Η Χίος μέσα στους αιώνες Ιστορία - Τέχνη - Πολιτισμός

Το βιβλίο της Μαίρης Παπακωνσταντίνου μέσα από τα μάτια της Φανή Αναιρούση
Δευ, 14/12/2020 - 21:42

Η Μαίρη Παπακωνσταντίνου έφυγε, η παρουσία της όμως όχι.

Θα τη νοιώθουμε πάντα κοντά μας, στις σκέψεις μας, στα συναισθήματα μας, σε ότι έχει σχέση με το παρόν και το παρελθόν της πατρίδας. Ήταν υπέροχη.

• Το Βιβλίο αυτό ( ΕΝΤΥΠΟ 2016) είναι μια σημαντική κληρονομιά που μας άφησε. Το δούλεψε επί 25 χρόνια και όπως στην εισαγωγή αναφέρει «ένιωθε ηθικό χρέος για την παρουσίαση του αρχαίου πολιτισμού της Χίου». Δούλεψε κυρίως με επισκέψεις στα μεγαλύτερα Μουσεία του Κόσμου, όπου υπάρχουν σημαντικά εκθέματα, όπως και σε Βιβλιοθήκες.

• Η ύλη του Βιβλίου είναι μεθοδολογικά ανεπτυγμένα σε Κεφάλαια. Στην Εισαγωγή επισημαίνει τη σημαντική θέσης της Χίου στα σταυροδρόμια πανάρχαιων θαλάσσιων δρόμων, και την προσφορά της στη διαμόρφωση του Ελληνικού Πολιτισμού,
ΚΕΦ. Ι ΜΕΤΑΞΥ ΜΥΘΟΥ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.

• Οινοπίων - Χιόνη - Όμηρος. Με συστηματική έρευνα για τις ονομασίες, και απόψεις, με αναφορά στους περιηγητές και γεωγράφους, Στέφ. Βυζάντιο κ.ά. Αναφορά επίσης σε αγάλματα του Ομήρου σε γνωστά Μουσεία ( Μόναχο, Serves).
ΚΕΦ ΙΙ ΑΙΓΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ.

• Για τον Αιγιακό Πολιτισμό ( πατρίδα μεγάλων δημιουργών) Την Κυκλαδική Τέχνη, τον Μινωικό Πολιτισμό κ.λπ.

• Για τους Ναυτικούς Δρόμους του Αιγαίου. Την μεγάλη προσφορά της Χίου (μέχρι σήμερα) στην ναυτιλία και το εμπόριο. Με τη συχνή επικοινωνία τότε με τις πόλεις της Μικράς Ασίας, Εύξεινου Πόντου, Προποντίδας. Και αναφέρει λόγια του Fistel de Coulanges… «Η ερημία διατηρεί τα ερείπια. Η Χίος πάντα κατοικημένη και πλούσια». Ο Ηρόδοτος και ο Θουκυδίδης αναφέρονται με θαυμασμό για τη ναυτική ισχύ της Χίου. Ο Θουκυδίδης αναφέρει τους Χιώτες ως τους πλουσιότερους των Ελλήνων.

• Αναφέρεται επίσης στα διάσημα προϊόντα, μαστίχα, αριούσιο οίνο, στους τρόπους ζωής και εμπλουτίζει τα κείμενα με εξαιρετικούς παλιούς χάρτες.

• Σε κάποιο σημείο προς το τέλος αναφέρει: «Σε κάθε βήμα συναντά κανείς ανεξίτηλα αχνάρια ιστορίας και πολιτισμού» και παρακάτω: «Η τέχνη μεταφέρει πάντα τη μαρτυρία της ζωής και προϋπάρχει της ιστορίας».
ΚΕΦ. ΙΙΙ ΧΙΑΚΑ. ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΧΙΟΥ.

• Αναφέρεται στους προϊστορικούς οικισμούς της Χίου, την εποχή του Χαλκού, την Ιωνική Επανάσταση τον Πελοποννησιακό Πόλεμο.

• Θρησκεία στην Αρχαιότητα: Πολιάς θεά Αθηνά, Μεγάλη Θεά Κυβέλη κ.α.
ΚΕΦ IV ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ.

• Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία - Βυζάντιο - Γενουατοκρατία- Τουρκοκρατία. Ο Ρόλος του εμπορίου, η ακμή του 18ου αιώνα μ.Χ., τα γεγονότα 1822- 1881 (Σφαγή - Σεισμός), η Απελευθέρωση το 1912.

• Ιδιαίτερη αναφορά στις Οινούσσες και τα Ψαρά.
ΚΕΦ. V ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

• Η Γλυπτική Σχολή της Χίου στην Αρχαιότητα. Διάσημη, πρώτη στην Ευρώπη. Η Ιωνική ή Νησιώτικη Τέχνη (Κούροι, Κόρες) κ.ά. θαυμάσιες φωτογραφίες των έργων με συνοδεία πολλών κειμένων, Βιβλιογραφία σημαντική.

ΚΕΦ VI, VII ΧΙΑΚΑ ΕΡΓΑ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ
α. Έργα εντός Ελλάδος: Μουσείο Ακροπόλεως «η Χιώτισσα». Γλυπτά, και σε άλλα Μουσεία και ιδιαιτέρως στη Χίο.
β. Έργα στα Μουσεία της Ευρώπης ή Αμερικής Βενετία ( το περίφημο τέθριππο, ο Λέων Πειραιώς Ρorte leone ) Βοστώνη, Βιέννη, Βόννη, Βερολίνο, Hermitage, British Museum, Cambridge.

Τελειώνοντας την παρουσίαση θέλω να εκφράσω ακόμη μια φορά τον απέραντο θαυμασμό μου για το έργο της και τη διαδρομή της. Την απέραντη αγάπη στην τέχνη και τον πολιτισμό της πατρίδας της.

 

Σχετικά Άρθρα