Λιγότερα ατυχήματα – Παρουσίαση πρότασης που βρίσκεται στα συρτάρια του Δήμου από το Σεπτέμβρη του ‘14

ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΝΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΕΙ Η ΝΕΑ ΔΗΜ. ΑΡΧΗ
Δείτε τις Φωτογραφίες
Δευ, 11/05/2015 - 09:09

Ενώ ακόμα δεν έχουν σβήσει τα κεριά από το σημείο που ένας νεαρός συμπολίτης μας άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο, η εφημερίδα ΑΛΗΘΕΙΑ παρουσιάζει σήμερα την παρακάτω μελέτη του Πολιτικού Μηχανικού, Συγκοινωνιολόγου, Νίκου Τράκου που παρουσιάστηκε στο δήμο Χίου και βρίσκεται στα συρτάρια του από τον Σεπτέμβρη του 2014. Αλήθεια, πώς σκέπτεται να την αξιοποιήσει η νέα δημοτική αρχή Βουρνού;

"Περιμένουμε την απάντησή  της στην πράξη. Υπ’ όψιν το έργο μπορεί ακόμα να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, να μην μας κοστίσει δηλαδή… ΤΙΠΟΤΑ.", σημειώνει το πρωτοσέλιδο της "Α" και συνεχίζει:

Η μελέτη έχει τίτλο: Πρόταση για τη μείωση των ατυχημάτων και της κυκλοφορίας των Ι.Χ. στην πόλη της Χίου.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 έχει αρχίσει να προωθεί τη  χρήση του ποδηλάτου στα μεγάλα αστικά κέντρα. Ο βασικός λόγος είναι ο περιορισμός της χρήσης του Ι.Χ. και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Στην Ελλάδα η χρήση του ποδηλάτου έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη για την κατασκευή υποδομών για το ποδήλατο. Σήμερα στις περισσότερες ελληνικές πόλεις υπάρχουν υποδομές ποδηλάτου, σχεδιασμένες με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων επιτυγχάνεται η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη μέσω της απελευθέρωσής της από το αυτοκίνητο και της αισθητικής της ανασυγκρότησης.

Βασική προϋπόθεση για να κυκλοφορήσει το ποδήλατο στους δρόμους είναι η ασφάλεια, η οποία επιτυγχάνεται με θωράκιση του ποδηλάτου από το αυτοκίνητο, εκεί όπου οι ταχύτητες είναι υψηλές.

Ένα άλλο μέτρο που εφαρμόζεται με επιτυχία για τη μείωση των ατυχημάτων και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση είναι η εφαρμογή κυκλικών κόμβων καθώς προσφέρουν:

• Μείωση της ταχύτητας κατά την είσοδο στον κόμβο.

• Περιορισμό των καθυστερήσεων και των ουρών αναμονής των φαναριών.

• Μείωση της πιθανότητας ατυχημάτων λόγω μετωπικών ή άλλων συγκρούσεων.

• Δυνατότητα για ασφαλή αναστροφή, στοιχείο που κατά κανόνα δεν ισχύει στις άλλες μορφές ισόπεδων κόμβων.

• Μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της ηχορρύπανσης και της κατανάλωσης καυσίμου.

• Καλύτερη δυνατότητα για εξυπηρέτηση χώρων στάθμευσης, πλατύτερα πεζοδρόμια, μεγαλύτερη έκταση φύτευσης πρασίνου, πλατύτερες εξωτερικές λωρίδες, ώστε να περιλαμβάνονται και ποδηλατόδρομοι στις προσβάσεις.

• Δυνατότητα διαμόρφωσης ελκυστικών εισόδων ή κεντρικών πλατειών σε περιοχές οικισμών.

Ένας οδηγός που προσεγγίζει έναν κυκλικό κόμβο είναι υποχρεωμένος να μειώσει την ταχύτητα του οχήματος η οποία, κατ΄ επέκταση, μειώνει και τη σφοδρότητα της σύγκρουσης σε περίπτωση ατυχήματος. Οι κυκλικοί κόμβοι διευθετούν και διοχετεύουν μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων από την απλή διάταξη παραχώρησης προτεραιότητας ή τους σηματοδοτούμενους κόμβους, μειώνοντας έτσι τον χρόνο αναμονής.

Η πρόταση της μελετητικής ομάδας για την ανάπλαση της παραλιακής Χίου Καρδαμύλων από το Τάγμα Δεσπότη έως την Δασκαλόπετρα, ακολουθεί τις βασικές αρχές της συγκοινωνιακής τεχνικής για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, τη μείωση των ατυχημάτων και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα και προτείνει:

• εφαρμογή 6 κόμβων: 4 υπερβατών κυκλικών κόμβων μικρού μεγέθους εσωτερικής ακτίνας 4,5 μ., 1 μη υπερβατού κυκλικού κόμβου ακτίνας 6 μ. στη συμβολή των εθνικού επιπέδου δρόμων (της παράκαμψης Χίου και της παραλιακής) και 1 κόμβου μορφής σάλπιγγας της περιοχής της παλαιάς ΔΕΗ Βροντάδου προ των τριών Μύλων που θα εκμεταλλεύεται το υφιστάμενο τοπικό οδικό δίκτυο.

• δημιουργία ενδιάμεσης διαχωριστικής νησίδας πλάτους 1,5 μ. κατασκευασμένης σύμφωνα με τις προδιαγραφές με προστατευτικά στηθαία και ηλεκτροφωτισμό.

• μείωση της διατομής της υφιστάμενης οδού σύμφωνα με τα συγκοινωνιακά αστικά πρότυπα, με εξασφάλιση της στάθμευσης σε επιλεγμένα σημεία επί εσοχών του πεζοδρομίου για προστασία οχημάτων και πεζών

• αξιοποίηση και βελτίωση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και δημιουργία πεζοδρομίων σε περιοχές που είναι ανύπαρκτα

• εφαρμογή ποδηλατόδρομου επί του υφιστάμενου διατιθέμενου πλάτους

• δημιουργία παραλιακού πεζοδρόμου αναψυχής ελάχιστου πλάτους 2 μ.

Παράλληλα, στη λωρίδα κυκλοφορίας ποδηλάτων με πρόβλεψη για άτομα με ειδικές ανάγκες (Α.με.Α.) Τοποθετούνται ράμπες αναπήρων στις διαβάσεις πεζών και πλάκες για τυφλούς μήκους 0.30 ‐ 0.4 μ., ώστε να δημιουργηθεί λωρίδα καθοδήγησής τους.

• προστασία αξιοποίηση και ανάδειξη της παραλίας με την εφαρμογή διακριτικής γέφυρας για να μην καταλαμβάνεται χώρος της παραλίας όπου δεν επαρκεί το υφιστάμενο πλάτος της οδού.

Τονίζεται ότι η υφιστάμενη οδός Χίου – Καρδαμύλων δεν διαπλατύνεται αντίθετα γίνεται περιορισμός του πλάτους της οδού σε όφελος:

α. της ασφάλειας (η στενή διατομή σε συνδυασμό με την εφαρμογή νησίδας και στηθαίων ασφαλείας και τους κυκλικούς κόμβους περιορίζει την ταχύτητα και τους κινδύνους θανατηφόρων ατυχημάτων) και της στάθμευσης που λείπει από την περιοχή,

β. της κυκλοφορίας πεζών και ποδηλάτων με τη βελτίωση και χρήση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και τη δημιουργία νέων χωρίς ρυμοτόμηση ιδιοκτησιών και με τη δημιουργία πεζόδρομου ‐ ποδηλατόδρομου επί γεφυροποιούμενης οικολογικής – βιοκλιματικής φιλοπεριβαλλοντικής ελαφριάς κατασκευής.

Η μελέτη αυτή, στα πλαίσια του κοινωνικού διαλόγου και της δημόσιας διαβούλευσης που απαιτεί και εφαρμόζει η νέα δημοτική αρχή, παρουσιάστηκε από τον εκπρόσωπο των μελετητών κ. Τράκο και τον Αντιδήμαρχο κ. Γδύση στο τοπικό συμβούλιο του Βροντάδου τον Σεπτέμβριο του 2014, όπου και έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από την συντριπτική πλειοψηφία των παρευρισκόμενων, καθώς η μελέτη αυτή στην ουσία συμβάλλει στην ασφάλεια, κάνει προσβάσιμη την παραλία, αναδεικνύει και προστατεύει το περιβάλλον, συμβάλλει στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, περιορίζει τη χρήση του Ι.Χ. σε όφελος του πεζού και του ποδηλάτου, αναπλάθει και δίνει άλλη μορφή στο απαξιωμένο σήμερα παραλιακό μέτωπο του Βροντάδου, το οποίο παραδίδει προς χρήση στον κάτοικο της Χίου και στον τουρίστα επισκέπτη, όπως οφείλει να κάνει ένας σύγχρονος βιοκλιματικός σχεδιασμός που σέβεται τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον.

Τέτοιες ιδέες μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλα προβληματικά οδικά τμήματα του οδικού δικτύου της Χίου που θα μειώσουν τα ατυχήματα και θα δώσουν μια σύγχρονη τουριστική και οικολογική εικόνα στη Χίο. Ο ποδηλατόδρομος μπορεί να επεκταθεί έως τον Καρφά, αλλάζοντας την τουριστική κυκλοφοριακή και κοινωνική όψη της πόλης της Χίου.

 

ΑΘΗΝΑ, ΜΑΪΟΣ 2015, ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΚΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ –

ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ

 

Σχετικά Άρθρα