Η "Συμπαράταξη πολιτών" του Γιάννη Σπιλάνη παρουσίασε τις θέσεις της

Δείτε το Βίντεο
Σάβ, 19/01/2019 - 19:55

Πλαισιωμένος από την Γιούλα Αργυρούδη και την Τζένη Λαγού ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Περιφερειακός Σύμβουλος και υποψήφιος Περιφερειάρχης Β. Αιγαίου,  Γιάννης Σπιλάνης παρουσίασε τις θέσεις της παράταξης "Συμπαράταξη για το Αιγαίο" .

Ανάμεσα στα όσα επεσήμανε σημειώσαμε τα εξής": 

 

_ Δεν ήρθαμε για να μάθουμε τα προβλήματα του τόπου. Αυτά τα μελετώ πάνω από 40 χρόνια και έχω τεκμηριωμένη άποψη, τα βιώνω εδώ και 32 χρόνια και παλεύω μαζί με τις συναδέλφους περιφερειακές συμβούλους να προωθήσω λύσεις εδώ και 4,5 χρόνια.

 

  • Ήρθαμε για να συζητήσουμε με τους ανθρώπους της καθημερινότητας, τους επιχειρηματίες, τους επαγγελματίες, τους αγρότες, τους εργαζόμενους, τους νέους  για το πώς θα πορευθούμε αύριο, για να οραματιστούμε μαζί το μέλλον των νησιών και να σχεδιάσουμε μαζί τα βήματα προς τα εκεί
  •  
  • Ειδικά σε ότι αφορά στους νέους – με τους οποίους εγώ προσωπικά ζω καθημερινά και ακούω τους προβληματισμούς τους για το αύριο – αυτούς που θα ζήσουν το αύριο που εμείς δημιουργούμε τους καλώ να έρθουν να το συνδημιουργήσουμε. Η Περιφερειακή Αρχή καλείται να σχεδιάσει το νέο ΕΣΠΑ 2021-27 που θα ολοκληρωθεί το 2030. Πως θα σχεδιαστεί η δεκαετία του ’30 και μετά από ανθρώπους δεν έχουμε ενδιαφέρον γι’ αυτό (δεν ξέρουμε αν θα ζούμε καν) γιατί δεν είναι μέσα στον ορίζοντα μας. 

 

  • Ποιος ο ρόλος της Περιφέρειας; Η απαξίωση της λειτουργίας της αντανακλάται στις αντιδράσεις των πολιτών που δεν γνωρίζουν. Ούτε καν ενημέρωση των ΜΜΕ  

 

Οι αρμοδιότητες & ο αναπτυξιακός ρόλος

  • Όμως για να ασκηθεί πραγματικά ο αναπτυξιακός ρόλος πρέπει η Περιφέρεια να λειτουργεί ως αυτοδιοίκηση που:
    • Την ύπαρξη οράματος και σχεδίου για το παρόν και κυρίως το μέλλον των νησιών και την ευημερία των πολιτών, που θα επιτρέπουν στην αξιοποίηση και όχι απλά την απορρόφηση των χρηματοδοτικών ευκαιριών, εθνικών και ευρωπαϊκών,
    • Τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης μέσα από δράσεις ενημέρωσης για τα βασικά διακυβεύματα των τοπικών κοινωνιών και τις προτεινόμενες λύσεις,
    • Την κινητοποίηση των φορέων, της επιχειρηματικής κοινότητας, των εργαζομένων, της επιστημονικής κοινότητας, των ανθρώπων του πολιτισμού και γενικότερα όλων των πολιτών (με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους),
    • Την επεξεργασία ολοκληρωμένων και τεκμηριωμένων προτάσεων προς την κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για ειδικές πολιτικές για τον νησιωτικό χώρο με αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις, για άρση των συνεπειών της νησιωτικότητας σε τομείς όπως το μεταφορικό, η ενέργεια, η υγεία κλπ που επηρεάζουν καθοριστικά την ελκυστικότητα των νησιών,
    • Την ενίσχυση της δημοκρατίας και της συμμετοχής των πολιτών (συμμετοχικές αποφάσεις), με αξιοποίηση των υπαρχόντων θεσμών,
    • Τη χρηστή και διαφανή διαχείριση του δημόσιου χρήματος και τη δημόσια λογοδοσία.

Επομένως μιλάμε για μια ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ με άποψη που λειτουργεί υπέρ των ΠΟΛΙΤΩΝ της

Μιλάμε για ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ με έγνοια για το περιβάλλον και τις ανάγκες της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων των νησιών, σε αντίθεση με την πορεία δίχως όραμα, ιεράρχηση και προγραμματισμό, τις «απευθείας αναθέσεις», τα «κατά παραγγελία έργα», τις ανάγκες «των ημέτερων», την αδιαφορία και τη κατασπατάληση των οικονομικών, των ανθρώπινων και των φυσικών πόρων.

 

Με ποιες αρχές και με ποια βήματα:

 

Τα χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας και ο παγκόσμιος περίγυρος επιβάλλουν κάποιες αρχές:

  • Ποιοτικά, πράσινα και ίσων ευκαιριών νησιά. Αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων: φυσικό, πολιτιστικό και παραγωγικό κεφάλαιο
  • Επιχειρηματική εξωστρέφεια βασισμένη πάνω στην Ποιότητα, την Τοπικότητα και την Υψηλή προστιθέμενη αξία αφού δεν μπορούμε να παράγουμε μαζικά και σε χαμηλό κόστος – «Καν’ το όπως η Μαστίχα»

 

Τα βήματα τα επιβάλει η επιστήμη της διοίκησης που δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αποτύπωση των διαδικασιών της παραγωγής. Η Περιφέρεια οφείλει να δει μαζί με τους εμπλεκόμενους κάθε βήμα ξεχωριστά, να εστιάσει στα προβλήματα και να παρέμβει με τον κατάλληλο τρόπο και το κατάλληλο εργαλείο.

Παράδειγμα για τα αγροτικά προϊόντα. Η αρχή μας «ποιότητα, τοπικότητα, υψηλή προστιθέμενη αξία» περιγράφεται «από το χωράφι στο ράφι του καταναλωτή και στο τραπέζι του τουρίστα».  

Επομένως πρέπει να δούμε όλα τα στάδια παραγωγής στα επιμέρους προϊόντα:

  • Για την μαστίχα δεν έχουμε να κάνουμε πολλά πράγματα αφού η Ένωση όπως ξέρετε τα έχει κάνει σχεδόν όλα. Με το ΜΙ αντιμετωπίζεται το πρόσθετο θαλάσσιο μεταφορικό μέσο. Ίσως να πρέπει να δούμε μαζί τους το πρόβλημα της αποθήκευσης και διακίνησης των προϊόντων στην Αθήνα ή κάποιο άλλο θέμα. Δεν συζητήσαμε με την Ένωση γιατί ο Πρόεδρος έλλειπε
  • Για το κρασί ποια είναι τα θέματα: γη, ποικιλίες, Κλιματική αλλαγή-νερό (λιμνοδεξαμενή στα Κουρούνια που δεν λειτουργεί), έρευνα και πειραματισμοί εξασφάλιση ποιότητας και «ειδικών προϊόντων» με αγορές, εργατικό δυναμικό, προβολή, brand, διακίνηση.

Τι κάνει η Περιφέρεια; Εκθέσεις και αυτές όχι σωστά μελετημένες από ειδικούς ανθρώπους. Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη απαξιώθηκε με ευθύνη Καλογήρου.

Μετακίνηση: να σκεφτούμε μια εταιρεία logistics που θα κάνει προβολή και διακίνηση σε Αθήνα και ηπειρωτική χώρα. Πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε την εμπειρία των «μεγάλων» εξαγωγικών εταιρειών των νησιών και να βάλουμε τους νέους και τους μικρούς κάτω από την ομπρέλα τους;

Τι κάνουμε με τα logistics μεταξύ νησιών και προς το Ν. Αιγαίο;

Τι έκαναν οι Κρητικοί: «κρητική ποιότητα»,  «κρητική κουζίνα», «κρητικό μπακάλικο» 

Εμείς; Συζητάμε εδώ και 15 χρόνια αν πρέπει να προχωρήσει η εφαρμογή του επιτυχημένου «Aegean cuisine» στο Β. Αιγαίο. Προχωρά το Επιμελητήριο Χίου. Γιατί όχι ένα γενικό brand “Aegean Quality” και τα παράγωγα του;

 

Θέλετε να μιλήσουμε για τα άλλα προϊόντα με ιδιαίτερη σημασία για τη Χίο;

Ελιά θρούμπα – ΠΟΠ. Τι κάνουμε; Όχι πολλά πράγματα και κινδυνεύει σε εξαφάνιση

Εσπεριδοειδή – με μεγάλη πολιτιστική αξία: Πως μπορούμε να δώσουμε υψηλότερη τιμή στους παραγωγούς που έχουν μείνει;

    • Επεξεργασία σε τυποποιημένα προϊόντα: η περίπτωση του Citrus και ο ρόλος του Πανεπιστημίου Αιγαίου
    • Φυσικά προϊόντα και επιχειρήσεις εστίασης; Τοπικό cluster διακίνησης (Μισετζής)

Κτηνοτροφία: γενετικό υλικό, χωροθέτηση και υποδομές, σταβλικές εγκαταστάσεις, βοσκότοποι, ανθρώπινο δυναμικό, παραγωγή πρώτης ύλης (γάλα, κρέας), επεξεργασία, τυποποίηση, διακίνηση.

Ποια προβλήματα υπάρχουν και τι μπορεί να κάνει η Περιφέρεια, τι οι κτηνοτρόφοι, τι οι άλλοι επαγγελματίες, τι η πολιτεία

    • Σχέδια διαχείρισης βοσκοτόπων. Γιατί αργούν; Η ΔΑΟΚ έχει έτοιμη τη πρόταση εδώ και μήνες και ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης λέει ότι δεν υπάρχουν χρήματα, ενώ υπάρχει περίσσευμα άνω των 25 εκ
    • Τι κάνει για κατάρτιση που είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας;

Να συνεχίσω; Μπορώ να σας μιλώ για ώρες. Το βασικό είναι να δώσετε το μήνυμα ότι εμείς ξέρουμε, έχουμε άποψη και ζητάμε τη συνεργασία των ενδιαφερόμενων

 

Τουρισμός, αυτός ο μεγάλος άρρωστος. Οι μύθοι, οι ελλείψεις, τα πραγματικά προβλήματα. Τα έχουμε «ανακαλύψει» πριν 15-20 χρόνια με την ΕΝΑ Χίου. Τι έγινε; Τι πρέπει να γίνει;

Η πρόσφατη μελέτη του Επιμελητηρίου για τη Κρουαζιέρα επιβεβαίωσε αυτό που λέμε από τότε: έλλειψη τουριστικής εικόνας και brand αλλά και έλλειψη προϊόντων που να τα υποστηρίζουν

Δεν αρκεί να λέμε ότι έχουμε φανταστικούς, μοναδικούς πόρους. Πρώτα πρέπει να δούμε τι μοναδικό ή περίπου μοναδικό έχουμε πως το αναδεικνύουμε και πως το κάνουμε προϊόν

Η «μελέτη – άσκηση πεδίου» των Γερμανών, η «ομολογία» Μανδάλα στο πρόσφατο Αναπτυξιακό Συνέδριο, ο Όμηρος - η ναυτοσύνη - η φύση…

Τι κάνουμε; Το μεγάλο πρόβλημα της διακυβέρνησης. Ποιος παίρνει πρωτοβουλίες και ποιος κάνει τι. Τα χρήματα είναι στη Περιφέρεια αλλά… μηδενική συνεργασία. Αύριο θα δούμε τον υπό σύσταση ιδιωτικό φορέα τουρισμού. Θέλει και μπορεί ο ιδιωτικός τομέας μόνος του και με δικά του χρήματα; Η ελάφρυνση του έργου της Περιφέρειας (DMO Κέρκυρα).

Άξονας «ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ» που υφίστανται τις συνέπειες των πολλαπλών κρίσεων που πέρασε και περνά η χώρα και ειδικά η Περιφέρεια Β. Αιγαίου, χωρίς αποκλεισμούς και διαχωρισμούς με φροντίδα στην αξιοπρέπεια των πολιτών, σε αντίθεση με την «φιλανθρωπία» των ισχυρών, και  τον «φόβο του άλλου».

 

Τι όφειλε να κάνει η Περιφέρεια:

  • Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης και σε συνεργασία με το Υπουργείο και τους Δήμους να παρακολουθεί και να σχεδιάζει ειδικές παρεμβάσεις με βάση τα προβλήματα που εντοπίζει. Τι επέλεξε να κάνει; Ανταγωνισμό στους Δήμους με Κοινωνικά Παντοπωλεία. Γιατί; Ποιος θα συντονίσει δομές και ΜΚΟ-ανθρώπους που δουλεύουν στο πεδίο;
  • Παρακολούθηση της Αγοράς Εργασίας: επιχειρήσεις και ανθρώπινο δυναμικό για διαπίστωση αναγκών εκπαίδευσης-κατάρτισης και δια βίου μάθησης όπου υπάρχει αρμοδιότητα της Περιφέρειας. Στη Κρήτη έμαθα για την ύπαρξη σχετικής Επιτροπής που έχει 60 άτομα και δεν λειτούργησε ποτέ
  • Μεταναστευτικό: Πρόβλημα σε ότι αφορά τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των Μεταναστών και τα δικαιώματα των κατοίκων για μια φυσιολογική ζωή. Ποια τα βασικά προβλήματα;
    • Τουρισμός: η Επιτροπή Κρίσης που δεν δούλεψε και οι δημοσιογράφοι που ασχολούνται αλλού και με άλλα
    • Η βελτίωση της προσωρινής διαβίωσης των μεταναστών με έμφαση στις ευάλωτες ομάδες: υποστήριξη των προσπαθειών των αρμόδιων φορέων. Το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών (όχι σε γενιές που χάνονται και περιθωριοποιούνται – μετανάστες στις αναπτυγμένες χώρες) –

Το θέμα της δημιουργικής απασχόλησης και ψυχαγωγίας των μεταναστών για να μειώνονται οι τριβές

    • Το θέμα της επιβάρυνσης των δομών: Νοσοκομείο, υπηρεσίες, δημόσιοι χώροι
    • Ασφάλεια - Ενημέρωση

 

 

 

 

 

xeroyme_ta_provlimata_syzitame_tis_lyseis

Σχετικά Άρθρα