Χίος, Παρασκευή 17 Αυγούστου

Ιστορικό χαμηλό για την τουρκική λίρα

Παρ, 10/08/2018 - 15:26

Σε νέο ιστορικά χαμηλό επίπεδο υποχώρησε σήμερα η τουρκική λίρα κοντά στις 6,5 λίρες ανά δολάριο καθώς η συνεχιζόμενη διαμάχη με τις ΗΠΑ και οι εντεινόμενες ανησυχίες για την κατάσταση της οικονομίας πλήττουν και πάλι το νόμισμα.

Η λίρα περιόρισε κάποιες από τις απώλειές της, με την ισοτιμία της να διαμορφώνεται στις 5,9646 λίρες ανά δολάριο στις 10:45 ώρα Ελλάδας, σημειώνοντας πτώση 5,5%. Νωρίτερα, υποχώρησε έως 14,6% στο ιστορικό χαμηλό των 6,4915 λιρών ανά δολάριο.

Πέρα από τους κραδασμούς, ακόμη και στην ΕΚΤ, που προκαλεί το συγκεκριμένο γεγονός, σε τοπικό επίπεδο εκείνο που προβληματίζει, είναι η παράμετρος του τουριστικού ρεύματος από την γείτονα, το οποίο αποτελεί τον βασικό πυλώνα της όποιας τουριστικής ανάπτυξης υπάρχει στο νησί τα τελευταία χρόνια, μιας και οι διακοπές των Τούρκων γίνονται ακόμα πιο ακριβές. 

Σύμφωνα με το cnn.gr, η πτώση της τουρκικής λίρας γίνται με φόντο τη διαμάχη των Κυβερνήσεων ΗΠΑ και Τουρκίας αναφορικά με τον Αμερικανό πάστορα Άντριου Μπράνσον, τον οποίο η Άγκυρα έχει θέσει υπό κράτηση κατηγορώντας τον για τρομοκρατία.

Οι επενδυτές επικαλούνται ως τον βασικό λόγο για τη συνεχή υποτίμησή του νομίσματος την απουσία, όπως τη χαρακτηρίζουν, παρέμβασης από τις αρχές για να αντιμετωπιστεί η βουτιά της λίρας. Το νόμισμα έχει υποχωρήσει πάνω από 35% από τις αρχές του έτους αφού έχασε σχεδόν το ένα τέταρτο της αξίας της το 2017.

Η κεντρική τράπεζα αύξησε τα επιτόκια για να στηρίξει τη λίρα σε μία κίνηση έκτακτης ανάγκης τον Μάιο, πριν ο επανεκλεγείς Ερντογάν αναλάβει νέες διευρυμένες εκτελεστικές εξουσίες, γεγονός που οι επενδυτές φοβούνται ότι θα θέσει σε κίνδυνο την ανεξαρτησία της τράπεζας. Ο διορισμός του γαμπρού του Ερντογάν, του Μπεράτ Αλμπαϊράκ, τον περασμένο μήνα στη θέση του υπουργού Οικονομικών δημιούργησε μεγαλύτερες ανησυχίες στις αγορές.

«Η κατάσταση της Τουρκίας δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα – νομίζω ότι θα αναγκαστούν να παρέμβουν», δήλωσε ο Κριστιάν Μάτζιο, επικεφαλής στρατηγικής αναδυόμενων αγορών στην TD Securities, προσθέτοντας ότι η παρέμβαση χρειάζεται να είναι «δραστική».

Αργότερα σήμερα, ο Αλμπαϊράκ αναμένει να ανακοινώσει το τελευταίο σχέδιο της κυβέρνησης για την οικονομία.

 

 

Σχετικά Άρθρα

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟΥ ΧΙΟΥ
Τρί, 14/08/2018 - 19:09
Με εξαίρεση το 2016, από το 2012 μέχρι σήμερα η ακτοπλοϊκή κίνηση παρουσιάζει μικρές αυξομειώσεις

Στα επίπεδα των 185 – 190 χιλιάδων επιβατών τείνει να σταθεροποιηθεί τα τελευταία 5 χρόνια η ακτοπλοϊκή κίνηση στο νησί, όσον αφορά τους αφιχθέντες με τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια στις γραμμές εσωτερικού, με προορισμό το λιμάνι της Χίου.

Αν εξαιρέσει κανείς τους αφιχθέντες του 2016, που ήταν κατά 10.000 λιγότεροι, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε και παρουσίασε στην «Α» η Κεντρική Λιμενάρχης Χίου, Ειρήνη Αργύρη, τα υπόλοιπα χρόνια η κίνηση των αφιχθέντων κυμάνθηκε στον αριθμό που προαναφέρθηκε με εξαίρεση τα έτη 2009 και 2010 που είχαμε τη χειρότερη χρονιά της δεκαετίας (149.918 επιβάτες) και την καλύτερη χρονιά (213.478 επιβάτες), αντίστοιχα.

Όπως εκτιμά η κα Αργύρη, κρίνοντας από τα δεδομένα της ακτοπλοϊκής κίνησης το πρώτο επτάμηνο του 2018 που καταγράφει 102.822 αφιχθέντες, φέτος, εκτός απροόπτου, ο αριθμός των αφιχθέντων θα κλείσει στα ίδια με πέρσι επίπεδα.

Στα επίπεδα του 2015 επιστρέφουν τα δρομολόγια που εκτελούνται στις γραμμές εσωτερικού από και προς το λιμάνι της Χίου

 

Κι έρχεται για τη συνέχεια  της επεξεργασίας των δεδομένων το ερώτημα: τελικά τα δρομολόγια που μειώθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του επιβατικού κοινού, ή η μείωση των επιβατών οδήγησε στη μείωση των δρομολογίων, με τις εταιρείες να βάζουν περισσότερα το καλοκαίρι και να περιορίζουν τους πλόες την υπόλοιπη περίοδο;

Μένοντας μόνο στην αλήθεια των αριθμών και επικεντρώνοντας στο 1ο εξάμηνο των ετών από το 2015 έως το 2018 εκείνο που διαπιστώνουμε είναι ότι τα δρομολόγια των πλοίων φέτος έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2015, είναι μειωμένα -μέχρι και 12,9%- σε σχέση με το 2016 και 2017, όμως δεν παρατηρείται ανάλογη μείωση επιβατών και μάλιστα σε σχέση με το 2016 το ’18 υπάρχει αύξηση κατά 1,2% (στα όρια του στατιστικού λάθους) στους αποβιβασθέντες.

Το «ακτοπλοϊκό τσουνάμι» των προσφύγων – μεταναστών

Η αναφορά στα στοιχεία επικεντρώθηκε κυρίως στους αφιχθέντες και όχι σε εκείνους που επιβιβάστηκαν στα πλοία της γραμμής από το λιμάνι της Χίου, με δεδομένο ότι για το 2015 και το 2017 δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 1ο εξάμηνο του 2016 έφυγαν 87.774 επιβάτες, αλλά το ίδιο διάστημα οι μετανάστες που αναχώρησαν από τη Χίο έφτασαν στον αριθμό των 34.966, ενώ και το 2015 μέσα στους 82.774 επιβάτες που έφυγαν από Χίο ήταν και 12.826 πρόσφυγες – μετανάστες! Αν αφαιρεθούν λοιπόν από το επιβατικό κοινό οι μεταφορές των προσφύγων, τότε, κατ’ εκτίμηση, όπως φαίνεται στα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Ειρήνη Αργύρη, το 2018 έχουμε μείωση επιβιβασθέντων κατά 2,2% σε σχέση με το ’17, κατά 6,3% σε σχέση με το 2015, και αύξηση 24% συγκριτικά με το 2016!