Χίος, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου

Μηταράκης: "Κερδισμένοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες από το νέο ασφαλιστικό και φορολογικό σύστημα"

Κυρ, 03/11/2019 - 18:46

O υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Νότης Μηταράκης, μιλώντας στην εκπομπή του Δημήτρη Καμπουράκη, τόνισε πως μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να είναι έτοιμος ο νέος νόμος για το ασφαλιστικό, με τον οποίο θα διορθωθούν όλες οι αντισυνταγματικότητες και οι αδικίες του ν. Κατρούγκαλου ο οποίος όπως υπογράμμισε «τιμωρούσε την παραγωγική Ελλάδα».

«Το σημαντικό είναι πως ο νέος νόμος θα ισχύσει αναδρομικά από 04.10.2019 προκειμένου να μην υπάρξει νέος κύκλος προσφυγών και αναδρομικών» δήλωσε ο υφυπουργός ενώ συνέχισε «ο ν. Κατρούγκαλου δημιούργησε μια γενιά ελεύθερων επαγγελματιών οι οποίοι πρόκειται να λάβουν πολύ χαμηλές συντάξεις, που δεν ανταποκρίνονται σε ένα στοιχειώδες επίπεδο διαβίωσης.»

«Στο νέο ασφαλιστικό και φορολογικό καθεστώς, οι ελεύθεροι επαγγελματίες με χαμηλά εισοδήματα θα είναι εμφανώς κερδισμένοι σε σχέση με το σήμερα.»

Αναδρομικά

«Υπάρχουν δύο ξεχωριστά ζητήματα. Το πρώτο είναι το θέμα των αποφάσεων του ΣτΕ. Οι αποφάσεις αυτές ισχύουν από 04.10.2019 και δεν μιλούν για αξιώσεις αναδρομικών.»

«Στο ζήτημα των επικουρικών συντάξεων, το ΣτΕ μας ζητάει να καταργήσουμε τις οριζόντιες περικοπές οι οποίες επιβλήθηκαν με το νόμο Κατρούγκαλου. Την απόφαση αυτή είναι δεδομένο πως θα τη σεβαστούμε και πως θα αυξηθούν οι επικουρικές συντάξεις όσων μειώθηκαν αντισυνταγματικά. Επιπλέον, το ΣτΕ έκρινε πως ο νομοθέτης δεν μπορεί να βλέπει συνδυαστικά την κύρια και την επικουρική σύνταξη. Είναι αυτόνομα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Αυτό το «πακέτο» που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου έχει κριθεί πλέον αντισυνταγματικό και αυτό είναι κάτι που επίσης θα διορθώσουμε.»

«Όσον αφορά τις παλαιότερες περιπτώσεις αναδρομικών, υπάρχουν κάποιες αποφάσεις του 2015 και του 2016 οι οποίες ακόμα εκκρεμούν στη δικαιοσύνη. Για αυτές τις περιπτώσεις, δεν έχουμε μια οριστική και τελική εικόνα των αναδρομικών. Η απάντηση του υπουργείου Εργασίας είναι ξεκάθαρη:

«Θα σεβαστούμε τις τελεσίδικες αποφάσεις της δικαιοσύνης και θα τις εφαρμόσουμε στο ακέραιο διασφαλίζοντας παράλληλα και τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας.»

Νέο Επικουρικό

Ερωτηθείς ο υπουργός από το δημοσιογράφο σχετικά με τις προβλέψεις για το νέο επικουρικό σύστημα ασφάλισης, ο κ. Μηταράκης διευκρίνισε:

«Από 01.01.2021 οι νεοεισερχόμενοι και πρωτοασφαλισμένοι στην αγορά εργασίας, θα έχουν έναν ατομικό «κουμπαρά» εντός του ΕΤΕΑΕΠ, στον οποίο η εισφορά του 6,5% που καταβάλλεται σήμερα για την επικουρική τους σύνταξη, θα αποταμιεύεται εκεί. Βασικός κρατικός πάροχος της νέας επικουρικής θα είναι το ΕΤΕΑΕΠ και από εκεί και πέρα θα δίνεται προαιρετικά το δικαίωμα σε όποιον το επιθυμεί, να επιλέξει έναν εναλλακτικό πάροχο. Ωστόσο, ο «αυτόματος» πάροχος στον οποίο θα πηγαίνουν οι εισφορές της επικουρικής σε κάθε περίπτωση θα παραμείνει το ΕΤΕΑΕΠ.»

Τέλος, αναφορικά με τους λόγους που καθιστούν αναγκαία τη μετάβαση στο νέο επικουρικό σύστημα ασφάλισης, ο υφυπουργός Εργασίας δήλωσε:

«Σήμερα ο νόμος Κατρούγκαλου δίνει 1,2% νοητή απόδοση στην επικουρική, δηλαδή απόδοση ιδιαίτερα χαμηλή. Ο ΑΕΔΑΚ για παράδειγμα, τα τελευταία 17 χρόνια έχει μέση απόδοση διαχείρισης διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων 3.58%. Η διαφορά αυτή θα έδινε 35% αύξηση στις επικουρικές συντάξεις. Η σημερινή χαμηλή απόδοση των επικουρικών συντάξεων, συνδυαστικά με το δημογραφικό και το δημοσιονομικό κίνδυνο που απειλούν σήμερα την ασφάλεια της επικουρικής σύνταξης καταστούν αναγκαία τη μετάβαση στο νέο επικουρικό σύστημα ασφάλισης.»

Σχετικά Άρθρα

Εισήγηση Νότη Μηταράκη στο διεθνές συνέδριο του Economist
Πέμ, 12/12/2019 - 19:35

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήθελα κατ’ αρχάς να σας συγχαρώ και να σας ευχαριστήσω που μου δίνετε την ευκαιρία να μιλήσω για τη νούμερο ένα πρόκληση που αντιμετωπίζουν ως έθνος, το δημογραφικό. 

Μια πρόκληση μου επηρεάζει το κράτος πρόνοιας, τις δαπάνες υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης.

Μια πρόκληση που καταφανώς επηρεάζει τα διανεμητικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, όπως εφαρμόζεται σήμερα στην χώρα μας, και στην κύρια και στην επικουρική ασφάλιση. 

Βέβαια να τονίσουμε ότι το δημογραφικό είναι δημιούργημα ενός ευτυχούς και ενός δυστυχούς γεγονότος. 

Το ευτυχές είναι ότι ζούμε περισσότερο. Και όπως συζητήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα στον ΟΑΣΑ στο Παρίσι είναι κάτι για το οποίο πρέπει να γιορτάζουμε.

To 2005 ένας άντρας 65 ετών θα ζούσε ακόμα 17 χρόνια και μια γυναίκα 20. Σήμερα ένας αντίστοιχος 65αρης θα ζήσει ακόμα 18,5 χρόνια και μια γυναίκα 22, ενώ το 2070 θα έχουμε φτάσει τα 24 χρόνια για τους άντρες και τα 27 για τις γυναίκες.

Το δυστυχές είναι ότι γεννάμε λιγότερο. Το 2007 είχαμε 112.000 γεννήσεις και το 2018 μόλις 86.500. Αντιστοιχούν μόλις 1,38 παιδιά ανά γυναίκα, όταν ο δείκτης διατήρησης του πληθυσμού είναι στα 2,1.  

Ένα σύστημα διανεμητικό όπως έχουμε σήμερα χρειάζεται περίπου 4 εργαζόμενους για 1 συνταξιούχο για να είναι βιώσιμο.

Εμείς σήμερα έχουμε  περίπου 1,64 εργαζόμενους ανά συνταξιούχο και το 2070 θα έχουμε 1,25.

Εξαιτίας του δημογραφικού, με το σημερινό συνταξιοδοτικό, ο συντελεστής αναπλήρωσης εισοδήματος από 70% το 2019 θα πέσει στο 56% το 2070 σύμφωνα με τις ισχύουσες μελέτες.

Άρα, από δημογραφικής πλευράς, το σύστημα πιέζεται. 

Και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε, όχι αύριο, ή σε 10 χρόνια, αλλά σήμερα.

Όπως έχει πει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι ένα διακύβευμα σχεδόν υπαρξιακό. 

Καταρχάς να καθησυχάσω ότι δεν έρχομαι να εξαγγείλω σήμερα αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Ήδη με μέση ηλικία συνταξιοδότησης το 2030 στα 65 έτη, η Ελλάδα βρίσκεται ελαφρώς πιο ψηλά από το μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι στα 64,7 έτη. 

Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, ήδη στο Υπουργείο Εργασίας σχεδιάζουμε μια σειρά από δράσεις με θετικό αντίκτυπο. 

Πρώτον σταματάμε να βλέπουμε τιμωρητικά την εργασία των ήδη συνταξιούχων, μειώνοντας την περικοπή των συντάξεών τους. 

Δεύτερον εργαζόμαστε για την ανάσχεση του brain drain. 

Ταυτόχρονα με κίνητρα και ελέγχους στηρίζουμε την πλήρη απασχόληση και τις τυπικές μορφές εργασίας, άρα και την εισφοροδότηση. 

Ωστόσο, όλα αυτά τα μέτρα είναι βραχυπρόθεσμα και πυροσβεστικά.

Δεν αντιμετωπίζουν την αιτία του προβλήματος, δηλαδή το ότι τα διανεμητικά συστήματα δε μπορούν να σηκώσουν αποτελεσματικά το βάρος του δημογραφικού. 

Χρειαζόμαστε συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, μεικτά. Στα οποία θα υπάρχει στάθμιση των διαφορετικών κινδύνων (δημοσιονομικός, δημογραφικός, επενδυτικός). 

Μεικτό σύστημα συνεπάγεται την εισαγωγή στοιχείων κεφαλαιοποίησης παράλληλα με το Pay-as-you go σύστημα.

Ταυτόχρονα, πρέπει και το ίδιο το κράτος να αναπροσαρμόσει το ρόλο του και τις πολιτικές του ως θεματοφύλακας και διαχειριστής της κοινωνικής ασφάλισης. 

Η αποκλειστική στροφή προς ιδιωτικά ή αμιγώς προαιρετικά συστήματα κοινωνικής ασφάλισης έχει αποδειχτεί διεθνώς, ανεπαρκής. 

Αυτή τη στιγμή είμαστε στο στάδιο που πρέπει να προχωρήσουμε από την απλή διαπίστωση στο σχεδιασμό και την πράξη.

Ανοίγουμε το διάλογο και προχωράμε αποφασιστικά σε συγκεκριμένες προτάσεις, γιατί το μέλλον είναι ήδη εδώ και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. 

Σας ευχαριστώ.