
Η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης παραμένει στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, αφού είναι κομβικής σημασίας παράγοντας για τη διατήρηση της παγκόσμιας κυριαρχίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Πρόσφατα στη διάρκεια της παράδοσης – παραλαβής του υπουργείου Ναυτιλίας, ο απελθών Χρήστος Στυλιανίδης αναφέρθηκε στην καθυστέρηση της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης λόγω συγκρουόμενων απόψεων.
Συγκεκριμένα ανέφερε: «Θα κάνω και μια αυτοκριτική. Ηθελα να επιταχυνθεί το θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης. Δεν πήγε όπως θα ήθελα. Είναι μείζον θέμα για το υπουργείο και την ελληνική ναυτιλία. Υπάρχει ένα θέμα με τις ενδιαφερόμενες πλευρές γιατί υπάρχουν εντελώς αντίθετες απόψεις. Πιστεύω όμως ότι είναι η ώρα για ριζοσπαστικές λύσεις».
Από την πλευρά του, ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας τόνισε: «Για το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης θα καθίσουμε όλοι στο ίδιο τραπέζι. Θα δούμε τι απαιτείται. Και θα αναβαθμίσουμε αυτό με το οποίο, μέχρι τώρα, δεν είμαστε ευχαριστημένοι. Η ναυτική εκπαίδευση είναι υψηλής αξίας και θα παραμείνει σε πρώτο πλάνο».
Θέση για το θέμα πήρε, μιλώντας στο «business stories», ένα από τα πιο έμπειρα στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ο κ. Μιχάλης Λάμπρος, γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Inc.
«Η άποψή μου είναι ότι πρέπει όλοι μας, συμπεριλαμβανομένων και των υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Παιδείας, να βοηθήσουμε στην επανίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών, διότι πολύ φοβόμαστε ότι σιγά-σιγά δεν θα ακούγεται η ελληνική γλώσσα στα ελληνόκτητα πλοία, κάτι που πρώτος ανέφερε ο καπεταν Παναγιώτης Τσάκος», αναφέρει και υπογραμμίζει: «Σήμερα υπάρχουν Ελληνες πλοιοκτήτες οι οποίοι ενδιαφέρονται για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, όπως ο αγαπητότατος καπεταν Παναγιώτης Τσάκος, ο οποίος πρόσφατα ίδρυσε στη Χίο ιδιωτική Ναυτική Ακαδημία».
Κάνοντας, δε, μια ιστορική αναδρομή επισημαίνει: «Οι παλιότεροι ζήσαμε έντονα τη λειτουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών νέων και νεανίδων στις δεκαετίες 1960, 1970 και 1980, που ήταν όλες πιστοποιημένες από το υπουργείο Ναυτιλίας.
Λειτουργούσαν ιδιωτικές σχολές ναυτικής εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων πέραν των δημόσιων σχολών και αφορούσαν σπουδαστές όλων των κλάδων της ναυτιλίας. Υπήρχαν σχολές ναυτών, ηλεκτρολόγων, φροντιστών, θαλαμηπόλων, μαγείρων κ.λπ. που χρηματοδοτούσαν Ελληνες πλοιοκτήτες. Εζησα έντονα τις σχολές που ίδρυσε και συντηρούσε ο αείμνηστος Αντώνης Χανδρής στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, τη Χίο, αλλά και στον Πειραιά. Προσωπικά είχα την τιμή να διδάξω στη Σχολή Θαλαμηπόλων που κατ’ αρχάς λειτουργούσε στην Ιωννίδειο Σχολή του Πειραιά τα απογεύματα και αργότερα σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις της Ενωσης Θαλαμηπόλων στο Παλαιό Φάληρο.
Οι απόφοιτοι όλων αυτών των ιδιωτικών σχολών μαζί με τους απόφοιτους των δημόσιων σχολών αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά των πληρωμάτων των ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων και ιδιαίτερα των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας αλλά και των μεγάλων υπερωκεάνειων της εταιρείας Χανδρή. Με αυτόν τον τρόπο, κατά τις δεκαετίες που προανέφερα, φτάσαμε να έχουμε εν ενεργεία Ελληνες ναυτικούς της τάξεως των 70.000-75.000 χωρίς να υπάρχουν άνεργοι ναυτικοί».
Οπως σχολιάζει στη συνέχεια, «οι κυβερνήσεις μετά το 1980… κατάφεραν σταδιακά να καταργήσουν όλες τις ιδιωτικές ναυτικές σχολές και συγχρόνως να αποδυναμώσουν τις δημόσιες. Με αυτόν τον τρόπο φτάσαμε στο απογοητευτικό νούμερο των 18.000-20.000 εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών, εκ των οποίων τουλάχιστον 5.000 να είναι μόνιμα άνεργοι, ιδιαίτερα εκείνοι που ανήκουν σε ξενοδοχειακές ειδικότητες».
Ο κ. Λάμπρος υπογραμμίζει ότι «με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να παραμείνουμε μόνο στις προσπάθειες αναβάθμισης της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης. Επικροτούμε την προσπάθεια στήριξης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής των δημόσιων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης με την αύξηση των εισερχόμενων σπουδαστών το έτος 2024- 2025 σε 1.507 σε σύγκριση με το 2023, όμως δεν αρκεί αυτός ο αριθμός για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες σε ελληνικά πληρώματα των ελληνικών και των ελληνόκτητων πλοίων, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια με νέες παραγγελίες. Είναι αξιέπαινες σε αυτόν τον τομέα οι προσπάθειες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Ιδρύματος Ευγενίδου, που κάθε χρόνο εκδίδει βιβλία ναυτιλιακού περιεχομένου για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των δημοσίων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης που λειτουργούν στον ελλαδικό χώρο, όμως δεν επαρκούν οι 1.507 για να καλύψουν τις ανάγκες των πλοιοκτητών και αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να προσλαμβάνουν ναυτικούς ξένων σχολών, όπως είναι της Βάρνας και της Κύπρου, ή να ιδρύουν και να χρηματοδοτούν ιδιωτικές ναυτικές σχολές σε Ινδία, Ινδονησία, Φιλιππίνες κ.α., απ’ όπου επιλέγουν τους ναυτικούς που επανδρώνουν τα πλοία τους. Αν πράγματι υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον να φτάσουμε ξανά στον αριθμό των Ελλήνων ναυτικών του παρελθόντος, οι υπεύθυνοι φορείς να λάβουν πρωτοβουλίες και να παραγνωρίσουν τις αρνητικές παρεμβάσεις τρίτων ανευθυνο-υπεύθυνων φορέων».
Ο ίδιος προτείνει: «Αν πράγματι επιθυμούμε να ενισχυθεί η προσέλευση νέων και νεανίδων στο ναυτικό επάγγελμα, γιατί δεν δημιουργεί το υπουργείο σε συνεργασία με τις εφοπλιστικές ενώσεις και το Ιδρυμα Ευγενίδου μια ολιγομελή επιτροπή ναυτικής εκπαίδευσης η οποία θα επισκέπτεται σε πανελλαδικό επίπεδο τα Γυμνάσια και Λύκεια και θα προσελκύει σπουδαστές; Γιατί δεν προβάλλονται τα προτερήματα της εργασίας των ναυτικών στα τηλεοπτικά κανάλια ή στον ευρύτερο ημερήσιο και περιοδικό Τύπο, κάτι που σίγουρα θα προσελκύσει νέους και νέες σε ικανοποιητικό βαθμό; Η ναυτική παράδοση της χώρας μας, τα πλεονεκτήματα του ναυτικού επαγγέλματος, η συνεχώς βεβαιωμένη ποιότητα της εργασίας στα πλοία, καθώς επίσης και η αυξανόμενη ισχυροποίηση της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι στοιχεία που πρέπει να προβάλλονται συνεχώς για να προσελκύσουν τους νέους και τις νεανίδες στον θαλάσσιο στίβο.
Είναι, άλλωστε, γνωστό σε όλους ότι το ναυτικό επάγγελμα προσφέρει σίγουρη απασχόληση με υψηλές αποδοχές και θετικές προοπτικές καθημερινής βελτίωσης. Πρέπει όσο το δυνατόν συντομότερα να προχωρήσουν τα υπουργεία και οι αρμόδιοι φορείς στην ίδρυση και στη στήριξη ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης στα πρότυπα του παρελθόντος».
newmoney.gr.