Χίος, Τετάρτη 22 Ιανουαρίου

Die Welt: Κυρίαρχη των θαλασσών η Ελλάδα

Παρ, 08/02/2019 - 06:50

Παρά την κρίση οι Έλληνες εφοπλιστές δεν σταμάτησαν να ψάχνουν για ευκαιρίες και ξεπέρασαν το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων σε αξία φορτηγών πλοίων. Πρωτοπόροι και σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Για μια χώρα σαν τη Γερμανία, που είναι πρωταθλήτρια στις εξαγωγές, τα νέα δεν είναι καθόλου καλά. Το φημισμένο Institut Sea Logistic ISL υπολόγισε ότι ο παγκόσμιος στόλος μεταφορικών πλοίων θα αυξηθεί σημαντικά μέχρι το 2030. Η ικανότητα μεταφοράς φορτίων από 22 εκατομ. TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) θα φτάσει τα 32 εκατομ. κοντέινερ. Αυτό το βουνό των κοντέινερ αναμένεται να φορτωθεί σε τεράστια πλοία χωρητικότητας 22.000 κοντέινερ για να μετακινηθεί σε άλλες χώρες μέσω της θάλασσας.

Πέρασαν το φράγμα των 100 δισ. δολαρίων

Αυτό καθιστά τα εμπορικά πλοία μεσαίας χωρητικότητας όλο και πιο ασήμαντα, πολλά από αυτά αναμένεται να βγουν εκτός αγοράς, όπως προβλέπει το ISL. Ανάμεσα στις χώρες με μεταφορικά πλοία μεσαίας χωρητικότητας ανήκει και η Γερμανία. Ο στόλος της από μεγάλα πλοία συνεχώς συρρικνώνεται που σημαίνει ότι τα επόμενα χρόνια η σημασία της ως χώρας σε αυτόν τον τομέα θα μειωθεί. Και για να έχουμε σημείο σύγκρισης πριν λίγα χρόνια η χώρα διέθετε τον μεγαλύτερο παγκοσμίως στόλο μεταφορικών πλοίων και έναν από τους τρεις μεγαλύτερους στόλους σε μεταφορικά. Για τους γερμανούς εξαγωγείς αυτή η ηγετική θέση στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών ήταν μια μεγάλη στήριξη. Αυτοί οι καιροί όμως παρήλθαν ανεπιστρεπτί. Η τάση που επικρατεί απεικονίζεται στους 10 πρώτους του καταλόγου πλοιοκτητών (Top 10 Ship Owning List) που εκδίδει η Vessels Value και είναι στη διάθεση της εφημερίδας.

Για πρώτη φορά οι έλληνες πλοιοκτήτες πέρασαν των φράγμα των 100 δισ. δολαρίων σε αξία φορτηγών πλοίων. Για πρώτη φορά συμβαίνει αυτό σε μια χώρα. Σε σχέση με πέρυσι οι έλληνες εφοπλιστές αύξησαν κατά 5,5 δισ. δολάρια την αξία των πλοίων τους. Η διαφορά με τις επόμενες χώρες, την Ιαπωνία και την Κίνα, ξεπερνά το 10%.

Στην πρώτη θέση η Ελλάδα σε στόλο μεταφοράς LNG

Κατά την άποψη του Court Smith, αναλυτή από την Vessels Value, παρά τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας οι έλληνες εφοπλιστές δεν σταμάτησαν ποτέ να ψάχνουν για καλές ευκαιρίες στη ναυτιλιακή αγορά. Εκτός αυτού διαθέτουν διαίσθηση για τις τάσεις. Έλληνες εφοπλιστές και επενδυτές από την Ελλάδα έδωσαν 9 δισ. δολάρια για επενδύσεις σε αγορά τάνκερ για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Αυτό το είδος ναυτιλίας αναπτύσσεται γοργά και σε μερικά χρόνια θα πάρει μεγάλη σημασία, λόγω της εξαγγελίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων ή των ΗΠΑότι θα αυξήσουν τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η τιμή ναύλωσης δεξαμενοπλοίων LNG πενταπλασιάστηκε τα τελευταία χρόνια. Καμιά άλλη χώρα εκτός από την Ελλάδα δεν διαθέτει στόλο τάνκερ μεταφοράς LNG αξίας άνω των 28 δισ. δολαρίων.

Αντίθετα ο γερμανικός εμπορικός στόλος μειώθηκε κατά 2 δισ. δολάρια με πρώτο θιγόμενο τον τομέα των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. «Ο γερμανικός στόλος συρρικνώνεται λόγω πωλήσεων και απόσυρσης παλαιών πλοίων» επισημαίνουν οι αναλυτές της Vessels Value. «Η γερμανική εμπορική ναυτιλία δεν έπαιζε ποτέ σημαίνοντα ρόλο. Οι Έλληνες εφοπλιστές αντίθετα κυριαρχούν εδώ και δεκαετίες με τα δεξαμενόπλοιά τους».

Πηγή:  Ναυτεμπορική

Σχετικά Άρθρα

Τρί, 21/01/2020 - 18:26

Από την έντυπη έκδοση τηες Ναυτεμπορικής

Με την παρουσία και συμμετοχή στις εργασίες του τεσσάρων υπουργών της κυβέρνησης και με κεντρικό ομιλητή τον πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη πραγματοποιείται την προσεχή Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου, το 5ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» στο Μέγαρο Μουσικής.

Η «Ν» με το συνέδριο που έχει τίτλο «Η ναυτιλία στη δεκαετία των μεγάλων αλλαγών και προκλήσεων» στοχεύει με την παρουσία των τεσσάρων υπουργών στις επιμέρους ενότητες του συνεδρίου να συμβάλει μέσα από τον διάλογο που θα αναπτυχθεί στην περαιτέρω σύνδεση της ελληνικής ναυτιλίας με τον τόπο της, μια σύνδεση που μπορεί να προσφέρει μια επιπλέον δυναμική στη νέα αναπτυξιακή πορεία που εισέρχεται σταδιακά η χώρα. Κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου θα είναι για μια ακόμη φορά ο πρόεδρος της EEE Θεόδωρος Βενιάμης, ο οποίος αναμένεται να δώσει το στίγμα των θέσεων της μεγαλύτερης ναυτιλίας του πλανήτη.

Σημειώνεται ότι η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ιστορίας της, καθώς «μέσα σε ένα βράδυ» στην κυριολεξία άλλαξε το καύσιμο που χρησιμοποιεί. Παράλληλα, οι «εμπορικοί πόλεμοι» παραμένουν στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, ενώ η τεχνολογία έρχεται να διαμορφώσει ένα νέο εξελιγμένο πλαίσιο λειτουργίας του πλοίου και της ναυτιλιακής εταιρείας. Όμως, παρά τις όποιες αντιξοότητες και μέσα στο πολυσύνθετο και με πολλές αβεβαιότητες οικονομικό, επιχειρηματικό, τεχνολογικό περιβάλλον, και πάλι οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν οι πρωταγωνιστές του κλάδου, αγωνίζονται και ανταγωνίζονται και υπερισχύουν άλλων μεγάλων ναυτιλιακών δυνάμεων, όπως η Κίνα, και επενδύουν αυξάνοντας συνεχώς το μερίδιο αγοράς. Ο κ. Βενιάμης αναμένεται να αναφερθεί στις παραπάνω προκλήσεις, όπως επίσης και στην ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας σε συνδυασμό και με την περαιτέρω σύνδεση της με την εθνική οικονομία.

Το θέμα αυτό, η διασύνδεση δηλαδή των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και το πώς η πολιτεία αφενός στέκεται αρωγός, αφετέρου αναμένει ενίσχυση του ρόλου της στην οικονομία, θα διαπερνά και τις επιμέρους ενότητες του συνεδρίου, με τις τοποθετήσεις των συναρμόδιων υπουργών.

Τα νέα καύσιμα

Πριν από την πρώτη ενότητα, που έχει θέμα «Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του πλοίου: Νέα καύσιμα μειωμένου θείου - Αποτίμηση των πρώτων ημερών», θα μιλήσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, που αναμένεται να δώσει το βασικό πλαίσιο των κυβερνητικών θέσεων για τη ναυτιλία, είτε αυτές αφορούν διεθνή θέματα όπως είναι τα περιβαλλοντικά είτε εθνικά όπως π.χ. η ναυτική εκπαίδευση, η απασχόληση και άλλα.

Στο πάνελ συμμετέχουν οι:

* Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής, Atlantic Bulk Carriers Management Ltd.

* Κώστας Κόντες, Managing Director, V.Ships Greece LTD

* Lars Η. Nielsen, Executive Group Director, BMS United

* Γιώργος Πολυχρονίου, συντονιστής διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής, ΔΕΠΑ

* Μιχάλης Σακέλλης, αντιπρόεδρος Attica Group, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)

* Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος και διευθυντής Fafalios Shipping S.A. Chairman, Intercargo

Συντονισμός: Αντώνης Τσιμπλάκης, δημοσιογράφος της «Ναυτεμπορικής».

«Εμπορικοί πόλεμοι»

Στην επόμενη ενότητα, με τίτλο «Εμπορικοί πόλεμοι και συνθήκες προστατευτισμού: οι ναυλαγορές σε συμπληγάδες», με ενδιαφέρον αναμένεται η παρέμβαση του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών, ο οποίος θα δώσει το στίγμα των γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, τον ρόλο της χώρα μας, αλλά και της ναυτιλίας μας.

Στο πάνελ μαζί με τον υπουργό συμμετέχουν και οι:

* Γιώργος Σπ. Αλεξανδράτος, Β’ αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακό Επιμελητήριο Ελλάδος, γενικός διευθυντής, Apollonia Lines SA

* Βαλέντιος (Έντυ) Βαλεντής, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος, Pyxis Tankers

* Άγγελος Μ. Συρίγος, αν. καθηγ. Διεθνούς Δικαίου & Εξωτερικής Πολιτικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Βουλευτής Ν.Δ., Α’ Αθηνών

Συντονισμός: Αντώνης Παπαγιαννίδης, δημοσιογράφος

Κύματα τεχνολογίας

Στην τρίτη ενότητα, με τίτλο «Τα “κύματα” της τεχνολογίας σπρώχνουν σε νέα ρότα τη ναυτιλία» θα παρέμβει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, ο οποίος αναμένεται να αναφερθεί στις προσπάθειες της πολιτείας για την περαιτέρω ψηφιοποίηση της χώρας, μία εξέλιξη που θα αξιοποιήσει κατάλληλα και η ναυτιλία μας που διατηρεί την έδρα της στο Λεκανοπέδιο.

Στην ενότητα αυτή θα σχολιάσουν ακόμη οι:

* Αλέξανδρος Γλύκας, Visiting Lecturer, Alba Graduate Business School, The American College of Greece Director of DYNAMARINe in Marine Policy and Operations

* Μιχάλης Κωνσταντινίδης, CEO, Metis Cyberspace Technology SA

* Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου, President, WISTA International | CEO, Tototheo

* Δρ. Ιωάννης Παυλής, Business and Product Development Director, OTESAT-Maritel

* Έλπη Πετράκη, Operations & Chartering Manager, ENEA Management Inc. | Β’ αντιπρόεδρος, Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

* Γιώργος Τεριακίδης, Area Manager, East Mediterranean and Black Sea, Region South-East Europe, Middle East & Africa DNV GL

Συντονισμός: Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος, XRTC Business Consultants, αντιπρόεδρος, International Propeller Club of United States of America στον Πειραιά, ΓΓ, Ένωση Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας. 

Έρευνα Deloitte για τη «Ν»

Στην τελευταία χρονικά ενότητα του συνεδρίου, αλλά αναμφισβήτητα μία κορυφαία στιγμή, θα παρουσιασθεί η μελέτη της Deloitte που έγινε αποκλειστικά για το συνέδριο της «Ν», με θέμα «H συνεισφορά της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία», την οποία θα σχολιάσει ο Άδωνις-Σπυρίδων Γεωργιάδης, υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Η μελέτη θα δώσει την ευκαιρία και στους συμμετέχοντες στο πάνελ να καταθέσουν ενώπιον του υπουργού τις απόψεις τους για το πώς μπορεί να διερευνηθεί το «impact» της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην εθνική οικονομία.

Στο πάνελ συμμετέχουν ακόμη οι:

* Κωνσταντίνος Αχλαδίτης, διευθύνων σύμβουλος, Golden Cargo, Β’ αντιπρόεδρος, Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς

* Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, πρεσβευτής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα, πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου

* Χρήστος Θεοχαρόπoυλος, Consulting Principal, Deloitte

* Πάνος Λασκαρίδης, Managing Director, Lavinia Corporation

* Γιάννης Πλατσιδάκης, Managing Director, Maran Dry Management Inc.

* Ελένη Πολυχρονοπούλου, αντιπρόεδρος, Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος ΑΕ, διευθύντρια Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, ERMA First ESK Engineering Solutions SA, πρόεδρος ΔΣ HEMEXPO

Συντονισμός: Λάμπρος Καραγεώργος, δημοσιογράφος της «Ναυτεμπορικής».