
Τις παρατηρήσεις του για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Χίου κατέθεσε στο Δήμο Χίου ο Σύνδεσμος Φίλων Κάμπου Χίου, στα πλαίσια της δημόσιας διαβούλευσης οι οποίες συνοψίζονται στα εξής;
Ενημέρωση σχετικά με την περιοχή του Κάμπου.
-Ο Κάμπος το 1921 αποτελείτο , σύμφωνα με τον Γ. Ζολώτα, από 427 ιδιοκτησίες (308 οικογένειες)
-Το 1934, κατά τον A.Smith, 225 ιδιοκτησίες (105 οικογένειες) και εχωρίζετο σε 20 περιοχές/γειτονιές. (Βλ. χάρτη) κατελάμβανε δε την περιοχή ανάμεσα στο ποταμό Παρθένη προς Βορρά (ήταν το φυσικό όριο με την πόλη της Χίου), νότια μέχρι το χωριό Θυμιανά, ανατολικά την θάλασσα και το λόφο του Αγ. Κωνσταντίνου και δυτικά το όρος Κορακάρης και τα Καμπόχωρα.
Στο ΒΔ όριο του Κάμπου, δυτικά της οδού που ενώνει την πόλη με τα Νοτιόχωρα δια μέσου του Κάμπου, το 1922 δημιουργήθηκε ο προσφυγικός συνοικισμός Βαρβασίου.
-Το 1962 , στα ανατολικά όρια της Λευκωνιάς (σήμερα διοικητικά ανήκει στη Δημοτική Ενότητα Αγ. Μηνά) κατασκευάζεται το εργοστάσιο της ΔΕΗ
-Το 1969 στο Κοντάρι (περιοχή του Κάμπου προς την θάλασσα) τοποθετείται το αεροδρόμιο του νησιού.
-Το 1990 με την απόφαση του ΥΠΠΟ από τις 20 περιοχές/γειτονιές προστατεύονται μόνο οι 13 και μένουν εκτός προστασίας, τμήματα του ζωτικού χώρου του Κάμπου (περίπου τα 2/5 από την έκταση του 1934. Αυτά είναι:
α. προς την ανατολική ακτή (Κοντάρι, Λευκωνιά, Βαρβάσι και Εβρετή).
β. προς το λόφο του Αγ. Κωνσταντίνου και
γ. προς το όρος Κορακάρης (Γρου, Λολόδενδρα και Σπηλάδια) με αποτέλεσμα ο Κάμπος να δέχεται τις πιέσεις από την πόλη της Χίου.
-Με τη δημιουργία των καποδιστριακών δήμων, το τμήμα μεταξύ του Κάμπου και της μονής Αγ. Κωνσταντίνου καθώς και η Λευκωνιά ανατολικά του Κονταριού περνάνε στη Δ.Ε. Αγ. Μηνά.
-Το 2008 ανατέθηκε, πριν από την δημιουργία του Καλλικρατικού Δήμου Χίου που καταλαμβάνει πλέον όλο το νησί, η μελέτη του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της πόλεως Χίου. Η μελέτη είχε υποβληθεί στο Δήμο το 2012 και αναρτήθηκε τον Ιούνιο του 2015 στην ιστοσελίδα του Δήμου για διαβούλευση μέχρι τον Σεπτέμβριο.
-Τώρα με το προωθούμενο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (της πόλεως) Χίου το επίκεντρο της μελέτης είναι η πόλη της Χίου και η καλυτέρευση των συνθηκών διαβίωσης σε αυτήν.
Συνέπεια αυτού είναι όλες οι «ενοχλητικές» για την πόλη χρήσεις να διοχετεύονται εκτός αυτής προς βορρά και νότο (όπου ο Κάμπος) με σοβαρές σωρευτικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στην πολιτιστική κληρονομιά, τις καλλιέργειες και την υγεία των κατοίκων του.
Επίσης αντί η μελέτη να αφορά (όπως ορθά αναφέρουν οι μελετητές) τον καλλικρατικό δήμο Χίου που περιλαμβάνει όλο το νησί, το προτεινόμενο ΓΠΣ αφορά μόνο την πόλη της Χίου, τα Λειβάδια προς Βορά και τον Κάμπο Νότια. Έτσι εγκαταστάσεις που ήδη υπάρχουν στα όρια της Δημοτικής Ενότητας του τέως Δήμου της πόλεως Χίου αλλά σε άλλες Δ.Ε., να χωροθετούνται και στην Δ.Ε. Χίου. Π.χ. το κολυμβητήριο που υπάρχει στο Κοντάρι, περιοχή του Κάμπου και δημιουργείται και άλλο στην όμορη Δ.Ε. Αγίου Μηνά.
2 Αρνητικές επιπτώσεις στην περιοχή του Κάμπου, του προωθουμένου ΓΠΣ της πόλεως Χίου όπως προκύπτει από την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που το συνοδεύει.
Το κεφάλαιο ΣΤ.7 της μελέτης που αναφέρεται στο Κάμπο είναι ένας ύμνος στην περιοχή.
Θα περίμενε λοιπόν κάποιος, ότι οι προτεινόμενες λύσεις για τον Κάμπο θα είναι εκ διαμέτρου αντίθετες με αυτές που προτείνονται με το υπό διαβούλευση ΓΠΣ . Αντ’ αυτού, οι λύσεις που προτείνονται και οι επιπτώσεις των, εάν πραγματοποιηθούν, θα είναι καταστροφικές για την περιοχή του Κάμπου. Οι επιπτώσεις τους θα είναι αρνητικές στο περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά, τις καλλιέργειες και την υγεία των κατοίκων του Κάμπου .
Περιληπτικά αναφέρουμε:
- Προτείνονται διαπλατύνσεις δρόμων του Κάμπου. Οι διαπλατύνσεις αυτές θα αλλάξουν την ατμόσφαιρα και τον παραδοσιακό χαρακτήρα του Κάμπου.
- Επέκταση σχεδίου πόλεως ΠΟ2 στις δυτικές περιοχές του Κάμπου, ( Σπηλάδια, Λολόδενδρα) και την περιοχή Γρού και όρος Κορακάρη, βορειοδυτικά του Κάμπου. Η ένταξη αυτή γίνεται με συντελεστή δομήσεως 0.40, δηλαδή πολύ μεγαλύτερο από τον γειτονικό Κάμπο που έχει 0,026. Η ένταξη αυτή θα αλλάξει το τοπίο του Κάμπου και του όρους Κορακάρη κατά παράβαση της Ευρωπαϊκής Συνθήκης της Φλωρεντίας (το 2000) για το τοπίο, την οποία έχει προσυπογράψει και η Ελλάδα.
- Η Χωροθέτηση του νέου Λιμένα Χίου στο Κοντάρι (τμήμα Κάμπου)
- Κατασκευή νέου τελωνείου και λοιπόν εγκαταστάσεων στο νέο λιμάνι.
- Επέκταση του αεροδρομίου προς νότο, μέσα στο όριο προστασίας του Κάμπου και κατασκευή νέων κτιρίων για την εξυπηρέτησή του.
- Χωροθέτηση Χονδρεμπορίου στο Κοντάρι, και κατασκευή αποθηκών
- Εγκατάσταση σταθμού μεγάλων μεταφορικών οχημάτων (νταλίκες) στο Κοντάρι.
- Χωροθέτηση σταθμού αστικών και υπεραστικών λεωφορείων στο Κοντάρι.
Όλα τα παραπάνω , σε συνδυασμό με τον ήδη υπάρχοντα βιολογικό καθαρισμό και το υπάρχον αεροδρόμιο στο Κοντάρι, θα επιβαρύνουν υπέρμετρα κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά τον Κάμπο, ο οποίος από 40.000 στρέμματα που ήταν αρχικά και τα περίπου 20.000 στρέμματα που είναι σήμερα θα συρρικνωθεί στα 5.500 στρέμματα (σύμφωνα με την μελέτη).
Ο Κάμπος ασφυκτιά και στερείται του ζωτικού του χώρου και μοιραία υποβαθμίζεται και γίνεται απλός υποδοχέας χρήσεων της πόλης της Χίου . Επίσης με την επέκταση του αεροδρομίου προς το νότο και τους κραδασμούς από τα αεροπλάνα, όλα τα παλαιά κτίρια του Κάμπου , χαρακτηρισμένα ή μη που ήδη υποφέρουν θα υποστούν μεγάλες ζημιές.
Οι βιολογικές καλλιέργειες που προτείνονται στη μελέτη για το Κάμπο, θα είναι βιολογικές μόνο κατ’ όνομα με όλους τους ρύπους από τα αεροπλάνα, κρουαζιερόπλοια, φορτηγά, λεωφορεία και το εργοστάσιο της ΔΕΗ.
3 Αποσπάσματα της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του προωθουμένου ΓΠΣ της πόλεως Χίου στην περιοχή του Κάμπου που τεκμηριώνουν τις απόψεις που εκφράζονται στην ενότητα 2.
Α. Περιγραφή του Κάμπου στο ΓΠΣ
ΣΤ.7 Πολιτιστική κληρονομιά- Τοπίο 143-146
«Ο Κάμπος αποτελεί ένα μοναδικό οικιστικό γεωργικό σύνολο σε ένα ευαίσθητο σημείο του ελληνικού και γενικότερα του ευρωπαϊκού χώρου, όπου συνυπάρχουν αρμονικά οι λειτουργίες της κατοικίας, της γεωργίας και συμπληρωματικών λειτουργιών, και είναι χωροθετημένα 200 περίπου κτήματα περιβαλλόμενα από υψηλούς και περίτεχνους μανδρότοιχους. Τα αρχοντικά που αντιστοιχούν σε κάθε κτήμα είναι εξαιρετικά δείγματα έργων τέχνης στο σύνολό τους, αλλά και στα επί μέρους μορφολογικά και αρχιτεκτονικά τους στοιχεία. Διαγράφουν την οικονομική και πολιτιστική ζωή της Χίου από το 14ο αιώνα έως σήμερα.Ο Κάμπος Χίου είναι χαρακτηρισμένος ιστορικός τόπος με το ΦΕΚ 578/Β/6-9-1990 και ως παραδοσιακός οικισμός με το Προεδρικό Διάταγμα την 17 Ιανουαρίου 1992, (ΦΕΚ 33/Δ/17-1-1992). Τα βυζαντινά και τα μεταβυζαντινά μνημεία του Κάμπου αναφέρονται κυρίως σε Ιερούς Ναούς. Πρόκειται δηλαδή για εκκλησιαστικά μνημεία στα οποία το καθεστώς προστασίας περιλαμβάνει και μία ζώνη 50 μέτρων γύρω από το μνημείο.
Η σημασία και η αξία των αρχοντικών και των κτημάτων είναι, και από ιστορικής αλλά και από αρχιτεκτονικής πλευράς, ιδιαίτερα σημαντική κυρίως για τον χρόνο ύπαρξης τους αλλά και για τους διάφορους μηχανισμούς και λειτουργίες. Σημαντικός αριθμός των αρχοντικών έχουν αναπαλαιωθεί τόσο από ιδιώτες όσο και από Δημόσιους Φορείς. Αρκετά από αυτά τα αναπαλαιωμένα αρχοντικά χρησιμοποιούνται ως ξενώνες. Επίσης, στον Κάμπο λειτουργεί και το Citrus Άρωμα Μνήμης, το οποίο αποτελεί έναν Πολυχώρο πληροφοριών για τα εσπεριδοειδή του Κάμπου.
.....................»
Β. Αρνητικές επιπτώσεις του ΓΠΣ στο Κάμπο
Α. ΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ 7
" Στη ΔΕ Χίου συγκεντρώνονται οι μεγαλύτερες συγκοινωνιακές υποδομές του νησιού. Αυτές είναι το αεροδρόμιο και το λιμάνι ενώ από την πόλη της Χίου διέρχονται και οι κεντρικοί οδικοί άξονες που οδηγούν στη βόρεια και νότια πλευρά του νησιού. Η κατασκευή του αεροδρομίου κατέλαβε μεγάλη έκταση στην ανατολική πλευρά της ΔΕ Χίου ενώ η γειτνίασή του με αστικές περιοχές προκαλεί προβλήματα ηχορύπανσης κατά την απογείωση προσγείωση των αεροπλάνων. Πρόσφατα δρομολογήθηκαν διαδικασίες για την επέκταση του αεροδιαδρόμου εξαιτίας των αυξημένων αναγκών αλλά και για λειτουργικούς λόγους. ............... ωστόσο και η χωροθέτηση του νέου λιμένα ανατολικά της περιοχής του αεροδρομίου όπως προτάθηκε δημιουργεί ερωτήματα ως προς τις αναμενόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη παράκτια περιοχή.
...............Η σημαντικότερη παρέμβαση σε επίπεδο νέων χρήσεων που προκύπτει από το υφιστάμενο ΓΠΣ αποτελούν οι οικιστικές επεκτάσεις Σημαντικές σωρευτικές επιπτώσεις αναμένονται μόνο στην περιοχή χωροθέτησης του Νέου Λιμένα Χίου όπου σε μικρή απόσταση δυτικά, βρίσκεται ο Αερολιμένας όπου προγραμματίζεται επέκτασή στη βόρεια και νότια πλευρά. Εξαιτίας του κινδύνου αυξημένων περιβαλλοντικών επιπτώσεων προτείνεται η κατασκευή του νέου λιμένα να μη συμπέσει με τα έργα κατασκευής για την επέκταση του αεροδρομίου. Κατά τη λειτουργία των δύο βασικών συγκοινωνιακών υποδομών της νήσου Χίου αναμένεται αυξημένη κινητικότητα επιβατών όπου σε συνδυασμό με την ήδη υφιστάμενη κεντρική οδική αρτηρία μεταξύ του αερολιμένα και του προτεινόμενου λιμένα πιθανόν να δημιουργήσει αυξημένα κυκλοφοριακά προβλήματα."
Δ.1.2 Μοντέλο Οικιστικής και Χωρικής Οργάνωσης της Δημοτικής Ενότητας -29
"............. έντονα προβλήματα κυκλοφορίας. Ιδιαίτερη είναι η σύνδεση με τον εξωαστικό χώρο διαμέσου της περιοχής του Κάμπου,.......................Μικρές επεκτάσεις στα δυτικά και βόρεια του οικισμού και στα δυτικά του Κάμπου, ώστε να εξασφαλιστεί επί πλέον οικιστική γη .....Εξασφάλιση γης για τους απαιτούμενους κοινόχρηστους χώρους και τον κοινωνικό εξοπλισμό, με συντομότερες διαδικασίες και για δίκαιη κατανομή των βαρών με την επιβολή εισφοράς σε γη σε περιοχές με μεγάλες ιδιοκτησίες.......
ü Ανάπτυξη της κατοικίας σε όλη την έκταση του υφιστάμενου αστικού ιστού της πόλης και των επεκτάσεών της καθώς και στην περιοχή του Κάμπου. Στις περιοχές αυτές θα χωροθετηθούν πέρα των αναγκαίων κοινωνικών και κοινωφελών χρήσεων επιπλέον ελεύθεροι χώροι – χώροι αστικού πρασίνου καθώς και ειδικές χρήσεις.
ü Επεκτάσεις σε ορισμένες Π.Ε. σύμφωνα με τις δυνατότητες ανάπτυξης κατοικίας για την κάλυψη των οικιστικών αναγκών ........
ü Καθορισμός ζωνών ανάπτυξης κεντρικών λειτουργιών, τουρισμού – αναψυχής, επαγγελματικών χρήσεων και χονδρεμπορίου"
Δ.2.2. Οικιστικοί Υποδοχείς – Περιοχές Επεκτάσεων Κατοικίας 30-33
"........Επίσης στους οικιστικούς υποδοχείς περιλαμβάνονται οι περιοχές με εγκεκριμένο σχέδιο και ο Κάμπος της Χίου. ...
...............
.......Για την διατήρηση της αναγνωρισιμότητας της πόλης και της κλίμακάς της, αλλά και της λειτουργικής της δομής, προτείνονται μικρές επεκτάσεις .......και στα δυτικά του Κάμπου, σε ορισμένες Π.Ε. σύμφωνα και με τις δυνατότητες ανάπτυξης της κατοικίας και λοιπων χρήσεων. .....
Συγκεκριμένα το σύνολο των επεκτάσεων ανέρχεται στα 968 στρ. "
Δ.2.3.3.1 Περιοχή Ανάπτυξης Χονδρεμπορίου (ΠΑΧ) 41-42
«Ορίζεται Περιοχή Ανάπτυξης χονδρεμπορίου στην περιοχή Κοντάρι ........
- 1. Εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου
- 2. Εγκαταστάσεις εμπορικών εκθέσεων, εκθεσιακά κέντρα
- 3. Κτίρια γήπεδα αποθήκευσης
- Κτίρια γήπεδα στάθμευσης
- Πρατήρια βενζίνης υγραερίου
- Γραφεία
- Εστιατόρια
- Αναψυκτήρια
Οι υπ’ αρ. 6, 7, 8 χρήσεις επιτρέπονται εάν αποτελούν τμήμα των εγκαταστάσεων χονδρικού εμπορίου ή εξυπηρετούν τις ανάγκες των εργαζομένων σ’ αυτές.»
Δ.2.3.3.3 Ζώνη Τουρισμού – Αναψυχής (ΖΩΤΑ) 43-44
«Προτείνεται ζώνη τουρισμού – αναψυχής στην περιοχή του Κονταρίου
.........Στην περιοχή αυτή επιτρέπονται οι χρήσεις του άρθρου 8 του Π.Δ. 23.2.1987 (ΦΕΚ 166/Δ/6.3.1987), δηλαδή:
- Ξενώνες, ξενοδοχεία και λοιπές εγκαταστάσεις
- Κατοικία
- Εμπορικά καταστήματα
- Εστιατόρια
- Αναψυκτήρια
- Κέντρα διασκέδασης αναψυχής
- Χώροι συνάθροισης κοινού
- Πολιτιστικά κτίρια και εν γένει πολιτιστικές λειτουργίες
- Κτίρια κοινωνικής πρόνοιας
- Θρησκευτικοί χώροι
11. Κτίρια, γήπεδα στάθμευσης
- Πρατήρια βενζίνης
- Αθλητικές εγκαταστάσεις
14. Εγκαταστάσεις μέσων μαζικών μεταφορών
- Συνεδριακά κέντρα
- Ελικοδρόμια
- Καζίνα
- Γήπεδα Γκολφ
19. Τουριστικοί λιμένες
- Εγκαταστάσεις εμπορικών εκθέσεων, εκθεσιακά κέντρα»
Δ.3.1 Πρόταση Πολεοδομικής Οργάνωσης – Πολεοδομικές Ενότητες 49-50
«..............
Έτσι λοιπόν, πολεοδομικά, ο οικισμός της Χίου οργανώνεται σε 12 «Πολεοδομικές Ενότητες – Γειτονιές»
ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ |
Σύνολο Π.Ε. (τ.μ.) |
ΧΙΟΣ Π.Ε. 9* - Βαρβάσι – Ευρετή |
805.414,99 |
ΧΙΟΣ Π.Ε. 10 – Φάρκαινα |
592.223,26 |
ΧΙΟΣ Π.Ε. 11 – Κάμπος |
5.315.206,61 |
ΧΙΟΣ Π.Ε. 12 |
947.212,85 |
Οι Π.Ε. επανακαθορίστηκαν σε σχέση με το ισχύον ΓΠΣ με νέα όρια στις περισσότερες περιπτώσεις, ενώ προστέθηκε και νέα Π.Ε., η Π.Ε. 12, στα νότια του οικισμού και δυτικά του Κάμπου.»
Δ.3.2.4 Πολεοδόμηση των Περιοχών των Επεκτάσεων και του Προϋφιστάμενου του 1923 Οικισμού 56-57
«Η πολεοδόμηση της περιοχής θα γίνει ......... για δε τις περιοχές του προϋφιστάμενου του 1923 οικισμού με το Π.Δ. της 17-7-1923.
..........η εφαρμογή του ΠΔ αυτού για την κάλυψη των αναγκών σε κοινόχρηστα (διαπλατύνσεις ή νέοι οδοί, πλατείες, παιδικές χαρές, θέσεις στάθμευσης κλπ) και κοινωφελή (σχολεία, χώροι πρόνοιας κλπ) σε κάθε πολεοδομική ενότητα, θα απαιτήσει πιθανώς απαλλοτριώσεις, οι οποίες, λόγω και του μεγέθους των απαιτήσεων, θα αποτελούσαν επαχθή λύση για ορισμένες μόνο ιδιοκτησίες, εις βάρος των οποίων θα αναζητηθεί γη για την κάλυψη των αναγκών, .... να επιβληθούν εισφορές σε γη, σε περιοχές κυρίως με μεγάλες ιδιοκτησίες (άνω των 1.000τμ) και εκτός της περιοχής του Κάμπου, .......... προτείνεται η πολεοδόμηση όλων των Π.Ε. να γίνει σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 1337/83 και 2508/97, δηλαδή με την επιβολή εισφορών σε γη μετά την αφαίρεση των υπαρχόντων κοινοχρήστων»
Δ.3.4.1.1 Περιοχή Πόλης Χίου 61-65
«Ως περιοχή κεντρικών λειτουργιών ορίζεται επίσης η παραλιακή ζώνη από το νότιο λιμενοβραχίονα του υφιστάμενου κεντρικού λιμένα της πόλης έως και την αρχή του αεροδρομίου και σε βάθος 150 – 300 μ. όπου θα μπορούν να εγκαθίστανται μεγάλες εμπορικές μονάδες (πολυκαταστήματα), μεγάλοι χώροι αναψυχής ...................
Όσον αφορά στις εγκαταστάσεις μέσων μαζικών μεταφορών προτείνεται να μετεγκατασταθούν λόγω της συμφόρησης που προκαλούν τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία στο κέντρο της πόλης. Θα πρέπει να μεταφερθούν στην περιοχή του Αερολιμένα (Π.Ε. 10), ........»
Δ.3.6.1.1 Οδικό Δίκτυο 73-75
«Οι βελτιώσεις και διανοίξεις που προτείνονται θα μπορούν ευκολότερα να υλοποιηθούν εφόσον κατά την ένταξη στο σχέδιο του προ του 1923 οικισμού επιβληθούν εισφορές σε γη σύμφωνα με το οικείο νομοθετικό πλαίσιο, τουλάχιστον σε περιοχές με μεγάλες ιδιοκτησίες.
΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄΄
Η περιοχή του Κάμπου πρέπει να αντιμετωπισθεί ως ενιαία κυκλοφοριακά περιοχή με την πόλη της Χίου, καθόσον συνδέεται άμεσα μ’ αυτήν.
........... Διαπλατύνσεις μέσω απαλλοτριώσεων στην περιοχή του Κάμπου θεωρούνται απαραίτητες.»
Δ.3.6.1.2 Χώροι Στάθμευσης 76-77
. «...... προτείνεται να χωροθετηθεί ζώνη στάθμευσης μεγάλων οχημάτων μέσα στη ζώνη χονδρεμπορίου, δίπλα στο νότιο – ανατολικό άκρο του αεροδρομίου, στην περιοχή Λευκωνιά.»
Δ.3.6.1.4 Αστική και Υπεραστική Συγκοινωνία – Ταξί 78-79
«....... προτείνεται η μετεγκατάσταση των σταθμών αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας στην Π.Ε. 10 ώστε να βρίσκονται σε εγγύτητα ταυτόχρονα με την πόλη, το αεροδρόμιο και τη μελλοντική ανάπτυξη του επιβατικού λιμένα, .......
Κατά την ανάπτυξη του νέου σταθμού αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας θα πρέπει να προβλεφθεί και χώρος για την εξυπηρέτηση από ταξί.»
Δ.3.6.1.5 Λιμάνι 79-80
«Η μετεγκατάσταση του κεντρικού λιμένα της Χίου κρίνεται θετικά, ....... παρά τις μεμονωμένες αντιδράσεις σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τη λειτουργικότητά του στη θέση την οποία προτείνεται (δίπλα από το αεροδρόμιο). Επιφυλάξεις έχουν εκφραστεί ως προς το προτεινόμενο σχέδιο ανάπτυξης του νέου λιμένα και ιδιαιτέρως τη διάταξη των λιμενοβραχιόνων οι οποίες φέρονται να επιβαρύνουν τόσο ακτομηχανικά όσο και περιβαλλοντικά.
Με τη δημιουργία του νέου λιμανιού, οι οχλούσες δραστηριότητες, θα
απομακρυνθούν σταδιακά από το υφιστάμενο λιμάνι, επιτρέποντας την ανάδειξη του αστικού ιστού της πόλης, τον περιορισμό των δυσμενών επιπτώσεων στις κυκλοφοριακές συνθήκες της περιοχής και την αξιοποίηση του χώρου με χρήση ήπιων μορφών λιμενικών χρήσεων.
..................»
Δ.3.6.1.6 Αεροδρόμιο 80-82
«Ο χώρος γύρω από το αεροδρόμιο δέχεται ήδη πιέσεις λόγω της αστικής εξάπλωσης, της χωροθέτησης λειτουργιών αστικής εξυπηρέτησης και επαγγελματικών χρήσεων στο βόρειο τμήμα της περιοχής του αεροδρομίου αλλά και λόγω της ύπαρξης του Κάμπου προς τα δυτικά, περιοχή η οποία είναι θεσμικά προστατευόμενη με σχετικά διατάγματα. Είναι γεγονός, ότι τα δεδομένα αυτά δημιουργούν ασφυκτική εικόνα στη λειτουργία του αεροδρομίου στο νησί αλλά ταυτόχρονα, καθώς η ανάπτυξη των γύρω περιοχών εξελίσσεται, δημιουργούνται πρόσθετες αντιδράσεις λόγω μεταβολής των αξιών γης και παρουσίας χρήσεων που παγιώνονται.
Η επιλογή της μετεγκατάστασης του αεροδρομίου αποτελεί μια λύση στη βάση ενός γενικότερου χωροταξικού σχεδιασμού σε επίπεδο νησιού, η οποία προϋποθέτει την εξεύρεση κατάλληλου σημείου για τη χωροθέτησή του, ενώ δημιουργεί τεράστια κόστη. Η μεταφορά του Αεροδρομίου σε άλλη θέση εκτός Δημοτικής Ενότητας Χίου δεν μπορεί να προταθεί από την παρούσα μελέτη, αφού δεν προκύπτει από μελέτες υπερκείμενων βαθμίδων σχεδιασμού ενώ αποτελεί ένα έργο ευρύτερης εμβέλειας σε επίπεδο Χώρας με σημαντική εξάρτηση από αποφάσεις κεντρικής διοίκησης και σχετικών οργάνων – υπηρεσιών.
Στα πλαίσια επομένως ανάπτυξης του αεροδρομίου, και με γνώμονα τη λειτουργικότητα αλλά και την ασφάλεια – προστασία τόσο της γύρω περιοχής και των κατοίκων όσο και των πτήσεων θα πρέπει να προχωρήσει η υλοποίηση της επέκτασής του (με βάση τη σχετική μελέτη master plan) όπως τελικώς έχει διαμορφωθεί. Στη συγκεκριμένη μελέτη προβλέπονται 5 περιοχές απαλλοτριώσεων που προσαρτώνται έτσι στο χώρο του αεροδρομίου τόσο για επέκταση του αεροδιαδρόμου όσο και για αναδιάταξη των χρήσεων και δημιουργία υποστηρικτικών υποδομών (χώροι στάθμευσης Ι.Χ. και λεωφορείων, νέο κτίριο αεροσταθμού, επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, χώρος καυσίμων, χώρος βοηθήματος VOR και πυροσβεστικός σταθμός) ενώ προβλέπονται παρεμβάσεις επί της οδού Κονταρίου με μικρής κλίμακας οριζοντιογραφικές βελτιώσεις σε μήκος 600 μέτρων και ταυτόχρονο υποβιβασμό της ερυθράς με τεχνητό όρυγμα, ανατολικά του αεροδρομίου και βόρεια των εγκαταστάσεων του βιολογικού καθαρισμού.
Από τους υπάρχοντες χώρους επαγγελματικών χρήσεων που καταγράφηκαν στην Α’ Φάση δίπλα από το αεροδρόμιο, διατηρείται μόνο μια μικρή ζώνη.
Για την ορθή λειτουργία του αεροδρομίου ισχύουν περιορισμοί για τις περιοχές πέριξ αυτού .............
Για οποιαδήποτε κατασκευή σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων από τα όρια του Αερολιμένα, απαιτείται γνωμάτευση της ΥΠΑ με αντικείμενο τον υπολογισμό – έπειτα από αεροναυτική μελέτη – των μεγίστων επιτρεπόμενων υψομέτρων των κατασκευών καθώς και τυχόν ειδικών απαιτήσεων ή περιορισμών κατασκευαστικής φύσεως (σήμανση, φωτισμός κλπ), .........
Κατά την εκπόνηση πολεοδομικής μελέτης περιοχής σε εγγύτητα με το αεροδρόμιο, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ισοθορυβικές καμπύλες του αεροδρομίου για τον προσδιορισμό πρόσθετων περιορισμών για την ανάπτυξη των επιτρεπόμενων χρήσεων γης με βάση την ειδική πολεοδομική λειτουργία τους όσο και για ηχομόνωση των κατασκευών, σύμφωνα με το Π.Δ. 1178/31.7.1981 (ΦΕΚ 291/Α/5.10.1981).
Το παρόν ΓΠΣ επιβάλλεται να αναθεωρηθεί σε περίπτωση που εκπονηθούν οι προτεινόμενες από την ΥΠΑ εξειδικευμένες μελέτες που θα καθορίζουν τη ζώνη υψηλού κινδύνου πέριξ του αεροδρομίου και τη ζώνη περιορισμένης ανάπτυξης, πέρα από την προηγούμενη ζώνη και να προσαρμοστεί στις προτάσεις τους...........»
Δ.3.6.2 Ενέργεια 82-83
«............ το εργοστάσιο της ΔΕΗ στην περιοχή Λευκωνιά Δ.Ε. Αγίου Μηνά. .......»
Δ.4.3.1.2 Μελέτες Αναθεώρησης του Σχεδίου και των Όρων Δόμησης. 91
«Οι περιοχές αναθεώρησης αφορούν στις περιοχές με εγκεκριμένο σχέδιο. ......., ή απαιτούνται διανοίξεις οδών ευρείας κλίμακας και επιβολή πρασιών, ή θέσπιση ειδικών όρων δόμησης. Οι περιοχές αυτές είναι τα τμήματα της πόλης της Χίου με εγκεκριμένο σχέδιο στις Π.Ε. 1, 2, 3, 5, 7, 8 , 9 και 11...........
- Π.Ε. 9 – Περιοχή Βαρβασίου έκτασης 49,5 στρεμμάτων περίπου
- Π.Ε. 11 – Περιοχή Κάμπου έκτασης 5.315 στρεμμάτων περίπου»
Δ.4.3.2 Τεχνικές Υποδομές 91
«Περιλαμβάνονται τα απαραίτητα έργα για τη βελτίωση και ολοκλήρωση των τεχνικών υποδομών στο σύνολο της Δημοτικής Ενότητας αφορώντας σε μελέτες, έργα, δράσεις και προμήθειες στις παρακάτω κατηγορίες:
Οδικό δίκτυο – Μεταφορές – Συγκοινωνίες – Κυκλοφορία – Στάθμευση
- Μελέτες – Έργα οδοποιίας – κατασκευής – επέκτασης και βελτίωσης του οδικού δικτύου της πόλης και του Κάμπου (συμπεριλαμβανομένων των προτεινόμενων επεκτάσεων)
- Μελέτες – Έργα οδοποιίας – κατασκευής και βελτίωσης του εξωαστικού οδικού δικτύου της πόλης με έμφαση στον άξονα Καλλιμασιά – Χίος – Καρδάμυλα
- Μετεγκατάσταση σταθμών αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας στην Π.Ε. 10»
Δ.4.3.3 Υποδομές Κοινωνικού Εξοπλισμού 94
- «Κατασκευή νέου Τελωνείου στο χώρο του νέου Λιμένα
- Κατασκευή νέου Λιμεναρχείου στο χώρο του νέου Λιμένα»
ΣΤ.2 Βιοποικιλότητα χλωρίδα - Πανίδα
Πανίδα 107
«........ Κατά μήκος της ανατολικής ακτής έχει παρατηρηθεί το είδος φώκιας monachus – monachus και δελφίνια.........
Περιοχές προστασίας
..........
Σε απόσταση 3 χλμ νότια του οικισμού της Χίου βρίσκεται το έλος Κοντάρι που αποτελεί το σημαντικότερο υγρότοπο της ευρύτερης περιοχή. ......... Το εμβαδόν του υγροτόπου είναι περίπου 400 στρέμματα και χαρακτηρίζεται ως παράκτιο, μονίμως κατακλυσμένο έλος αλμυρού – υφάλμυρου νερού. Οι κυριότερες χρήσεις σήμερα είναι η Θηραματική και η αναψυχή. Κατά το παρελθόν η έκταση του έλους ήταν μεγαλύτερη. ... «
ΣΤ.3.3.3 Μεταφορικές Υποδομές 118-120
«........Για το αεροδρόμιο της Χίου προβλέπεται επέκταση των εγκαταστάσεων και του αεροδιαδρόμου. ...........
- Επέκταση του διαδρόμου προς βορρά κατά περίπου 450μ (μέχρι την οδό Ροδοκανάκη) και προς νότο κατά περίπου 250 m, από τα άκρα του υφιστάμενου διαδρόμου. ........
- Κατασκευή νέου κτιρίου αεροσταθμού εμβαδού 4032 m2 και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου νοτίως αυτού.
- Νέα δάπεδα στάθμευσης αεροσκαφών εμβαδού 15.000 m2 περίπου..........
- ......... μετατόπιση των γειτνιαζουσών οδών (Ιωάννου Χρήστου και Μιχαλινού) βόρεια και νότια του αερολιμένα.
................. δημιουργία νέου λιμένα για τη βελτίωση τόσο των μεταφορικών και κυκλοφοριακών αναγκών – συνθηκών όσο και του περιβάλλοντος (αστικού, θαλάσσιου) του υπάρχοντος λιμανιού. .........βρίσκεται μεταξύ βιολογικού κοθαρισμού και εκβολής ρέματος Κοκκαλά (ανατολικά του αερολιμένα Χίου), ενώ απαιτείται και σύνδεση του Λιμένα με το οδικό δίκτυο της περιοχής.»
ΣΤ.8 Συμπεράσματα
Κατάσταση περιβάλλοντος από άποψη ρύπανσης 146
"............ Οι έντονες ανθρωπογενείς επεμβάσεις στην περιοχή είχαν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση των φυσικών οικοσυστημάτων, την κατανάλωση φυσικών πόρων και τη δημιουργία προβλημάτων ρύπανσης. Συγκεκριμένα ως σημαντικότερες επιπτώσεις θεωρούνται οι εξής:
Υποβάθμιση φυσικών οικοσυστημάτων
Η υποβάθμιση φυσικών οικοσυστημάτων είναι αποτέλεσμα κυρίως της έντονης αστικοποίησης αλλά και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Η εξάπλωση της πόλης κατά μήκος του παραλιακού μετώπου (βόρεια και νότια) είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των παράκτιων οικοσυστημάτων και ειδικά των υγροτοπικών εκτάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το έλος Κοντάρι που βρίσκεται 3 χλμ νότια του οικισμού της Χίου (στα όρια με τη ΔΕ Αγ. Μηνά) χαρακτηρίζεται ως παράκτιο, μονίμως κατακλυσμένο έλος αλμυρού – υφάλμυρου νερού. Κατά το παρελθόν η έκταση του έλους ήταν μεγαλύτερη. Οι αιτίες αλλοιώσεων ήταν οι στραγγίσεις, επιχωματώσεις, το κυνήγι καθώς και οι εργασίες για την κατασκευή - επέκταση του αεροδρομίου.
.............
Επιπτώσεις από τις συγκοινωνιακές υποδομές
Στο Δήμο Χίου συγκεντρώνονται οι μεγαλύτερες συγκοινωνιακές υποδομές του νησιού. Αυτές είναι το αεροδρόμιο και το λιμάνι ενώ από την πόλη της Χίου διέρχονται και οι κεντρικοί οδικοί άξονες που οδηγούν στη βόρεια και νότια πλευρά του νησιού. Η κατασκευή του αεροδρομίου κατέλαβε μεγάλη έκταση στην ανατολική πλευρά της ΔΕ ενώ η γειτνίασή του με αστικές περιοχές προκαλεί προβλήματα ηχορύπανσης κατά την απογείωση προσγείωση των αεροπλάνων. Πρόσφατα δρομολογήθηκαν διαδικασίες για την επέκταση του αεροδιαδρόμου εξαιτίας των αυξημένων αναγκών αλλά και για λειτουργικούς λόγους.
Η λειτουργία του λιμανιού δημιουργεί σήμερα σημαντικά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης εξαιτίας της θέσης του σε κεντρικό σημείο της πόλης ωστόσο και η χωροθέτηση του νέου λιμένα ανατολικά της περιοχής του αεροδρομίου όπως προτάθηκε δημιουργεί ερωτήματα ως προς τις αναμενόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην ευρύτερη παράκτια περιοχή. Τέλος η δημιουργία υποδομών οδικού δικτύου εξαιτίας των συνεχώς αυξανόμενων αναγκών μετακίνησης όπως προέκυψαν τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί ζητήματα ασυνέχειας και αποκοπής των φυσικών οικοτόπων και ενδιαιτημάτων και αύξηση της όχλησης (κυρίως ηχορύπανση, ατμοσφαιρική ρύπανση) από τις περιοχές από τις οποίες διέρχεται.
Απόβλητα – ρύπανση
................
Τα λύματα που παράγονται στη ΔΕ Χίου είναι κυρίως αστικά και διοχετεύονται μέσω του δικτύου αποχέτευσης στο βιολογικό καθαρισμό της πόλης.
Το δίκτυο αποχέτευσης δεν καλύπτει πλήρως την πόλη της Χίου, οπότε απαιτούνται επεκτάσεις του, ώστε να καλύψει όλες τις κατοικίες. Ιδιαίτερο πρόβλημα παρουσιάζεται στην περιοχή του Κάμπου, που η κάλυψη της από αποχετευτικά δίκτυα είναι μικρή, με αποτέλεσμα η απόρριψη των λυμάτων στο έδαφος να μολύνει τα πηγάδια άρδευσης της περιοχής. Το πρόβλημα της σύνδεσης αρκετών κατοικιών της ΔΕ όχι με το δίκτυο αποχέτευσης, αλλά με τα δίκτυα όμβριων υδάτων, έχει περιοριστεί σημαντικά. ...............
Προβλήματα από την παραγωγή ατμοσφαιρικών ρύπων δεν παρατηρούνται στην περιοχή της ΔΕ πλην των εγκαταστάσεων οικιακής θέρμανσης και της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων ειδικά σε ώρες αιχμής. Ο Αυτόνομος Σταθμός Παραγωγής (ΑΣΠ) της ΔΕΗ Χίου που βρίσκεται στη γειτονική ΔΕ Αγίου Μηνά και πρακτικά εξυπηρετεί τις ανάγκες κυρίως της ΔΕ Χίου, καταναλίσκει περί τους 50.000 τόνους μαζούτ το χρόνο. Ο συγκεκριμένος σταθμός εκτιμάτε ότι παράγει μεταξύ άλλων περί τις 130.000 τόνους CO2 το χρόνο και εκλύει ατμοσφαιρικούς ρύπους όπως, διοξείδιο του θείου, μονοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου και αιωρούμενα σωματίδια. ..........»
Ζ. Εκτιμηση, αξιολόγηση και αντιμετωπιση των επιπτώσεων στο περιβαλλον
Ζ.1 Μεθοδολογια τίμησης των επιπτώσεων 149-151
«..........Ο χαρακτηρισμός «Μη Αναστρέψιμες» επιπτώσεις αφορά κυρίως τα έργα υποδομής που αποτελεί την πλειοψηφία των παρεμβάσεων. Μη αναστρέψιμες μπορεί να θεωρηθούν και οι επιπτώσεις από έργα που θα πραγματοποιηθούν στις Ζώνες ρύθμισης των χρήσεων...........
Η ρύθμιση ζωνών για τις χρήσεις γης επιφέρει «μεσο-μακροπρόθεσμες» επιπτώσεις ...........
Οι παρεμβάσεις του ΓΠΣ που αξιολογήθηκαν σχετικά με τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις αποτελούν τις προτεινόμενες ζώνες για τη ρύθμιση των χρήσεων του αστικού και εξωαστικού χώρου καθώς και το πρόγραμμα των βασικών δικτύων υποδομών στον αστικό και τον εξωαστικό χώρο. ..........
Περιοχές Οικιστικής Ανάπτυξης (ΠΟΑ).
Οι περιοχές αυτές αξιολογούνται ξεχωριστά και είναι οι :
- ΠΟΑ 1 Υφιστάμενες αστικές περιοχές
- ΠΟΑ 2 Επεκτάσεις αστικών περιοχών
Ζώνες Οργανωμένης Ανάπτυξης Παραγωγικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΖΟΑΠΕΔ)
Οι περιοχές αυτές αξιολογούνται συνολικά αν και παρουσιάζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς το είδος των επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων. Περιλαμβάνει τις :
- Περιοχή Ανάπτυξης Χονδρεμπορίου (ΠΑΧ)
- Περιοχές Δραστηριοτήτων Χαμηλής Όχλησης (ΠΕΔΧΟ 1 και 2)
- Ζώνη Τουρισμού – Αναψυχής (ΖΩΤΑ)
................
Βασικά δίκτυα υποδομής
Τα βασικά δίκτυα υποδομής αξιολογούνται συνολικά για τις αστικές (ΠΟΑ 1 και 2) και τις περιαστικές περιοχές. Περιλαμβάνουν :
- Μεταφορικό δίκτυο – Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις
- Ενέργεια
- Τηλεπικοινωνίες
- Ύδρευση
- Αποχέτευση και επεξεργασία λυμάτων
- Απορρίμματα
- Ασφάλεια και Προστασία
Για τις προτεινόμενες υποδομές οι σημαντικότερες επιπτώσεις αφορούν το δίκτυο Μεταφορικών υποδομών που αποτελεί κυρίως το οδικό δίκτυο καθώς και το αεροδρόμιο, νέο λιμάνι.»
Ζ.2 Εκτίμηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων 151
«ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ – ΧΛΩΡΙΔΑ - ΠΑΝΙΔΑ
Προστασία βιοποικιλότητας αποφυγή μη αναστρέψιμων απωλειών
Εξαιτίας της αλλαγής χρήσης που θα προκύψει από τις νέες περιοχές οικιστικών επεκτάσεων της ΖΟΑΠΕΔ και των τεχνικών υποδομών θεωρήθηκε ότι θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις, σε περιορισμένο βαθμό, σε ότι αφορά τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. ........Για τις περιοχές ΠΕΠΔ θεωρείται ότι θα υπάρξουν ανάμικτες επιπτώσεις δεδομένου ότι δεν προγραμματίζεται μεν σημαντική αλλαγή των υφιστάμενων χρήσεων ωστόσο δεν αποκλείεται περιορισμός της βιοποικιλότητας ανάλογα με την ένταση των χρήσεων.
Αποφυγή πρόκλησης βλαβών στη χλωρίδα και την πανίδα, τις φυσικές περιοχές και τα προστατευόμενα είδη
........Κάποιες φυσικές περιοχές που εμπεριέχονται σε ΠΕΠΔ διαφυλάσσονται επίσης εν μέρει από τη δόμηση.»
«ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ - ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΥΓΕΙΑ - ΥΛΙΚΑ ΠΕΡΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Δημιουργία συνθηκών για τη βελτίωση της υγείας και μείωση ανισοτήτων υγείας
........ ενώ περιοχές ΠΕΠΔ και ΖΩΑΠΕΔ θεωρούνται ουδέτερες ως προς την παράμετρο αυτή.
Μείωση θορύβων και κραδασμών
Η μείωση των θορύβων επηρεάζεται αρνητικά από τη δημιουργία νέων ανθρωπογενών παρεμβάσεων (ΠΟΑ2, ΖΩΑΠΕΔ, Τεχνικές Υποδομές). .........»
«ΥΔΑΤΙΝΟΙ ΠΟΡΟΙ – ΥΓΡΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ
Μείωση της ρύπανσης των υδάτων σε επίπεδα αβλαβή για τα φυσικά συστήματα
Στις ΠΟΑ 1 και 2 καθώς και στη ΖΩΑΠΕΔ παράγονται αστικά λύματα τα οποία ωστόσο θεωρείται ότι καταλήγουν σε αβλαβή επίπεδα στο θαλάσσιο αποδέκτη μετά την επεξεργασία στην ΕΕΛ της ΔΕ Χίου. ........ Οι περιοχές ΠΕΠΔ θεωρείται ότι δεν ελέγχονται ως προς την παράμετρο αυτή επαρκώς με αποτέλεσμα η χρήση π.χ λιπασμάτων – φυτοφαρμάκων στις γεωργικές περιοχές να επιδεινώνει το πρόβλημα.»
«ΕΔΑΦΟΣ
Μείωση της ρύπανσης των εδαφών και διαφύλαξη της ποσότητας και ποιότητας
.......... Για την αξιολόγηση της επίπτωσης αυτής θεωρήθηκε ότι στις περιοχές ΠΟΑ και Τεχνικών Υποδομών η προκαλούμενη ρύπανση των εδαφών είναι περιορισμένη ενώ ενδέχεται να παρατηρηθεί κυρίως αλλαγή της ποιότητας και ποσότητας του εδάφους.......... Στη ΖΩΑΠΕΔ οι πιθανότητες ρύπανσης – αλλοίωσης των εδαφών θεωρήθηκαν μεγαλύτερες ενώ στις ΠΕΠ εξαιτίας του προστατευτικού χαρακτήρα των περιοχών αυτών διασφαλίζονται οι περιορισμένες επιπτώσεις στα εδάφη.
Μείωση απορριμμάτων στο ελάχιστο και επαναχρησιμοποίηση μέσω ανακύκλωσης λιπασματοποίησης η ανάκτησης ενέργειας
Στις ΠΟΑ 1 και 2 καθώς και τη ζώνη χονδρεμπορίου θα υπάρξει παραγωγή απορριμμάτων οπότε κατ΄ αρχήν θεωρείται αρνητική η επίπτωση. .........»
«ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ, ΚΛΙΜΑΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Μείωση ανάγκης μετακινήσεων
........ Αντίθετα στις ΠΟΑ 2 θα υπάρξει αύξηση των αναγκών μετακίνησης μεγαλύτερες από τις προϋπάρχουσες. .........
Μείωση αερίων θερμοκηπίου
Για το φαινόμενο του θερμοκηπίου εξαιτίας της παγκόσμιας κλίμακας αναφοράς, η επιπτώσεις θεωρούνται ουδέτερες για όλες τις περιοχές. Εξαιτίας αύξησης των μετακινήσεων που προκαλείται από τις συγκοινωνιακές υποδομές αναμένεται μικρή συμβολή στο φαινόμενο. Η αναμενόμενη αύξηση της συγκέντρωσης σε άλλους ρύπους θεωρείται περιορισμένη. «
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ-ΤΟΠΙΟ
Προστασία και ανάδειξη τοπίου
....................
Από τα προηγούμενα προκύπτει ότι μόνο οι ΠΕΠ δημιουργούν μόνο θετικές ή ουδέτερες επιπτώσεις στις επιλεγμένες περιβαλλοντικές παραμέτρους ..... Από τις υπόλοιπες περιοχές οι ΖΩΑΠΕΔ θεωρείται ότι δημιουργούν ορισμένες αρνητικές επιπτώσεις εξαιτίας της πιθανής εγκατάστασης οχλουσών δραστηριοτήτων σ΄αυτές..
Η σημαντικότερη παρέμβαση σε επίπεδο νέων χρήσεων που προκύπτει από το υφιστάμενο ΓΠΣ αποτελούν οι οικιστικές επεκτάσεις που προτείνονται στις ΠΟΑ 2.
Σημαντικές σωρευτικές επιπτώσεις αναμένονται μόνο στην περιοχή χωροθέτησης του Νέου Λιμένα Χίου όπου σε μικρή απόσταση δυτικά, βρίσκεται ο Αερολιμένας όπου προγραμματίζεται επέκτασή στη βόρεια και νότια πλευρά. .......... Κατά τη λειτουργία των δύο βασικών συγκοινωνιακών υποδομών της νήσου Χίου αναμένεται αυξημένη κινητικότητα επιβατών όπου σε συνδυασμό με την ήδη υφιστάμενη κεντρική οδική αρτηρία μεταξύ του αερολιμένα και του προτεινόμενου λιμένα πιθανόν να δημιουργήσει αυξημένα κυκλοφοριακά προβλήματα. Εξαιτίας της πιθανότητας αυτή θα πρέπει να διερευνηθεί μελλοντικά το πρόβλημα μέσω εκπόνησης κυκλοφοριακής μελέτης για την ευρύτερη περιοχή των δύο συγκοινωνιακών υποδομών.»
Η. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
«Η.1 Μέτρα για την πρόληψη και τον περιορισμό των επιπτώσεων στο περιβάλλον
Γενικά μέτρα
........................
- Να αξιοποιείται κατάλληλα η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων (Ν.4014/2011) και δραστηριοτήτων του Σχεδίου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων και κυρίως στο έδαφος, στο υδάτινο, ατμοσφαιρικό και ακουστικό περιβάλλον.
- Για την παράκτια περιοχή ανατολικά του αερολιμένα όπου αναμένονται συσσωρευτικές επιπτώσεις εξαιτίας της κατασκευής του νέου λιμένα απαιτείται η τήρηση των Εγκεκριμένων Περιβαλλοντικών Όρων των δύο έργων ........»
Θ. ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΕΚΥΨΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΣΜΠΕ 166-167
«.................
Σημαντικό εμπόδιο στην εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στάθηκε η έλλειψη επαρκών στοιχείων σχετικά με το είδος των έργων και δραστηριοτήτων που πρόκειται να εγκατασταθούν στην περιοχή παρέμβασης. Έλλειψη στοιχείων σε πολλούς τομείς παρατηρήθηκε και στην αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης περιβάλλοντος με αποτέλεσμα τη δυσκολία στον ορισμό και υπολογισμό συγκεκριμένων δεικτών για την παρακολούθηση της εφαρμογής της ΔΕ Χίου.
Σε ότι αφορά τη μεθοδολογική προσέγγιση της περιγραφής της υφιστάμενης κατάστασης και της αξιολόγησης διαπιστώνονται τα εξής:
- Αν και περιοχή μελέτης ορίστηκε ολόκληρη η νήσος Χίος η περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του περιβάλλοντος επικεντρώθηκε τελικά στη Δημοτική Ενότητα της Χίου εξαιτίας της πληθώρας των διαθέσιμων στοιχείων είδη από την Α Φάση εκπόνησης του ΓΠΣ. Δεδομένης της εκπόνησης αντίστοιχων ΓΠΣ και σε άλλες ΔΕ της νήσου δεν κρίθηκε σκόπιμη η αναφορά σε στοιχεία εκτός της ΔΕ Χίου.
- 2. .........
- 3. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του ΓΠΣ εξαιτίας του εκτεταμένου “αστικού” πεδίου εφαρμογής της μελέτης αφορούν κυρίως αστικές ή αστικοποιημένες περιοχές και λιγότερο φυσικές περιοχές ή αγροτικές εκτάσεις.
- Η ιδιαιτερότητα της Χίου να αποτελεί έδρα της ΠΕ, έχει δημιουργήσει συσσώρευση δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην εξυπηρέτηση ολόκληρης της νήσου. Οι συσσωρευτικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που δημιουργούνται όπως για παράδειγμα στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου και του νέου λιμένα Χίου χρήζουν περεταίρω διερεύνησης και παρακολούθησης.
................................»
22-06-2015