα - φωτισμός – οδοποιία) και οι κάτοικοί της δεν αντέχουν πειραματισμούς και κατά προσέγγιση επί χάρτου εκτιμήσεις.
Επίσης στην (δ) παράγραφο του εγγράφου σας, αναφέρετε ότι η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου έχει εκπονήσει μελέτες κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την διευθέτηση της κυκλοφορίας, στις περιοχές που επηρεάζονται.
Αλήθεια η εμπειρία της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου για τόσο ριζικές και εκτεταμένες και εξειδικευμένες παρεμβάσεις αρκεί; Προ ετών επί Δημαρχίας κ. Παντελάρα για την ρύθμιση του κυκλοφοριακού και την δημιουργία κόμβων, μικρότερης από όσο σήμερα έκτασης και σημασίας, στις συμβολές των οδών Μαρτύρων, Οινοποίωνος, Χάνδακος, Καλουτά και Αρχ. Μακαρίου κλήθηκαν συγκοινωνιολόγοι και πραγματοποιήθηκαν επιτυχώς οι παρεμβάσεις.
Για ποιον λόγο σήμερα - τώρα οι μελέτες αυτές δεν εκπονήθηκαν από συγκοινωνιολόγους; Σ’ αυτήν την μείζονος πρακτικής σημασίας και σπουδαιότητος, εκτεταμένη συγκοινωνιακή παρέμβαση, καθοριστικής για το μέλλον της πόλης και των κατοίκων, που μέλλει να φέρει εκ βάθρων συγκοινωνιακές μεταβολές, δεν θα έπρεπε;
Είναι γνωστό πως το αντικείμενο της επιστήμης του συγκοινωνιολόγου είναι ο σχεδιασμός, η υλοποίηση, η παρακολούθηση, η οργάνωση και η διαχείριση συστημάτων κυκλοφορίας και μεταφορών σε τοπική, περιφερειακή, εθνική και υπερεθνική κλίμακα.
Σημειωτέο είναι το γεγονός, ότι κατά την πρώτη παρουσίαση της Μελέτης προς τους Χιώτες πολίτες στο «Ομήρειο» την 14 Φεβρ. 2018, ο κ. Δήμαρχος αναγνώρισε από του βήματος το σφάλμα του ότι δεν έγινε όπως θα έπρεπε και η παρουσίαση της κυκλοφοριακής Μελέτης. Η παρουσίαση εκείνης της ημέρας επικεντρώθηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος στις παρεμβάσεις εντός του Δημοτικού κήπου (μετατόπιση παιδικής χαράς, κλωβού πτηνών, θερινού σινεμά, ρίψη περιβάλλοντος τοιχίου, φυτεύσεις). Η Προκαταρκτική όμως μελέτη διαμόρφωσης διασταυρώσεων οδών προϋπήρχε από του μηνός Ιουλίου 2017.
Γιατί δεν έγινε η παρουσίασή της; Μήπως εσκεμμένα για να μετριασθούν οι αντιδράσεις των Χιωτών; Αλλ’ όμως ουδέποτε έκτοτε παρουσιάσθηκε στο ευρύ κοινό και παραμένει άγνωστη στο σύνολο σχεδόν της Χιώτικης κοινωνίας. Βεβαίως και ποτέ δεν τέθηκε σε διαβούλευση.
Οι διαδικτυακές μόνο αναρτήσεις δεν κρίνονται αφ’ εαυτού ως φρόνιμες ενέργειες, γιατί ούτε όλος ο πληθυσμός της Χίου είναι χρήστης διαδικτύου, αλλά ούτε και έχει τις απαιτούμενες γνώσεις, στερούμενων φυσικά και των επιστημονικών. Όσο για συγκοινωνιακή μελέτη από εξειδικευμένους συγκοινωνιολόγους ούτε λόγος να γίνεται! Εάν υπάρχει τέτοια, ας το πληροφορηθούμε.
Πλέον των ανωτέρω, άλλο σημαντικότατο πρόβλημα είναι, που η διπλοδρόμηση της οδού Δημοκρατίας που θα στέλνει τα οχήματα στην Λεωφ. Αιγαίου (Προκυμαία) δια της οδού Κανάρη (παλιά Διακοσμητική), όπου εκεί παρά την Εθνική τράπεζα, προβλέπεται να τοποθετηθούν και φωτεινοί σηματοδότες, οι οποίοι θα ρυθμίζουν τέσσερις διαφορετικές ροές κυκλοφορίας, μόλις λίγα μέτρα από την Λεωφ. Αιγαίου.
Λάβατε υπ’ όψιν σας ότι ειδικά το καλοκαίρι κατά τις ώρες αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων ότι στην περιοχή από τον καταπέλτη του πλοίου μέχρι και του Ξενοδοχείου Χανδρή ότι θα δημιουργείται ένα απέραντο μποτιλιάρισμα αυτοκινήτων, επειδή στην διασταύρωση των οδών Κανάρη, Λάδης και την Λεωφ. Αιγαίου, θα είναι άκρως δυσχερέστατη η κυκλοφορία;
Με το κλείσιμο δε, του ενός ρεύματος κυκλοφορίας της προκυμαίας τους θερινούς μήνες - εάν θα μπορέσει πια να επιτευχθεί – θα είναι έως και αδύνατον να μπορεί κανείς να προσεγγίσει το πλοίο ούτε για να ταξιδέψει.
Είναι εις γνώση του Λιμεναρχείου οι κυκλοφοριακές αλλαγές που εκ των πραγμάτων θα επιφέρουν σημαντικές επιβαρύνσεις και στη Ζώνη Λιμένα, στην οποία έχει την αποκλειστική ευθύνη; Έχουν ζητηθεί οι απόψεις του; Ή σκοπίμως δεν ερωτήθηκε;
Επί πλέον θεωρούμε την συγκεκριμένη μελέτη ως μη προάγουσα το ιστορικό κέντρο της πόλης μας, με ελλιπή την ανάδειξή του, διαχωρίζοντας αυτό σε ζώνες αναβαθμισμένες και υποβαθμισμένες ένεκα των ρυθμίσεων των ροών της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Το όλο εγχείρημά σας, για το σύνολο του υπό κρίση έργου πάσχει από πολλές πλευρές που επισημάνθηκαν περιγραφικά σε παρελθόντα χρόνο σε συνοπτικές συζητήσεις, χωρίς εκτεταμένη διαβούλευση, αλλά με σπουδαιότερες τις προαναφερθείσες στην παρούσα αίτηση, η οποία αιτούμεθα να ληφθεί υπόψιν της Δημοτικής Αρχής και των λοιπών εμπλεκομένων αρμοδίων οργάνων.
Κατόπιν των ανωτέρω σας καλούμε να οργανώσετε στο «Ομήρειο» μια άρτια, σωστά προπαρασκευασμένη παρουσίαση και συζήτηση για το σύνολο των έργων, περιλαμβανομένου και του κυκλοφοριακού και όχι αποσπασματική, που να γίνει εγκαίρως γνωστή στο Χιώτικο λαό, με την συμμετοχή όχι μόνο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Χίου, αλλά και ειδικών επιστημόνων Συγκοινωνιολόγων, της Τροχαίας της Αστυνομικής Διεύθυνσης Χίου, της Τροχαίας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Χίου, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χίου, του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Π.Ε. Χίου και του Επιστημονικού τεχνικού κόσμου του νησιού μας.
Επίσης παρακαλούμε να προβείτε σε ανοικτή και διαρκή ανάρτηση (τοιχοκόλληση) των Μελετών και ασφαλώς των σχεδίων των Κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στο χώρο συνεδριάσεων ή στο χωλ του Δημοτικού Συμβουλίου του Δ. Χίου ή στο Ομήρειο, ώστε να έχει άμεση πρόσβαση και πληροφόρηση ο κάθε συνδημότης μας.
Με επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος
Οι Αιτούντες
Σταμάτης Κουτσοδόντης
(έπονται 83 υπογραφές)








































