Χίος, Σάββατο 20 Ιουλίου

Ενας Ναυτικός θυμάται

Από τον Δημήτρη Μελαχροινούδη στον Μιχάλη Καριάμη
Τετ, 10/04/2019 - 19:25
Αγαπητέ εν θαλάσση αδελφέ, Θαυμάζω την υπομονή σου με τις ζωγραφιές σου στο fb, όπως το τελευταίο με την πεταλούδα που τώρα την άνοιξη εμφανίζεται στα μέρη μας. Φαντάσου όμως να ήταν οι ακρίδες που συνάντησα ταξιδεύοντας κοντά στη Νότιο Αμερική, σύμφωνα με το συνημμένο

 

Ο χωρίς της άνοιξης χυμούς
 
 
Δημ. Μελαχροινούδης

 

 

Ο Αξιωματικός βάρδιας στη γέφυρα, όταν οι συνθήκες του ταξιδιού του επιτρέπουν να ελαττώσει την επαγρύπνησή του, πολλές φορές έχει να αντιμετωπίσει την ανία, όταν ακουμπισμένος στην κουπαστή της βαρδιόλας κοιτά και ξανακοιτά το ρολόι του μέχρι την σκάντζα βάρδια. Σύντροφός του, ο ρυθμικός θόρυβος της μηχανής και η απεραντωσιά του ορίζοντα. Τότε είναι που η σκέψη αφηνιάζει για να τρέξει χωρίς έλεγχο σε τόπους που τα πρόσωπα μπερδεύονται ανάμεσα στην Πηνελόπη και τις Σειρήνες. Πρόσκαιρα ξαναγυρίζει στην πραγματικότητα, αν κάποιο φως προβάλει στον ορίζοντα ἠ κάποιο κοπάδι δελφινιών παιχνιδίζει με την πλώρη, πηδώντας έξω από το νερό και για να ξαναπέσει πάλι με χαρακτηριστικό παφλασμό. Όταν η θάλασσα φωσφορίζει ανατριχιάζοντας στην επαφή της με το καράβι, δημιουργεί ένα πρόσθετο παράγοντα για παρατιμονιές του νου.

 
Από τα πιο απίθανα πράγματα που μπορούν να συμβούν και να κλειδώσουν μάλιστα τον αξιωματικό στην τιμονιέρα, είναι η  επιδρομή ακρίδων, εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από τη στεριά, αναστατώνοντας το ρυθμό της ζωής μέσα στο καράβι και προκαλώντας αρκετή αλληλογραφία για αποζημιώσεις εξ αιτίας καθυστερήσεων στην παράδοση του φορτίου, με εμπλοκή και νομικών του ναυτικού δικαίου για συμβάν ανωτέρας βίας (Act  of  God).
 
 
 
Πραγματικά μετροφυλλώντας το ημερολόγιό μου πάνω στο υπερδεξαμενόπλοιο ‘’ΠΡΟΣΠΕΡΙΤΥ’’, διαβάζω:
 
4/11/88 Σμήνη ακρίδων σε στίγμα 4 μοίρες νότιο πλάτος και 46 μοίρες δυτικό μήκος, σε απόσταση 310 μίλια ή 573 χιλιόμετρα  από τις εκβολές του Αμαζόνιου. Οι ακρίδες έχουν μήκος σώματος 55 χιλιοστά ή από το κεφάλι μέχρι το τέλος των πτερών 75 χιλ. Το χρώμα τους ροζ και σε ελάχιστες καναρί. Τα πτερά με πολλές μαύρες βούλες. Κατατρώγουν ό, τι φαγώσιμο: ψίχουλα ψωμί στην πρύμη ή ξερές φλούδες από μπανάνες.
5/11/88 Παρατηρούνται συμπτώματα κανιβαλισμού. Τρώνε τις ψόφιες ακρίδες. Όταν βρέχει μαζεύονται στα υπήνεμα μέρη. Δεν τις ενοχλεί η βροχή. Ένα μήλο με αμυχή ενός εκατοστού (για να μπορεί να φαγωθεί) εξαφανίστηκε μέσα σε 6 ώρες. Την νύχτα τρώνε ακατάπαυστα, όπως και την ημέρα.

 

 
6/11/88 Από το πρωί φεύγουν (άραγε με ποιο ένστικτο ;) με κατεύθυνση τις εκβολές του ποταμού Ορινόκο, όταν το καράβι βρισκόταν μακριά 230 ν.μ. ή 420 χλμ από στίγμα 11 μοίρες βόρειο πλάτος και 57 μοίρες δυτικό μήκος. Έμειναν πάνω στο καράβι δυο μέρες, καλύπτοντας απόσταση 630 ν.μ. ή 1160 χλμ. Ο άνεμος που επικρατεί είναι ο ίδιος  με αυτόν των προηγούμενων ημερών ( ΝΑ 4 μποφόρ). Οι ακρίδες έχουν τον αέρα πίσω αριστερά. Παρατηρήθηκαν πολλές με φαγωμένα πτερά και στα σημεία που ήταν μαζεμένες τη νύχτα, υπήρχαν στη λαμαρίνα πολλά υπολείμματα άκρων. Υπολογίζοντας από τα υπολείμματα φαγώθηκε  τουλάχιστο το 30 %.
7/11/88 Άφιξη στο νησί ST. LUCIA. υποχρεωθήκαμε από τις Αρχές να παραμείνουμε 3 μίλια ανοιχτά, για να μην εγκατασταθούν ακρίδες στο νησί (sic), μέχρι να έλθει συνεργείο για εξόντωσή τους, πράγμα που έγινε με 5ωρη καθυστέρηση εκφόρτωσης του καραβιού, που μεταφράζεται σε πολλές  χιλιάδες δολάρια ζημιά. Το συνεργείο μαζί με τις ακρίδες ξαλάφρωσε αρκετά και την αποθήκη τροφίμων.
 

 

 
 
 
 
 
 

Σχετικά Άρθρα

Παρ, 19/07/2019 - 15:44

Η Θεατρική Ομάδα Χίου παρουσιάζει τη δροσερή και άκρως επίκαιρη κωμωδία του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή «Του Κουτρούλη ο Γάμος». Θα δοθούν δύο παραστάσεις: την Πέμπτη 25 και Παρασκευή 26 Ιουλίου, στις 9.15 μ.μ, στην θεατρική σκηνή του Ομηρείου.

Είσοδος: εθελοντική συνεισφορά

Λίγα λόγια για το έργο

Ο κυρ Μανώλης ο Κουτρούλης θέλει να παντρευτεί. Και να μεγαλοπιαστεί. Έρχεται στην Αθήνα από τη Σύρο και ζητάει το χέρι της Ανθούσας, κόρης εστιάτορα και ξενοδόχου. Εκείνη όμως έχει δεσμό με τον Λεωνίδα τον Ξανθούλη, έναν απλό αστυνομικό. Για να κόψει την όρεξη του Κουτρούλη, του βάζει όρο: για να την παντρευτεί πρέπει πρώτα να γίνει υπουργός! Αδύνατο, θα μου πείτε. Στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας, όπου ζούμε τίποτα δεν είναι αδύνατο.

Έτσι, αρχίζει ένας κύκλος συνωμοσίας, ίντριγκας και ψεύτικων ειδήσεων (fake news) στον οποίο πρωτοστατεί ο δαιμόνιος υπηρέτης του Κουτρούλη, ο Στροβίλης. Κάπου εδώ εμφανίζονται και οι ξένες δυνάμεις, οι διεφθαρμένοι κρατικοί λειτουργοί, ο αργυρώνητος τύπος, αυτό που λέμε σήμερα με μια λέξη, διαπλοκή.

Το αν τελικά ο Κουτρούλης θα γίνει υπουργός και θα πάρει την Ανθούσα του, θα το μάθετε στην παράσταση. Με αφορμή όμως αυτόν τον γάμο, ο συγγραφέας κάνει μια καυστική αριστοφανική σάτιρα στο πολιτικό σύστημα της εποχής του, ένα σύστημα διάτρητο, σαθρό, έρμαιο ξένων και ντόπιων συμφερόντων, διεφθαρμένο και διαπλεκόμενο.

Ένα πολιτικό σύστημα το οποίο, δυστυχώς, δεν έχει αλλάξει καθόλου από το 1843 που γράφτηκε το έργο.

 

Συντελεστές:

Σκηνοθετική Συνεργασία: Μαρία Φούτσου- Νίτσα Κλούβα

Σκηνογραφία-Σκηνικός διάκοσμος: Τάκης Μπελόκας- Νικολής Φράσκος

Φωτισμοί: Παναγιώτης Λούρος

Σχεδιασμός Αφίσας-Κοστουμιών: Αλέκα Γλύκα

(σε ενδυματολογική επιμέλεια Μαρίας Φούτσου)

Κατασκευή Κοστουμιών- Αξεσουάρ: Μαρίκα Φλατσούση-Αλέκα Γλύκα

Χορογραφίες: Μίνα Μπατσακούτσα (Σχολή χορού Allegro)

Μουσική Επιμέλεια: Ανθίππη Φιαμού

Στίχοι τραγουδιών: Νίτσα Κλούβα

Διδασκαλία Τραγουδιών-Ακορντεόν: Βέρα Μαυρίκη

Χειρισμός Ήχου: Σοφία Τοπαλίδου- Ηλίας Βορριάς

Υποβολείο: Έλλη Κοντογιάννη

Μακιγιάζ: Άννα Μαυρή, Ελένη Σωτηριανού, Πωλίνα Λυμπέρη, Ρούλα Μελέκου

Επιμέλεια Προγράμματος-χορηγίες-διαφήμιση: Ντέπη Στουπάκη, Ανθίππη Φιαμού. Ευγενία Ασλανίδη-Αλέκα Γλύκα

Φροντιστήριο: Ντέπη Στουπάκη-Καλλιόπη Χούλη

Υποδοχή: Ευγενία Ασλανίδη

Φωτογραφίες: Ντέπη Στουπάκη

Οργάνωση παραγωγής: Μαρία Φούτσου

Παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:

Χορός-Λαός: Έφη Βλαχάκη, Γιάννης Γκαγιαλής, Μπέλλα Διαμαντάρα, Λουκάς Δρίζος, Στέλλα Πολιτάκη, Άννα Σαββάκη, Αργυρώ Στρατάκη, Κωσταντία Φακίρη και οι μικροί

Μαρία - Αναστασία και Χρήστος –θεόδωρος Σταϊκόπουλος.

Ανθούσα: Ανθούλα Μπουγδάνου

Λεωνίδας (Αστυνομικός): Θανάσης Κοκκινάκης

Σπύρος (πατέρας Ανθούσας): Στέλιος Μακρυάς / Μάρκος Διαμαντάρας

Μανώλης Κουτρούλης: Θοδωρής Αργυρούδης

Στροβίλης: Δημήτρης Κουτσουράκης

Μεγάλες Δυνάμεις: Ελένη Μονογιούδη (Ρωσία), Ντέπη Στουπάκη (Γερμανία) Ανθίππη Φιαμού (Αμερική)

Μισφοφάς: Ηλίας Σγουραλής

Σφηκίας: Μανώλης Σιδεράτος

Ρεσεψιονίστ: Γιάννης Γκαγιαλής