Καταλήψεις πεζοδρομίων στην πόλη της Χίου από αυτοκίνητα

Τετ, 22/05/2024 - 20:46

Αγαπητέ κύριε Διευθυντά  (Γιάννη),

Διαβάζω εδώ και ημέρες όσα, πολύ εύστοχα, σημειώνεις περί καταλήψεων πεζοδρομίων στην πόλη της Χίου, σε συνοικίες, αλλά -κυρίως- στις οδούς Γ. Βερίτη (Καμμένος Πύργος και Βαρβάσι) και Καλουτά (Ταμπάκικα).

Δικαιολογημένα τα παράπονα των διερχομένων (είτε ως πεζοί, είτε ως οδηγοί) πολιτών. Πολύ σωστές και οι επισημάνσεις του διοικητή της Τροχαίας,  που εφαρμόζει πάντα τη νομοθεσία στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του.

Όμως, επί του όλου θέματος, θα πρέπει να κατατεθεί, στο δημόσιο διάλογο που ξεκίνησε, ακόμη μια παράμετρος, που μέχρι τώρα δεν έχει τεθεί:

Την περίοδο 2017-2019 ήμουν αρμόδιος Αντιδήμαρχος για τις καταλήψεις κοινοχρήστων χώρων (μεταξύ των οποίων και τα πεζοδρόμια). Κατά τη θητεία μου επέβαλα περί τα 270 πρόστιμα για αυθαίρετη χρήση κοινοχρήστων χώρων, προκλητικές υπερβάσεις στις ήδη νομίμως χορηγηθείσες άδειες, ηχορύπανση και διατάραξη κοινής ησυχίας, κλπ. Τούτα όλα κατά την λεγόμενη "δέσμιο αρμοδιότητα " που ο νομοθέτης προέβλεψε για τον Δήμο. 

Θυμαμαι ότι, σε τρεις (3) περιπτώσεις (οι δύο αφορούσαν στην οδό Βερίτη και η άλλη στην οδό Καλουτά) μας έγινε καταγγελία πολιτών (στο Δήμο) για κατάληψη πεζοδρομίου από επιχειρηματίες και ιδιώτες. Η αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου πραγματοποίησε αυτοψία,  προκειμένου να διαπιστώσει επί τόπου τι συμβαίνει. 

Τι διαπιστώθηκε τότε; Ότι, το μεγαλύτερο τμήμα των φερομένων πεζοδρομίων ήσαν ιδιόκτητοι χώροι (και όχι πεζοδρόμια του Δήμου). Έτσι, ούτε κάποιος δημόσιος φορέας (Περιφέρεια ή Δήμος) μπορούσε να κατασκευάσει πεζοδρόμιο (εάν ο χώρος δεν του παραχωρείτο), αλλά ούτε να επιβάλλει πρόστιμα, παρεκτός εάν δημιουργείτο κυκλοφοριακό πρόβλημα (με επιβολή τους από την ΕΛ.ΑΣ.).

Θα πρέπει, λοιπόν, πρωτίστως να ερευνηθεί στις οδούς Γ. Βερίτη,  Καλουτά,  κλπ., ποιοι χώροι είναι κοινόχρηστοι και ποιοι ιδιωτικοί και ακολούθως να μιλήσουμε για αυθαίρετες καταλήψεις πεζοδρομίων. Διαφορετικά, εάν είναι ιδιωτικοί, μόνο ο ιδιοκτήτης μπορεί να ζητήσει τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ. ή των Υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,  προκειμένου να επιληφθούν. 

Ακόμη ένα ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει τις Υπηρεσίες είναι η καθ' ύλην αρμοδιότητα πολλών δρόμων και δρομίσκων, μεταξύ Δήμων και Περιφερειών. Άλλοι δρόμοι είναι Δημοτικοί, άλλοι Περιφερειακοί, άλλοι αποτελούν μέρος Εθνικού Οδικού Δικτύου και άλλοι είναι είτε επίκοινοι, είτε συνιστούν διέλευση με δουλειά διόδου (οι τελευταίοι, κυρίως σε στενά του κέντρου της πόλης και των χωριών).

Νομίζω ότι, τούτα όλα πρέπει να ξεκαθαρίσουν και να ληφθούν γενναίες αποφάσεις που θα κάνουν τη ζωή των πολιτών πιο ανθρώπινη. 

 

 

Άλλες απόψεις: Του Γιώργου Φ. Παπαδόπουλου