Χίος, Τρίτη 7 Ιουλίου

Ποιός θα ψηφίζει και ποιός θα υπογράφει τις δαπάνες των ΟΤΑ για το 2019;

Πέμ, 15/03/2018 - 17:56
Βασίλης Μυριαγκός

Θεμέλιο σε κάθε κοινωνία και οργανωμένο Κράτος είναι η σωστή λειτουργία των θεσμών.

Οι θεσμοί εξασφαλίζουν την διαφάνεια, την οικονομία, την ευημερία, την πρόοδο, την κοινωνική ειρήνη και την ομαλή εξέλιξη και πρόοδο των κοινωνιών.

Τον σεβασμό και την εφαρμογή των θεσμών, ανεξαρτήτως προσώπων, έχουν πετύχει όλα τα προοδευμένα Κράτη και γι αυτό ευημερούν.

Πρόσφατα ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής τo τελικό κείμενο του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ του υπουργείου Εσωτερικών  «Συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (EE, EΥPATOM) 1141/2014 περί ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και ιδρυμάτων, μέτρα επιτάχυνσης του κυβερνητικού έργου αρμοδιότητας και άλλες διατάξεις».

Στο άρθρο 36 προβλέπει διάταξη που λέει ότι:

Δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην υπηρεσία του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών του κράτους από την ψήφιση του νόμου και των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων από 1.1.2019, ενώ η θεώρησή τους από εξωτερικό ελεγκτή δεν θα αποτελεί προϋπόθεση για την πληρωμή τους.

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη;

Τα αιρετά όργανα των ΟΤΑ (Δημοτικό Συμβούλιο, Οικονομική Επιτροπή, Διοικητικά Συμβούλια ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ) που ψηφίζουν, συν τους υπηρεσιακούς παράγοντες που υπογράφουν, θα είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την νομιμότητα των δαπανών που θα εκτελούνται.

Απλό, εύκολο και αντιγραφειοκρατικό φαίνεται αλλά δυστυχώς δεν είναι.

Γιατί;

Ένα παράδειγμα.

Πρόσφατα το ΝΠΔΔ του Δήμου Χίου διενήργησε τρείς διαγωνισμούς συνολικού ύψους 180.000 €,σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Βρέθηκε μειοδότης, υπογράφτηκαν οι συμβάσεις, εκτελούνται οι συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου.

Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση κατ´ εφαρμογή των Νόμων αποφάνθηκε ότι όλα είναι νόμιμα και τα ενέκρινε.

Η υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατ´ εφαρμογή των Νόμων αποφάνθηκε ότι δεν είναι νόμιμα και επέστρεψε αθεώρητα τα Χρηματικά Εντάλματα Πληρωμών (ΧΕΠ).

Με την σημερινή ισχύουσα νομοθεσία, υπάρχει η ομπρέλα του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και δεν υπάρχουν οικονομικές συνέπειες για τους αιρετούς και τους υπηρεσιακούς παράγοντες διότι δεν έχουν εκταμιευτεί τα χρήματα.

Με την νέα νομοθεσία τα χρήματα θα είχαν εκταμιευτεί,180.000 €,και στον έλεγχο που θα γινόταν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και θα τα κρίνει ως μη νόμιμη δαπάνη, θα καταλογιζόταν στους αιρετούς και στους υπηρεσιακούς παράγοντες που έχουν υπογράψει το ΧΕΠ.

Με την νομοθεσία που θα ισχύσει από 1/1/2019 άρθρο 36... το Ελεγκτικό Συνέδριο δύναται να διενεργεί στοχευμένους ελέγχους είτε σε συγκεκριμένους φορείς, είτε σε συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας πραγματοποίησης των δαπανών.

Μπορεί κάποιοι να ισχυριστούν ότι και παλαιότερα δεν υπήρχε ο προληπτικός έλεγχος των δαπανών από το Ελεγκτικό Συνέδριο και όλα γινόταν μια χαρά.

Ναι έτσι ήταν, όμως τότε “λεφτά υπήρχαν” με το τσουβάλι, υπήρχε μια άλλη αντίληψη περί Τ.Α και επίσης δεν υπήρχε ο ασφυκτικός έλεγχος της Τρόικας ή των Θεσμών.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει μια σειρά δαπανών που συνήθως κινούνται στα όρια της νομιμότητας και της ερμηνείας από τον εκάστοτε ελεγκτή τους.

Εκτιμώ ότι εκτός από τους εκάστοτε αυτοδιοικητικούς “κομάντος” που όλα τα βλέπουν απλά και δεν τους νοιάζει τίποτα, πολύ δύσκολα θα βρεθούν σοβαροί και υπεύθυνοι αυτοδιοικητικοί άνθρωποι και υπηρεσιακοί παράγοντες που θα διακινδυνεύουν καθημερινά να λειτουργούν μέσα σε ένα πλαίσιο αβεβαιότητας με κίνδυνο τον καταλογισμό, εις βάρος τους, τεραστίων ποσών για τα οικονομικά δεδομένα της εποχής μας.

 

Βασίλης Μυριαγκός

Αντιπρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου

Άλλες απόψεις: Του Βασίλη Μυριαγκού