Απ' το Θολοποτάμι στην... Φραγκφούρτη

Στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Φραγκφούρτη συμμετείχε το νέο ποιητικό βιβλίο του Κώστα Μαρδά «Γυμνή Θεολογία»
Πέμ, 03/11/2016 - 19:23

Στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Φραγκφούρτη συμμετείχε το νέο ποιητικό βιβλίο του Κώστα Μαρδά «Γυμνή Θεολογία» εκ μέρους των εκδόσεων Βακχικόν ως αντιπροσωπευτικό της σημερινής ελληνικής ποίησης. Ήδη έχει αποσπάσει θετικές κριτικές, με πρώτη του κορυφαίου κριτικού λογοτεχνίας Βαγγέλη Χατζηβασιλείου, ο οποίος σε ανάλυσή στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων επισημαίνει πως πρόκειται για γραφή που αντιτίθεται στην κρυπτικότητα και την εσωστρέφεια, βαδίζοντας στον ατομικό αλλά και συλλογικό δρόμο.

 Όπως σημειώνει ο εκδοτικός οίκος σε δελτίο τύπου, ο Κώστας Μαρδάς, συμπληρώνοντας 35 χρόνια στην αθηναϊκή δημοσιογραφία - έντυπη και ηλεκτρονική – και μετά από οκτώ ιστορικά, πολιτικά και δημοσιογραφικά βιβλία, έρχεται να αναμετρηθεί με τον χρόνο, καταθέτοντας τη δεύτερη ποιητική συλλογή, έχοντας πάντα επίγνωση της ματαιότητας…

Το βιβλίο παρουσιάσθηκε στο πλαίσιο της Έκθεσης Βιβλίο στο Ζάππειο, το βράδυ της 15 Σεπτεμβρίου με σχολιαστές τον ποιητή Γιώργο Χρονά και το λάτρη της ποίησης Φώτη Κουβέλη. Ποιήματα διάβασε η ηθοποιός Μαρία Σπαντιδάκη.

Παρακάτω δημοσιεύουμε το ποίημα που αναφέρεται στην απελευθέρωση της Χίου με τίτλο «Θωρηκτό» και παραπέμπει στο Αβέρωφ, με το οποίο συναντάται κάθε πρωί ο συμπατριώτης κατά το βάδην από το σπίτι του στην οδό Αιόλου έως το όρμο του Φλοίσβου όπου ναυλοχεί το θρυλικό πλοίο του απελευθερωτικού αγώνα 1912- 1913.

Ακολουθούν άλλα επτά, με ιδιαίτερο αυτό με τίτλο «Προσκυνήματα». Αφορά τις λειτουργίες στη Νέα Μονή και στο… ιερό Κέντρο της Θοδώρας…

 

ΑΛΗΘΕΙΑ-ΘΕΟΛΟΓΙΑ

 

ΘΩΡΗΚΤΟ

Το θωρηκτό που φορτωμένο ελευθερία

περιπολεί στους θαλασσίους ουρανούς

θ ΄αδειάσει μνήμες με σημαίες και βιβλία

και στο πηδάλιο τους Έλληνες Θεούς.

 

Όμηρος ,Παλαιολόγος, Κοραής και Aγγουλές

των αχράντων μυστηρίων που μετάλαβες

Μάχες, δόξες, επιστήμη, τέχνη και πορτοκαλιές

τα νησιά μας με σημάδια και ουλές.

 

Το θωρηκτό που φορτωμένο ελευθερία

φωταγωγεί μαγευτικούς οπλαρχηγούς

Θα φέρει όπλα, ελιγμούς και ιστορία

και στο πρωραίο του περήφανους καημούς

 

Αρχαία δέντρα απροσκύνητα της Χίου

πέτρες αιώνες μες στην ανυποταξία

ευλαβικά υμνούν το νόημα του πλοίου

μητέρα χώρα και παιδί Μικρά Ασία.

 

 

 ΜΑΝΕΣ

Πλην της Υπεραγίας και Αειπαρθένου και Θεομήτορος Μαρίας

ουδεμία μάνα επιθυμεί να σε γεννήσει εκ νέου

 πρόσφυγα Χριστέ και Κύριέ μας.

 

 Τελικά, δεν είναι οι μάνες για σταυρούς και ακάνθινα στεφάνια.

Δεν είναι οι μάνες για Θεούς.

 

 ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΑ

Αχ η Φατμέ κι η Χουριέμ κι η Χαριντιέ!

Αχ ο Φαρούχ κιο Ανουάρ και ο Μαχμούτ!

Και τ΄άλλα σκοτωμένα νήπια

μέσα στον αυγουστιάτικο ήλιο του Δαυίδ

που δεν χωρέσατε όλα μες΄τους θαλάμους ψύξης

των νοσοκομείων της Γάζας.

Αλλά- ευτυχώς- που βρέθηκαν ψυγεία παγωτών

για 651 κορμάκια πατρίδα ελεύθερη.

 

Ε, εσύ Πρωθυπουργέ Θεόσταλτου λαού!

Και σεις γενναίοι πιλότοι του !

Πόσες βόμβες θα ρίχνατε

όταν μια μέρα στερηθούν τα παγωτά

τα όμορφα παλιόπαιδά σας;

 

 ΑΝΑΞΙΟΤΗΤΑ

Μια λιγοστή ανάμνηση είμαι.

Ούτε ένα υπέρθυρο.

Βαριά μου πέφτουν κατάσαρκα

η εξάρτυση των καταδρομών.

Τα ωμοφόρια

δεν νοιώθω ικανός να τα φορέσω.

Τα μάτια δεν τολμώ ανοιχτά στους προβολείς.

Ολίγιστος στους Χριστιανούς.

Μηδαμινός στους ροκ.

 

ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ

 … Διότι η τελειοποίηση των πυροβόλων όπλων

Η προϊούσα σήψη των κοινωνιών

Η ενδελεχής μελέτη των φαινομένων

Η αέναος κίνηση των άστρων

Η ατέρμονη περιστροφή των εραστών

Η επαμφοτερίζουσα συμπεριφορά των λαών

Η αλκή των ανδρικών σωμάτων.

Η γηγενής ύπαρξη των φυλλοφόρων

Η όσμωση των πολιτισμών

Η αμφισημία των εννοιών

Οι αιφνίδιες- υπό το κράτος ιλίγγων- διαλείψεις των γυναικών…

 

… Κι απ΄τα πολλά διδάγματα

και τις κοινωνιολογίες

αγάμητα τα σώματα

φριχτές δικαιολογίες!

 

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ

Αν δεν κοιτάς προκλητικά

τα τεταμένα στήθη

και δεν λυγάς το χάλυβα

και το εκδικητικό.

Αν δεν βαθειά περιφρονείς

πλούτο και εξουσία.

και δεν μιλάς ισότιμα

με πέτρες και παιδιά.

Αν δεν τολμάς να επισκεφθείς

θαυματουργά μπαράκια

και δεν υποβαθμίζεσαι

σε τάξη και σε χώμα.

Αν δεν νικάς νηοπομπές

 κι αεροπλανοφόρα.

και δεν βαθειά σου σέβεσαι

γονείς και παρελάσεις.

Αν δεν γελάς σε θάνατο

κι αν δεν θρηνείς λουλούδια…

…Ποτέ να μην σηκώνεσαι

στα Καζαντζιδικά ζεϊμπέκικα τραγούδια.

 

 

ΟΙΚΑΔΕ

 

Στ’ αλήθεια!

Πόσο νοσταλγώ τους σπιτικούς θανάτους.

Με ηχηρά ερμάρια, υπέργηρα τραπέζια

και το βαρύ καθρέφτη.

Με φοντανιέρες ευγενείς και μπακιρένια σκεύη.

 

Τώρα στα μηχανήματα και σε λευκούς θαλάμους

μάταια να αναζητάς σεμέν και δαντελένια.

 

Πόσο πολύ που νοσταλγώ παλιούς σεμνούς θανάτους!

Ανάμεσα σ’ αγιωτικά και κεντητές γοργόνες!

 

 ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ

Ημίφως και βυζαντινό το κάλος

 του δειλινού στην Νέα Μονή της Χίου

μιας πάνσεπτης και ιερής

ευλογημένης

 ώρας.

 

 Κι ύστερα το προσκύνημα

της νύχτας δίχως δίλλημα

 με τα βαριά τσιγάρα

στα κάλλη και στα ντεκολτέ

του κέντρου της

Θοδώρας.

 

Πρώτο φιλί στις ταπεινές

οσίες και αγίες

ξημέρωμα με τα ποτά

 μιας ευτυχίας

προσώρας .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σχετικά Άρθρα