
Με αφορμή το αίτημα αποζημιώσεων στην Αμανή το ΚΚΕ κατέθεσε την παρακάτω ερώτηση και πήρε την εξής απάντηση:
Ερώτηση προτεραιότητας με αίτημα γραπτής απάντησης P-003255/2025/rev.1
προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Κώστας Παπαδάκης (NI)
Θέμα: Για τις καταστροφικές πυρκαγιές σε Αχαΐα, Κερατέα, Χίο και άλλα μέρη της χώρας
Ήδη μετράμε έναν νεκρό και 16.000 καμένα στρέμματα από την πυρκαγιά στην Κερατέα Αττικής, πάνω από 8.000 στρέμματα καμένα στην Ηλεία. Αντίστοιχα και στην Αχαΐα είναι μεγάλες οι καταστροφές και στον αστικό ιστό, με την κυβέρνηση να έχει τεράστιες ευθύνες, χωρίς επαρκή εναέρια και επίγεια μέσα, αφήνοντας αβοήθητους τους κατοίκους για ώρες. Παράλληλα, προκλητικά επιχειρεί να ρίξει την ευθύνη στον λαό και τη Δημοτική Αρχή, που έθεσε όλα τα πενιχρά μέσα - εξαιτίας της πολιτικής περικοπών της κρατικής χρηματοδότησης από την κυβέρνηση - που διέθετε στη μάχη.
Αντίστοιχες καταστροφές έχουν γίνει τις τελευταίες μέρες σε Πρέβεζα, Ζάκυνθο, Χίο, Αιτωλοακαρνανία, Κεφαλονιά, Άρτα, Χανιά κ.α., με πάνω από 120.000 καμένα στρέμματα, σπίτια, κτηνοτροφικές μονάδες αλλά και άγρια ζώα.
Πώς τοποθετείται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Στο κατεπείγον αίτημα για 100% αποζημιώσεις των πληγέντων από πυρκαγιές, από το λεγόμενο «Ταμείο Αλληλεγγύης» της ΕΕ, παρακάμπτοντας τους περιοριστικούς όρους και προϋποθέσεις που αποκλείουν πληγέντες και πριμοδοτούν μόνο κατασκευαστικούς ομίλους;
2. Στο γεγονός ότι η στροφή στην «πολεμική οικονομία» που υπηρετούν ΕΕ και κυβέρνηση συνεπάγεται ένταξη της Πολιτικής Προστασίας στις ευρωνατοϊκές πολεμικές ανάγκες και ανακατεύθυνση ακόμα και των ελάχιστων κονδυλίων που προορίζονταν για κάλυψη στοιχειωδών μέτρων υποδομής και έργων;
Κατάθεση: 19.8.2025
Απάντηση του εκτελεστικού αντιπροέδρου κ. Fitto εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
(21.10.2025)
1. Το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ (ΤΑΕΕ)[1] μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο από την Ελλάδα, η οποία έχει στη διάθεσή της 12 εβδομάδες από τη στιγμή επέλευσης της πρώτης ζημίας για να αποδείξει ότι η συνολική άμεση ζημία υπερβαίνει τα κατώτατα όρια που προβλέπονται στο άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2012/2002. Το ΤΑΕΕ μπορεί να καλύψει μέρος του κόστους για ενέργειες έκτακτης ανάγκης και ανάκαμψης που βαρύνει τις δημόσιες αρχές[2]. Δεν είναι δυνατή η κατά περίπτωση παρέκκλιση.
2. Η πρόταση της Επιτροπής για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο για την περίοδο 2028-2034 σχετικά με τον μηχανισμό πολιτικής προστασίας της Ένωσης και τη στήριξη της Ένωσης για την ετοιμότητα και την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στον τομέα της υγείας[3] αύξησε σημαντικά το ενδεικτικό χρηματοδοτικό κονδύλιο σε σύγκριση με την πρόταση για την περίοδο 2021-2027.
Η στρατηγική για την Ένωση Ετοιμότητας τονίζει την ανάγκη προετοιμασίας για μεγάλης κλίμακας διατομεακά περιστατικά και κρίσεις, καθώς και την ανάγκη αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών παραγόντων, σε πλήρη συνεργασία με τα κράτη μέλη. Η ενισχυμένη αυτή συνεργασία δεν αλλάζει τους κανόνες των αντίστοιχων χρηματοδοτικών μέσων που διέπουν κάθε τομέα. Ήδη σήμερα, οι πολιτικές αρχές χρειάζονται στρατιωτική στήριξη[4] και η βελτιωμένη αυτή αλληλεπίδραση είναι προς όφελος και των δύο.
Η δέσμη μέτρων για την ενδιάμεση επανεξέταση[5] επιδιώκει επίσης να δώσει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να βελτιστοποιήσουν τη χρήση των κονδυλίων που διατίθενται σε καθένα από αυτά, στο πλαίσιο των προγραμμάτων της πολιτικής συνοχής, για την ενίσχυση των βιομηχανικών ικανοτήτων και την προώθηση των αμυντικών ικανοτήτων και των ανθεκτικών υποδομών, δίνοντας προτεραιότητα στις υποδομές διπλής χρήσης και την ετοιμότητα για μη στρατιωτικούς σκοπούς ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες τους. Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η χρηματοδότηση άλλων βασικών υποδομών που δεν σχετίζονται με την άμυνα καθώς και της μη στρατιωτικής ετοιμότητας[6].
[1] Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 2012/2002 του Συμβουλίου, της 11ης Νοεμβρίου 2002, για την ίδρυση του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 311 της 14.11.2002, σ. 3), όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 661/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 15ης Μαΐου 2014 (ΕΕ L 189 της 27.6.2014, σ. 143) και με τον κανονισμό (ΕΕ) 2020/461 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 30ής Μαρτίου 2020 (ΕΕ L 99, 31.3.2020, σ. 9). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=celex:32002R2012.
[2] Ενδεικτικά, η αποκατάσταση βασικών υποδομών, η παροχή προσωρινής στέγασης στον πληθυσμό, οι δραστηριότητες καθαρισμού και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.
[3] Πρόταση ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τον καθορισμό του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου για την περίοδο 2028-2034. COM(2025) 548 final.
[4] Για παράδειγμα, σε περίπτωση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στον τομέα της υγείας, ακραίων καιρικών φαινομένων, υβριδικών επιθέσεων και κυβερνοεπιθέσεων.
[5] Κανονισμός (ΕΕ) 2025/1914 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Σεπτεμβρίου 2025, για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) 2021/1058 και (ΕΕ) 2021/1056 όσον αφορά ειδικά μέτρα για την αντιμετώπιση στρατηγικών προκλήσεων στο πλαίσιο της ενδιάμεσης επανεξέτασης.
[6] Εάν είναι επιλέξιμα στο πλαίσιο των σχετικών προγραμμάτων και σύμφωνα με τις προσδιορισθείσες εθνικές/περιφερειακές ανάγκες.








































