
Κύριε Διευθυντά,
Η ποντοπὀρος ελληνική ναυτιλία κατέχει αδιαμφισβήτητα ηγετική θέση παγκοσμίως. Ελέγχοντας τουλάχιστον το 25% τής παγκόσμιας χωριτικότητας δεξαμενοπλοιων και φορτηγών ξηρου φορτίου, συνομιλει επί ισοις οροις με την παντοδύναμη Κίνα, συνδιαλέγεται με τά κέντρα αποφάσεων τής Ε.Ε. και των Η.Π.Α., συμμετέχει καθοριστικά σέ όλους τούς σημαίνοντες διεθνείς οργανισμούς θαλάσσιων μεταφορών και περιβάλλοντος, πρωτεύοντος τού ΙΜΟ (International Μaritime Organisation) τού οποίου ηγήθηκε επαξίως γιά πολλά χρόνια (2003-2011).
Τὀ εκκρεμές ζήτημα καθαρὠν καυσίμων (Net Zero Framework) έχει δημουργήσει πολλαπλά αδιέξοδα και αντιθέσεις, όχι μόνο ανάμεσα στις Βρυξέλλες, την Γουάσινγκτον και το Πεκίνο άλλα ταυτόχρονα για τίς ναυτιλιακές εταιρείες πού προσπαθούν να προγραμματίσουν ναυπηγήσεις, εκτελέσεις μακροχρόνιων συμβολαίων, συμμορφώσεις με νομικές και ασφαλιστικές απαιτήσεις σέ λιμάνια, κλειστές θάλασσες όπως η Μεσόγειος, διεθνείς διαύλους όπως τής Μαγχης ή τής Μαλάκκας.
Ισως ο βασικότερος συντελεστής των αδιεξόδων και αντιθέσεων είναι η προφανής γενική έλλειψη καθαρών καυσίμων. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG καί LPG), η εθανόλη και η μεθανόλη όχι μόνο δεν επαρκούν για τίς ανάγκες τού παγκόσμιου εμπορικού στόλου, αλλά δεν εκπληρούν ούτε τίς ανάγκες των θαλασσίων μεταφορών, ούτε κάν τίς νομότυπες γραφειοκρατικές απαιτήσεις των Βρυξελλων. Η απόρριψη περιβαλλοντικών κριτηρίων από τίς ΗΠΑ εκφράζεται τελείως απαξιωτικά: «Οι ΗΠΑ δεν θα ανεχθούν αυτή την παγκόσμια πράσινη νέα απάτη επιβαρύνσεων στη ναυτιλία και δεν θα την εφαρμόσουν με κανένα τρόπο.» Παρά την ιδιοτελή, δήθεν συμβιβαστική παρέμβαση τής Κίνας στην πρόσφατη συνεδρίαση τού ΙΜΟ, κάθε σχετική απόφαση αναβλήθηκε για τουλάχιστον ένα χρόνο, εξέλιξη πρωτοφανή για το διεθνές κύρος τού ΙΜΟ. Παράλληλα η πρωτοφανής αυτή αντιξοότητα για την ποντοπόρο ναυτιλία δημιουργεί ανυπολόγιστες συνέπειες και μεγἀλες αύξήσεις τού κόστους μεταφορών.
Το διεθνές αυτό αδιέξοδο προσφέρει μία μοναδική, ανεπανάληπτη ευκαιρία για την Ελλάδα, οι ναυτιλιακές παραδόσεις τής οποίας διαθέτουν ηγετικό κύρος παγκοσμίως. Η αναγκαία συμβιβαστική- μεταβατική πρόταση εργασίας για τήν ποντοπόρο ναυτιλία βάσει μελετημένων τεχνικών και επιστημονικών προδιαγραφων θα ήταν ενδεδειγμένο να προέλθει από την ελληνική κυβέρνηση/ΥΕΝ σέ συνεργασία με την πλήρως αξιόμαχη Ε.Ε.Ε. και τούς επαϊοντες πού αυτή αντιπροσωπεύει. Η πρόταση θα πρέπει να προβάλει την αδιαμφισβήτητη ταυτότητα της Ελλάδας σάν ανεξαρτητης ναυτιλιακής δύναμης, αποστασιοποιημένης από σκοπιμότητες τής διεθνούς πολιτικής. Ταυτόχρονα, θα ενσωματώνει τίς πρακτικές ανάγκες καυσίμων των θαλασσίων μεταφορών και τίς συνεχείς τεχνικές εξελίξεις σέ ναυπηγήσεις και μηχανικά μέσα, συνδυάζοντας συγκεκριμένα κριτηρια και ποιοτικούς ελεγχους.
Η συμβιβαστική, μεσοπρόθεσμη λύση των αδιεξόδων πού αντιμετωπίζει η διεθνής ναυτιλία προσφέρει μία καλοδεχούμενη, ευνοϊκή πρόκληση την οποία η ναυτομάνα Ελλάδα οφείλει να αποδεχτεί και να αναδείξει με εμπεριστατωμένες προτάσεις μέσω τού ΙΜΟ. Ο κόσμος τής ελληνικής ναυτιλίας διαθέτει ικανότατα στελέχη ολων των ειδικοτήτων. Ο διορατικός πρωθυπουργός μας θα πρέπει να εγκαλεσει άμεσα τον αδαή, αμέριμνο υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας να δραστηριοποιήσει μιά ολιγομελή επιτροπή ναυτο-τεχνοκρατών πού θα υλοποιήσει το εθνικό αυτό έργο με ευθύνη και σοφές αποφάσεις. Η διεθνής ναυτιλία θα ακούσει με προσοχή.
Με εκτίμηση,
Μιχάλης Μόσχος

































