
Όπως ενημερώνει ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Καινοτομίας, Βιομηχανίας, Ενέργειας, Επαγγελμάτων, Απόδημου Ελληνισμού, Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Διαφάνειας, Παντελής Μπουρνιάς: «Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε Δευτέρα 22 Ιουνίου στο ξενοδοχείο «Χανδρής» στη Χίο ανοιχτή συζήτηση, υψηλού επιπέδου, με αντικείμενο τη διερεύνηση δυνατοτήτων συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας, της τοπικής κοινωνίας και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNESCO, μετά από πρόσκληση του Αντιπεριφερειάρχη Παντελή Μπουρνιά.
Χαιρέτισαν:
• Βέρα Δηλάρη, Εθνική Συντονίστρια Συνδεδεμένων Σχολείων UNESCO, ΥΠΑΙΘΑ.
• Γεώργιος Γ. Πατέρας, πρώην πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
• Σταμάτιος Κριμιζής, πρώην πρόεδρος Ακαδημίας Αθηνών και Αστροφυσικός.
• Μιχαήλ Άνθιμος, Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Μέριμνας.
• Άννη Ανδρεάδου, Αντιπεριφερειάρχης Δια βίου Μάθησης και Παιδείας.
• Σεραφείμ Κάπρος, Πανεπιστήμιο Αιγαίου - υπεύθυνος τμήματος Ναυτιλίας.
• Χριστίνα Μπουλακάκη, από την Επιτροπή UNESCO, επικεφαλής Τομέα Πολιτισμού και Επικοινωνίας, ΕΕΕ UNESCO.
Στόχος της συνάντησης ήταν η ενίσχυση των συνεργειών στους τομείς της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, της επιστήμης και της βιώσιμης ανάπτυξης, μέσα από τη συνεργασία θεσμών, φορέων και πολιτών.
Κατά την έναρξη της εκδήλωσης τονίστηκε ότι η αναπτυξιακή προοπτική του τόπου αποτελεί συλλογική ευθύνη και στηρίζεται στη γνώση, στην εκπαίδευση, στη συνεργασία και στην ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας.
Παρουσία της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNESCO
Η εκπρόσωπος της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNESCO κα Πωλίνα Μπιθαρά παρουσίασε το ρόλο του διεθνούς οργανισμού, επισημαίνοντας ότι η UNESCO προωθεί την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, τις επιστήμες και την επικοινωνία, με βασικούς άξονες τη βιώσιμη ανάπτυξη, τη διά βίου μάθηση, την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Παράλληλα αναδείχθηκαν οι δυνατότητες ένταξης της Χίου σε διεθνή προγράμματα και δίκτυα της UNESCO, όπως τα Γεωπάρκα, τα Δίκτυα Σχολείων και Πανεπιστημιακών Εδρών, καθώς και τα Δίκτυα Πόλεων Μάθησης και Δημιουργικών Πόλεων.
Συμμετοχή φορέων και συλλόγων της Χίου
Στην εκδήλωση της Τρίτης 23 Ιουνίου 2026, στην αίθουσα «Μιχαήλ Βουρνού» της Περιφερειακής Ενότητας Χίου συμμετείχε μεγάλος αριθμός εκπροσώπων συλλόγων, φορέων και θεσμών της Χίου, οι οποίοι κατέθεσαν προτάσεις και απόψεις για την ανάπτυξη του νησιού και τη σύνδεσή του με τον Διεθνή Οργανισμό.
Μεταξύ αυτών συμμετείχαν:
- Φάρος Βαρβασίου
- Φιλοπρόοδος Κάμπου
- Σύλλογος Κατοίκων Κάμπου
- Σύλλογος Φίλων Χιώτικου Χωριού
- Σύλλογος Φίλων Μονοπατιών Χίου
- Σύλλογοι Νεοχωρίου Χίου
- Δεσμός Φραγκομαχαλά
- Σύλλογος Αγίου Μηνά
- Εστία Χίου
- Φιλοπρόοδος Σύλλογος Πυργίου και εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων
- Ομάδα Γεωπάρκου Χίου
- Πολιτιστικοί και κοινωνικοί φορείς του νησιού
Σημαντικές παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν επίσης από εκπροσώπους του Πανεπιστημίου Αιγαίου, της Εφορίας Αρχαιοτήτων Χίου, του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Χίου, καθώς και από επιστήμονες, ακαδημαϊκούς και εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης της ναυτιλίας και της ομογένειας.
Ευχαριστίες
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται:
- στην κα Χριστίνα Μπουλακάκη, επικεφαλής του Τομέα Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Ε.Ε.Ε. UNESCO,
- στην κα Πωλίνα Μπιθαρά, επικεφαλής του Τομέα Εκπαίδευσης Ε.Ε.Ε. της UNESCO,
- στον κ. Γεώργιο Ζούρο, Προέδρο Ελληνικής Επιτροπής Παγκόσμιων Γεωπάρκων UNESCO,
- καθώς και στην Πρόεδρο της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNESCO κα Τζιτζικώστα,
για τη συμβολή, την υποστήριξη και την ενεργό συμμετοχή τους στην προώθηση συνεργασιών με τους θεσμικούς φορείς και την τοπική κοινωνία της Χίου.
Συμπεράσματα και προοπτικές
Η εκδήλωση ανέδειξε τη Χίο ως τόπο με ισχυρό πολιτιστικό, επιστημονικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με σημαντικές προοπτικές ένταξης σε διεθνή δίκτυα της UNESCO και ανάπτυξης δράσεων που συνδέουν την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Τονίστηκε η προοπτική δημιουργίας Πανεπιστημιακής Έδρας UNESCO στη Χίο, η ενίσχυση εκπαιδευτικών δικτύων, καθώς και η αξιοποίηση των Προγραμμάτων Γεωπάρκων και Πόλεων Μάθησης, με στόχο την εξωστρέφεια και την τοπική ανάπτυξη.
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και οι συμμετέχοντες φορείς συμφώνησαν στη συνέχιση του διαλόγου και στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων συνεργασίας, με προοπτική νέας διημερίδας μετά το καλοκαίρι και μελλοντική υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής UNESCO.»






































