Χίος, Σάββατο 25 Ιανουαρίου

New Journey: Το πρώτο «έξυπνο» δεξαμενόπλοιο στον κόσμο

Τρί, 25/06/2019 - 05:53

Μέγεθος σχεδόν τριών γηπέδων ποδοσφαίρου έχει το «New Journey»- δεξαμενόπλοιο το οποίο παραδόθηκε στους νέους του ιδιοκτήτες στη βορειοανατολική Κίνα: Όπως υποστηρίζεται, πρόκειται για το πρώτο «έξυπνο» πλοίο του τύπου του στον κόσμο, και έχει δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 308.000 τόνων.

Σύμφωνα με το RT, που επικαλείται κινεζικά ΜΜΕ, βασικό χαρακτηριστικό του σκάφους- που εντάσσεται στην κατηγορία των VLCC (Very Large Crude Carrier) είναι το «έξυπνο» σύστημα που έχει εγκατεστημένο: Το 300 μέτρων δεξαμενόπλοιο διαθέτει, μεταξύ άλλων, υποβοηθούμενη πλοήγηση αυτόματου πιλότου, «έξυπνη» διαχείριση υγρού φορτίου, συστήματα ενσωματωμένης/ ενιαίας διαχείρισης αποδοτικότητας ενέργειας κ.α.

Το δεξαμενόπλοιο εντάχθηκε στον στόλο της China Merchants Energy Shipping Company και η παράδοσή του έγινε στην πόλη του Νταλιάν το Σάββατο. Κατασκευάστηκε από τη Dalian Shipbuilding Industry (DSIC) που υπάγεται στην China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Το σκάφος έχει ήδη ολοκληρώσει επιτυχώς τις θαλάσσιες δοκιμές του, καθώς και άλλα τεστ, που περιλαμβάνουν δοκιμές του «έξυπνου» εξοπλισμού/ συστημάτων του.

«Αυτή τη στιγμή, χώρες ανά τον κόσμο προωθούν ενεργά την έξυπνη πλοήγηση και αναπτύσσουν έξυπνες τεχνολογίες για πλοία- κάτι που παίζει σημαντικό ρόλο ως προς τη βελτίωση της ασφάλειας των θαλάσσιων μεταφορών, την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μείωση των ρύπων και την οικονομική αποδοτικότητα» είπε ο Γκουάν Γινγκχουά, αναπληρωτής επικεφαλής μηχανικός της DSIC, σύμφωνα με το China News Service.

Τρί, 21/01/2020 - 21:49

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος(ESA)άρχισε να παράγει οξυγόνο από προσομοιωμένη σεληνιακή σκόνη (ρηγόλιθο), σε μια πιλοτική μονάδα που είναι εγκατεστημένη στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Διαστημικής Έρευνας και Τεχνολογίας (ESTEC) στην Ολλανδία.

Η πρωτοποριακή τεχνολογία -ουσιαστικά η δημιουργία αέρα στο φεγγάρι- μπορεί να αποδειχθεί ζωτική για τις μελλοντικές επανδρωμένες αποστολές αποίκισης της Σελήνης, οι οποίες θα επιδιώξουν να αξιοποιήσουν τους τοπικούς πόρους τόσο για να αναπνέουν οι άνθρωποι οξυγόνο όσο και για να παράγουν πυραυλικά καύσιμα, που επίσης χρειάζονται το οξυγόνο.

Ο σεληνιακός ρηγόλιθος αποτελείται σε ποσοστό 40% ως 45% από οξυγόνο, που είναι το πιο άφθονο συστατικό της σεληνιακής σκόνης. Όμως αυτό το οξυγόνο είναι προσδεμένο χημικά με τη μορφή οξειδίων, συνεπώς δεν είναι άμεσα αξιοποιήσιμο. Η νέα ευρωπαϊκή μονάδα επιτρέπει την εξαγωγή του οξυγόνου από τον ρηγόλιθο, ενώ ό,τι απομένει από αυτόν, μετατρέπεται σε επίσης χρήσιμα κράματα μετάλλων.

Ο πυρήνας της τεχνολογίας αναπτύχθηκε από τη βρετανική εταιρεία Metalysis. Ο ρηγόλιθος τοποθετείται σε ένα μεταλλικό δοχείο μαζί με άλατα, θερμαίνεται σε θερμοκρασία έως 950 βαθμών Κελσίου και μετά διοχετεύεται σε αυτόν ηλεκτρικό ρεύμα. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ο διαχωρισμός του οξυγόνου.

Η όλη διαδικασία εξαγωγής οξυγόνου είναι αθόρυβη και το οξυγόνο μπορεί να αποθηκευθεί μετά την παραγωγή του. Μια μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής οξυγόνου από σεληνόσκονη θα είναι έτοιμη έως τα μέσα της δεκαετίας μας, έτσι ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί και στη Σελήνη.

Τόσο η ESA όσο και η NASA έχουν θέσει ως στόχο να στείλουν ανθρώπους στο φεγγάρι τα επόμενα χρόνια και αυτή τη φορά διάχυτη είναι η επιθυμία για μια πιο μόνιμη εγκατάσταση και για την πρώτη σεληνιακή βάση. Ο επόμενος στόχος θα είναι ο Άρης, όπου μια ανάλογη τεχνολογία δημιουργίας οξυγόνου από τοπικές πρώτες ύλες μπορεί πιθανώς να αναπτυχθεί.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ