Σχολιάζοντας την τοπική επικαιρότητα (Νο 191 / 23-07-2025)

Τετ, 23/07/2025 - 10:31

*Άδοξο ήταν το τέλος της πρόσληψης του Γενικού Γραμματέα στο Δήμο Χίου. Η διάρκεια θητείας του άγγιξε μόλις τις 20 ημέρες! Δηλαδή κάτι αντίστοιχο με αυτήν του πρώην Υπουργού Προστασίας του Πολίτη…! Ο Δήμαρχος Χίου, έχοντας αποδείξει ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί αυτοτελώς ζητήματα διοίκησης και λειτουργίας του Δήμου, προέβη σε πρόσληψη ενός ανθρώπου που ουδεμία σχέση είχε με τη Χίο. Μεγαλύτερη προσβολή για τους Χιώτες δεν υπάρχει. Προφανώς δεν έκρινε άξιο κανένα Χιώτη για τη θέση αυτή! Δεν φτάνει που πέρασε 1,5 χρόνος για να προσλάβει, έγιναν και όσα έγιναν! Εάν δε ληφθεί υπόψη ότι, ως φημολογείται, αποδέχθηκε την πρόταση αυτή έπειτα από εισήγηση υψηλότατου κομματικού στελέχους εξ Αθηνών, η προσβολή είναι ακόμη μεγαλύτερη, αφού φαίνεται ότι δεν κρίνει με τοπικά αυτοδιοικητικά ή εμπειρικά κριτήρια αλλά κομματικά !  Ας ελπίσουμε να επιλέξει τώρα κάποιον Χιώτη (αν και το ΄΄τώρα΄΄ για τον Δήμαρχο μπορεί να φθάσει και το …΄΄μήνες μετά, έως …έτη΄΄…!).

 

*Διαβάζω στον τοπικό Τύπο, τις τελευταίες ημέρες, όσα γράφονται για την ανάπτυξη επαγγελματικής δραστηριότητας στην νότια πλευρά του κεντρικού λιμανιού της πόλης μας. Ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια το όλο εγχείρημα με τα βιβλιοπωλεία και τις εκθέσεις βιβλίων (που αυτό ήταν κάτι ήπιο και όμορφο), ενώ πρόσφατα καθιερώθηκε μια ακόμη δραστηριότητα με την έκθεση και πώληση παραδοσιακών προϊόντων, κλπ. Αναρωτιέμαι, όσοι τοπικά μας διοικούν έχουν σκεφτεί, έχουν συζητήσει με την τοπική κοινωνία και έχουν συναποφασίσει πως θέλουν να είναι το λιμάνι της Χίου και η πόλη γενικότερα; Ή όλα είναι ένας αχταρμάς και … όπου την πάρει; Τελικά, ξέρουμε ποιού είδους χρήση επιθυμούμε για το λιμάνι της Χίου και το ιστορικό κέντρο; Η Χίος είναι το μόνο νησί της Ελλάδος που υπάρχει αυτό το …χάος και αλαλούμ: Κρουαζιερόπλοια, επιβατηγά πλοία, σκάφη αναψυχής, όλα στο λιμάνι της πόλης. Έπειτα, στη χερσαία ζώνη λιμένος, πεζοδρόμια περιπατητών (που στο μεγαλύτερο μέρος τους έχουν καταληφθεί από τραπεζοκαθίσματα επαγγελματιών), αυτοκίνητα, μηχανάκια, νταλίκες και μεταφορικές, ποδήλατα, πεζοί, έκθεση βιβλίου, πώληση παραδοσιακών προϊόντων, υπερμεγέθεις τηλεοράσεις που βγαίνουν έξω και προβάλλουν ποδοσφαιρικούς αγώνες, ενώ μετά τις 12 το βράδυ σε πλείστα όσα σημεία η μουσική παίζει στη διαπασών! Το πρόβλημα δεν είναι εάν θα γινόταν μόνο η έκθεση βιβλίου ή μόνο η έκθεση τοπικών προϊόντων ή και τα δύο. Το πρόβλημα είναι ότι, δεν ξέρουμε τι είδους λιμάνι και για ποια χρήση το θέλουμε. Όλοι και όλα δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν διότι τότε δεν θα έχουμε νησιωτικό λιμάνι-προκυμαία, αλλά …χωριάτικη σαλάτα! Και τούτο με ευθύνη των τοπικά διοικούντων. Να σημειώσω για την ιστορία ότι, εδώ και πολλά χρόνια γινόταν στον δημοτικό κήπο η έκθεση αγροτουρισμού, όπου επί ένα δεκαήμερο (ή και περισσότερο) μπορούσαν οι τοπικοί επαγγελματίες να εκθέσουν και πωλήσουν τα υπό αναφορά προϊόντα τους. Αντίστοιχα, στο λιμάνι γινόταν η έκθεση (και πώληση) βιβλίων από τοπικά βιβλιοπωλεία. Κι έτσι υπήρχε μια αρμονία σε όλα τούτα και μια ισομερής κατανομή φόρτου σε διαφορετικά σημεία, όπου καθένας είχε τη δυνατότητα επιλογής. Σήμερα, που ο δημοτικός κήπος έχει κλείσει (εδώ και χρόνια) και δεν μπορεί να γίνει έκθεση, υπάρχει όντως ένα πρόβλημα. Ας ελπίσουμε μετά τον εξωραϊσμό (;) του και την παράδοσή του σε κοινή χρήση, να επανέλθει τον Αύγουστο (ή Ιούλιο) η έκθεση αγροτουρισμού και παραδοσιακών προϊόντων και να σταματήσει το ΄΄μόρφωμα΄΄ του λιμανιού. Η χερσαία ζώνη του λιμένα δεν είναι φάρμακο δια πάσαν νόσον! Οι κάτοικοι και οι θαμώνες της περιοχής αναπολούν τις ημέρες που η προκυμαία έκλεινε και ο κόσμος κατά χιλιάδες περπατούσε κάθε βράδυ (τουλάχιστον από 20 Ιουλίου έως 20 Αυγούστου), παίρνοντας μιαν ανάσα δροσιάς και ποιοτικής ζωής. Σήμερα το λιμάνι έχει μετατραπεί σε ΄΄ζούγκλα΄΄, εμποροπανήγυρη, σε …Μοναστηράκι της Χίου! Σε κανέναν δεν αρέσει μια τέτοια κατάσταση, εκτός από όσους επιδιώκουν στο ίδιον συμφέρον και όφελος! Η δε κατάσταση για τους μονίμους κατοίκους των πολυκατοικιών (και μονοκατοικιών) του λιμανιού είναι αφόρητη, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, από ανεξέλεγκτη ηχορρύπανση και διατάραξη της κοινής ησυχίας τις μεταμεσονύκτιες ώρες. Αυτούς τους έχει σκεφτεί κανείς;

 

*Ένα ζήτημα, που πρέπει να δουν σοβαρά –στο πλαίσιο της κοινωνικής εταιρικής τους ευθύνης– οι επαγγελματίες ταβερνών και οβελιστηρίων, στο λιμάνι και τις οδούς πέριξ και πλησίον αυτού, είναι ο εθελοντικός καθαρισμός των πεζοδρομίων (Λεωφόρος Αιγαίου, Ροδοκανάκη, Βενιζέλου, Μιχ. Λιβανού, Μιχάλων, κ.α.), που επί το πλείστον ρυπαίνονται σοβαρά από το σύρσιμο σακουλών με απορρίμματα εστίασης κατά τις πρώτες πρωινές ώρες, με αποτέλεσμα να εμφανίζει η Χίος σε συγκεκριμένες οδούς ΄΄ρυπαρά και λεριασμένα΄΄ πεζοδρόμια. Ας συνεννοηθούν, επιτέλους, οι επαγγελματίες μεταξύ τους ώστε, μια φορά το μήνα να καθαρίζουν τα πεζοδρόμια γύρω από τα καταστήματά τους. Δεν περιποιεί τιμή -για τους ίδιους πρωτίστως- μια τέτοια κατάσταση, όπως η σημερινή. Νομίζω ότι, καλό θα ήταν να αναλάβει την πρωτοβουλία αυτή ο Αντιδήμαρχος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης (ΤΌΑ) και καταστημάτων, μαζί με το Επιμελητήριο.

 

*Μέσα σε όσα ΄΄φαιδρά΄΄ διαπιστώνονται καθημερινά, σημειώστε και τούτο: Στη συμβολή των οδών Καναλά και Ελευθερίου Βενιζέλου, ο Δήμος προέβη σε κλείσιμο (περίφραξη με πασσάλους και πλέγμα) του μικρού πεζοδρομίου, προκειμένου να διασφαλίσει την προστασία των διερχομένων από τυχόν επαπειλούμενο κίνδυνο από το υφιστάμενο κτίριο και δη από τους εξώστες του (μπαλκόνια). Όμως δεν ξέρω εάν διαπίστωσε κάποιος ότι, το πλάτος του πεζοδρομίου σε νοητή ανοδική ευθεία καλύπτει μόλις το περισσότερο από το ήμισυ της επιφάνειας των υφισταμένων (επάνω) μπαλκονιών. Δηλαδή, τι θέλω να πω απλά: Ότι, εάν πέσει κάτι από επάνω προς τα κάτω, αυτό έχει περισσότερες πιθανότητες να πέσει μέσα στο δρόμο (όπου διέρχονται αυτοκίνητα, μηχανάκια αλλά και πεζοί-μάνες με καρότσια, παιδιά, κλπ), παρά επάνω στο πεζοδρόμιο (που βρίσκεται από την εσωτερική πλευρά των εξωστών-μπαλκονιών). Συμπέρασμα; Το κλείσιμο, όπως έγινε, δεν προστατεύει τους πολίτες. Πρόταση-Λύση; Να κλείσει και το τμήμα του δρόμου που βρίσκεται κάτω από τα μπαλκόνια. Να ενημερωθεί ο ιδιοκτήτης του κτιρίου κι εάν μέσα σε ένα μήνα δεν άρει την όποια τυχόν υπάρχουσα επικινδυνότητα στο κτίριο, να την άρει ο Δήμος χρεώνοντάς τον. Τα πράγματα είναι απλά. Δεν θα κλείνουν όλα τα πεζοδρόμια στη Χίο επ΄ αόριστον. Ούτε ο Δήμος μπορεί να έχει άλλοθι ότι ενήργησε, αφού ουσιαστικά το μισό πεζοδρόμιο είναι στον αέρα και από κάτω είναι ο δρόμος που λειτουργεί κανονικά (οδός Καναλά). Εκεί, ποια μέτρα έλαβε ώστε να αποτρέψει κάποιο πιθανό θλιβερό συμβάν; Έχετε δει πόσα πεζοδρόμια είναι κλειστά επί χρόνια στην πόλη; Πού θα πάει αυτή η κατάσταση; Μετά το κλείσιμο, σε ποιες άλλες ΑΜΕΣΕΣ ενέργειες προβαίνει ο Δήμος, ώστε αφενός να αποκατασταθεί η διέλευση πεζών και αφετέρου να αποτελέσει παράδειγμα για τους λοιπούς ιδιοκτήτες ακινήτων σε παρόμοιες καταστάσεις;   

 

 *Τρία σημεία STOP που ποτέ δεν τηρούνται από ασυνείδητους οδηγούς και είναι θέμα χρόνου να παρασυρθεί πεζός ή να γίνει σοβαρό τρακάρισμα, είναι τα εξής:

            1). Στη συμβολή των οδών Καλαμπόκα και Κουντουριώτου. Ενώ από την Κουντουριώτου προς τον Καμμένο Πύργο υπάρχει STOP, ελάχιστοι το τηρούν και εάν δεν σταματήσει ο ερχόμενος από Καλαμπόκα (μπροστά στο υφιστάμενο περίπτερο-΄΄έκτρωμα΄΄), θα γίνει σμπαράλια από τον ερχόμενο από Κουντουριώτου που ποτέ δεν σταματά (παρά τα δύο μεγάλα STOP).

            2). Στη συμβολή των τεσσάρων οδών Τιμόνη- Ριζαρείου- Αεροπόρου Χαλκιά-Κονδύλη, ακριβώς έξω από την είσοδο της Ταξιαρχίας (Στρατόπεδο Γκιάλα). Σπανίως σταματούν οι ερχόμενοι από την Τιμόνη προς Ριζάρι (παρά τα δύο μεγάλα STOP που υπάρχουν), με αποτέλεσμα να περάνε αστραπιαία προς την Ριζαρείου και να αποφεύγουν τη σύγκρουση την τελευταία στιγμή όσοι πορεύονται κανονικά από την Κονδύλη προς την Αεροπόρου Χαλκιά και το αντίστροφο.

            3). Στη συμβολή της οδού Φιλίππου Πασπάτη με την Απλωταριάς (με πορεία προς την Ψυχάρη). Παρά το γεγονός ότι, τα οχήματα προέρχονται από κανονική οδό, διερχόμενα εντός πεζοδρόμου (Απλωταριάς) και υπάρχει και STOP, ουδείς το τηρεί με αποτέλεσμα να εξέρχονται με ταχύτητα από την Πασπάτη προς την Ψυχάρη (μη σταματώντας στην Απλωταριάς), κινδυνεύοντας να παρασύρουν πεζούς και δη μικρά παιδιά. 

            Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα που πρέπει ΑΜΕΣΑ να εξετάσει η Επιτροπή Κυκλοφορίας και με Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου να γίνουν παρεμβάσεις (μάλλον με την τοποθέτηση φωτεινών σηματοδοτών ΄΄κόκκινου-πράσινου΄΄ ανά χρονική περίοδο ή την καθιέρωση αναβαθμίδων-΄΄σαμαράκια΄΄-). Είναι ζήτημα χρόνου να συμβεί κάποιο σοβαρό τροχαίο ή ανθρώπινος τραυματισμός.

 

*Είδατε που σας είπαμε, να μεταφέρετε τα αιτήματά σας στη στήλη και (αργά ή γρήγορα) θα ικανοποιηθούν; Γράψαμε 3-4 φορές τους τελευταίους μήνες για την ανάγκη αποκατάστασης του δρόμου από τον κόμβο Νεοχωρίου μέχρι τον Αγ. Τρύφωνα και η Περιφέρεια προέβη σε ολική ασφαλτόστρωσή του τις ημέρες αυτές. Μπράβο! Χαιρόμαστε που εισακουόμαστε και ικανοποιούνται τα αιτήματα των πολιτών.

 

 *Πληροφορηθήκαμε ότι, την τρέχουσα περίοδο, η Ιερά Μητρόπολις Χίου προέβη στην κάλυψη των εξόδων μισθοδοσίας για την πρόσληψη δύο (2) νοσηλευτών για τρεις (3) μήνες στο Νοσοκομείο Χίου, λόγω των αυξημένων αναγκών της θερινής περιόδου. Μπράβο στη Μητρόπολη Χίου για την θεάρεστη πράξη της. Όμως, εάν ήμουν κυβερνητικός βουλευτής θα ντρεπόμουν να υπηρετεί στο νοσοκομείο της Χίου πολύ μικρότερος αριθμός νοσηλευτών από αυτόν που θα έπρεπε (ώστε να μην είναι κοντά στο όριο εξάντλησης, σύμφωνα με τις πρόσφατες δηλώσεις των στελεχών του Σωματείου Εργαζομένων στο Νοσοκομείο Χίου, που μίλησαν για την ανάγκη πρόσληψης 20 νοσηλευτών αλλά και ιατρών) και την κρατική ανεπάρκεια να καλύπτουν έτεροι φορείς. Ο δε Δήμαρχος Χίου, που προεδρεύει στην Επιτροπή Υγείας της ΚΕΔΕ, έχει προβεί σε κάποια επίσημη ενέργεια για όλα τούτα;

 

*Διαβάσαμε στον τοπικό Τύπο ανακοίνωση του συνδυασμού Στεφανή, με τις ερωτήσεις-τοποθετήσεις περιφερειακών συμβούλων της μείζονος μειοψηφίας, με αφορμή την τελευταία συνεδρίαση λογοδοσίας στο Περιφερειακό Συμβούλιο και είδαμε να τοποθετούνται όλοι οι Σύμβουλοι από τα άλλα νησιά, πλην Χίου. Τι έγινε με τους Χιώτες συμβούλους της μείζονος μειοψηφίας; Ή τα βρίσκουν όλα σωστά στη Χίο ή σιωπούν για λόγους που εκείνοι γνωρίζουν… Πάντως, αίσθηση προκάλεσε ότι οι εκπρόσωποι όλων των νησιών είχαν να ρωτήσουν ή προτείνουν κάτι σε αυτή η συνεδρίαση, πλην των συμβούλων Στεφανή της Χίου! Και φανταστείτε να μην είχε προηγηθεί και η πρόσφατη πυρκαγιά της Χίου, με ότι αυτό συνεπάγεται (προτάσεις αναδασμού, ενίσχυσης γεωργών- κτηνοτρόφων-επαγγελματιών, κλπ) 

 

*Το γεγονός ότι, το λιμάνι της Χίου, σε συγκεκριμένο σημείο όζει εντόνως (κατά το κοινώς λεγόμενο ΄΄βρωμάει βόθρος΄΄), μήπως μπορεί να το δει η ΔΕΥΑΧ και να απαλλάξει διαπαντός (επιβάλλοντας υψηλά πρόστιμα) όσους ευθύνονται γι΄ αυτό στο μέσον του θέρους;

 

*Σε λίγες ημέρες και πάλι μαζί. Μέχρι τότε υγεία, χαρά και καλή καρδιά !-

 

Άλλες απόψεις: Του Γιώργου Φωτ. Παπαδόπουλου